Begagnade elbilar för under 400 tusen kronor

Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor

I tidigare artiklar gick vi igenom de bästa elbilar du kan hitta i priskategorierna 100, 200 och 300 tusen kronor. I dagens avslutande artikel tittar vi så på elbilar mellan 300 och 400 tusen kronor.

Toppvalet i kategorin 300 till 400 tusen kronor är:

Tesla Model 3. Vi håller fullständigt med Elbil Sverige när de utsett Tesla Model 3 till bästa begagnade elbilen. Model 3 dominerar kategorin så mycket att vi listar inte ens några andra alternativ (vilket säkerligen kommer reta upp några). Men ärligt: visst finns det andra bra begagnade elbilar man kan köpa, men för dem pengarna ger Tesla Model 3 en utomordentligt bättre upplevelse. Den har lång räckvidd, stora innerutrymmen, blixtsnabb laddning – och tack vare ständiga mjukvaruuppdateringar är den en bättre bil idag, när du köper den begagnad än när förra ägaren köpte den fabriksny!

Det finns dock två nackdelar med bilen: baksätet och vägljud. Sittkomforten i baksätet är inte det bästa, speciellt för långbenta, och de första bilarna innan november 2020 hade minimal ljudisolering vilket gjorde dem ganska bullriga i motorvägsfart.

Så går du i köptankar kasta ett öga på dörrhandtagen: är de silver är det den äldre modellen. Är dörrhandtagen svarta har bilen fått både elbaklucka, värmepump och framför allt bättre ljudisolering. (Eller så har förra ägaren tejpat handtagen, i så fall kolla att bilen har nya mittkonsolen.) Alla treor från och med 2021 är nya förbättrade modellen.

 

I den här prisklassen börjar det till och med dyka upp helt fabriksnya bilar. Fiat 500e, MG4, Ora Funky Cat, med flera. Letar man runt lite kan man även hitta demobilar av många andra märken. Då uppstår frågan, ska man köpa en begagnad, 3-4 år gammal Tesla Model 3 eller en helt fabriksny elbil? Fast gemensamt för alla nya elbilar man kan köpa i denna prisklass är deras ganska långsamma laddning. Vilket vi anser gör skillnaden mellan om långresor är en njutning eller seg pina.

Avstå från: bilar med mindre än 50 kWh batterier. Vill någon ta mer än 300 tusen för dem har de satt alldeles för högt pris.

Glöm inte att: Pruta! Många privatpersoner och bilhandlare sitter på osålda elbilar med alldeles för höga priser.

Kontrollera att: Värmesystem och AC fungerar, och att laddsladd följer med.

 


Begagnade elbilar – sammanfattning

I fyra artiklar i veckan har vi tittat på begagnatmarknaden för elbilar idag. Kan man köpa en bra begagnad elbil? Hur mycket kostar dem? Vilka är de bästa valen i de olika kategorierna? Vågar man köpa en begagnad elbil?

Vi har sett att marknaden har nu mättats, det finns mer än tio tusen begagnade elbilar i Sverige att välja mellan nu. Många säljare begär dock alldeles för höga priser. De har inte hängt med hur mycket nybilspriserna på elbilar har rasat det senaste året vilket naturligtvis även påverkar begagnatpriserna. Pruta! Det är köparens marknad nu och man kan göra riktiga fynd.

En begagnad elbil är otroligt billig i drift. Ladda den över natten med billig natt-el och åk så mycket du vill utan att bekymra dig om kamremsbyte, avgassystem, oljebyten, koppling, växellåda och sånt. Alla de komponenter som brukar rasa på gamla bilar finns helt enkelt inte i elbilar. Batterierna har blivit lite sämre än när bilen var ny, du kommer kanske 80% av räckvidden bilen hade från början. Men att batterierna lägger helt av och behöver bytas är ungefär samma risk att råka ut för som motorras på avgasbilar.

Vi har sett att i prisklassen 0-100 tusen kronor kan man hitta 8-10 år gamla elbilar som duger för lokala resor. De har kanske runt 8 mils räckvidd och duger för jobbpendling, skjutsa ungarna eller shoppingrundan, men förvänta dig inga mirakel. De duger inte som förstabil. Våra rekommendationer i klassen var Nissan Leaf och Renault Zoe.

I prisklassen 100-200 tusen kronor kan man hitta förvånansvärt nya, endast 3-4 år gamla elbilar som är riktigt kapabla, duger även för kortare resor till närmsta städer. Vi tyckte Volkswagen e-Up, Skoda Citigo, Seat Mii, MG ZS EV och Hyundai Ioniq Electric var de bästa valen i prisklassen.

I nästa prisklass 200-300 tusen kronor börjar man hitta “fullvärdiga” elbilar som även duger för bilsemester, åka till stugan och liknande och kan på riktigt fungera som förstabilen för en familj. Här börjar det även krylla av olika bilmärken. Våra val i klassen blev Volkswagen ID.3Kia E-Niro, Kia E-Soul, Hyundai Kona Electric, Fiat 500e, BMW i3 120 Ah och Renault Zoe PhII.

Och som du läste i dagens artikel dominerades prisklass 300-400 tusen kronor helt av Tesla Model 3.

Det finns massor med andra elbilsmodeller, som vi inte listat i våra artiklar. Många av dem är väldigt kapabla elbilar. Anledningen till att vi inte listat dem är inte för att det är något fel på dem – bara att de är fel prissatta. Varför ska man köpa just dem när du för lika mycket pengar kan köpa en lite bättre elbil? Fast till rätt pris kan även de vara ett toppenköp!

 

Boken Skaffa elbil är sprängfylld med goda råd inför elbilsköpet. Vad ska jag tänka på innan jag köper min elbil? Vilka fallgropar finns det när man köper en begagnad elbil? Hur mycket räckvidd behöver jag?

Dessa och massa andra frågor besvaras i utförliga, lättlästa kapitel. Köp den idag!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar