Testkört nya Model Y

I går fick vi äntligen testköra nya uppdaterade Tesla Model Y. Vi har ju redan tidigare fått titta och klämma på den, bekanta oss med den nya interiören och alla de nya finesserna. Men nu satte vi oss bakom ratten och körde en rejäl testrunda med bilen.

Det behövdes knappt hundra meter för att redan uppleva nya Model Y främsta förbättring: tystnaden. Redan ut från parkeringsplatsen märkte man hur mindre gruset och snön knastrade under bilens däck jämfört med den drygt år gamla Tesla Model Y vi ankom med till Teslas anläggning i Huddinge.

Även ute på smågatorna var nya Model Y märkbart tystare än den referensbilen vi precis kört på samma gator. Däckbullret var mycket mer dämpat, likaså ljud från genomslag när man kör över broskarvar, brunnslock och liknande. På kullersten märkte man även den förbättrade fjädringen. Bilen flöt över ojämnheterna balanserat och galant.

Så kom vi till lite större vägar och kunde gasa på. Long Range modellen vi lånade hade sedvanlig “Tesla-bett” i accelerationen och när vi tog lite kurvor i högre hastigheter och även prövade undanmanöverprov märktes bilens förbättrade väghållning.

Redan gamla Model Y var en riktigt bra bil för att vara en SUV, krängde inte som avgas-SUV-ar har en tendens att göra. Men med nya fjädringen… det fick mig att tänka på min gamla Model 3. Innan min nuvarande Model Y hade jag en Model 3, och o’boy vad jag har saknat min gamla treas väghållning efter bytet. Men med nya Y har Teslas ingenjörer lyckats få fram en snarlik kurvhållning och körglädje, som fick mitt hjärta slå dubbla slag.

Det var en fyrhjulsdriven Long Range modell vi testkörde. Teslas fabrik i Berlin har efter Launch Edition nu börjat tillverka ordinarie versioner av nya Model Y. Idag släpper Tesla tre utrustningsnivåer på nya Model Y: bakhjulsdrivna standard range, och bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna long range.

Nedan tabell visar de nya bilarnas förbättrade acceleration och räckvidd jämfört med gamla Model Y (inom parentes):

Model Y RWD Model Y LR RWD Model Y LR AWD
Acceleration 0-100 5,9 s (6,9 s) 5,6 s (5,9 s) 4,8 s (5,0 s)
Räckvidd WLTP km 500 (455) 622 (565) (20″) 586 (533)
Pris från kr 554 990 (554 170)
+ 820
612 990 (602 170)
+ 10 820
649 990 (634 170)
+ 15 820

Long Range modellerna har blivit lite dyrare än förut medan bakhjulsdrivna instegsmodellen behåller i stort sett samma pris. För en rejält tystare bil med en hel sekund snabbare acceleration, längre räckvidd, bättre väghållning, ventilerade framsäten, skärm och motorstyrda ryggstöd till baksätet, parkeringskamera fram, med mera nytt. Helt galet prisvärt!

Tesla har tillverkat 3,5 miljoner exemplar av gamla Tesla Model Y som blivit världens, och Sveriges mest sålda bilmodell både 2023 och i fjol. Med alla lyxiga och förnuftiga förbättringar har nya Model Y alla chanser att inte bara behålla ledartröjan utan även öka på sitt försprång i prisvärdhet.

Läs mer om nya Tesla Model Y i vår tidigare artikel om bilen, där vi går igenom alla nyheter och finesser!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.