Första landet i världen att förbjuda avgasbilar blev inte Sverige. Inte Norge. Utan Etiopien.
Ja du läste rätt, det fattiga landet i Afrika genomförde förra veckan det som alla andra länder bara snackar om som ett avlägset framtidsscenario: de har med omedelbar verkan förbjudit all import av avgasbilar! “Den som vill importera en personbil till landet kommer endast tillåtas att göra det om det är en elbil” säger landets transportminister Alemu Sime.
Den etiopiska regeringen försöker desperat minska landets oljeberoende. Oljeimporten uppgick till 6 miljarder dollar i fjol, pengar som det krigsdrabbade landet har allt svårare att få fram.
Redan 2022 togs mervärdesskatten bort på elbilar, och tullen sänktes, vilket resulterade i en veritabel elbilsboom. Uppemot 7000 elbilar nyregistrerades i landet i fjol.
Enligt Världsbanken finns det drygt 1,1 miljoner bilar i Etiopien, hälften av dem i huvudstaden Addis Abeba. Då landet har 130 miljoner invånare är det bokstavligen bara de i den översta, mest välbeställda procenten som har råd att köpa bilar. Det är onekligen enklare att genomdriva ett omvälvande beslut om det berör endast en procent av landets befolkning. De senaste åren har dessutom välfärden börjat öka så pass mycket att även de i övre medelklass börjat överväga köpa en bil. Regeringen verkar vilja styra utvecklingen rätt innan strömmen av importerade bilar ökar till en flodvåg.
Till skillnad från bensin som kostar runt 20 kronor litern kostar el endast 1 krona per kWh i Etiopien. Så gott som all el i landet kommer från förnybara källor: 90% vattenkraft, 8% vindkraft, resten från värme- och solkraftverk. Landet håller dessutom just nu på att färdigställa det kontroversiella gigantiska vattenkraftverket Stora Etiopiska Renässansdammen som när det är färdig om två år kommer generera 6,45 GW och både försörja landets ökande aptit på elektricitet och exportera el till omkringliggande länder.
Det finns dock fortfarande delar av Etiopien som saknar utbyggda elledningar. Där har solceller totalt revolutionerat elmarknaden under det senaste årtiondet. Istället för dieselgeneratorer som kräver dyr olja att drivas har folk gått över till solceller som ger billig el även i avlägsna byar. De som har råd att skaffa en elbil i Etiopien har även råd att skaffa de 13 kvadratmeter solpaneler, lika mycket som arean på en parkeringsruta, som genererar tillräckligt med el för att driva den. Förutom att ge el skyddar solpanelerna även bilen från solens intensiva strålar.
Etiopien har allt att vinna på att så snabbt som möjligt ställa om sin bilflotta till elbilar. Det kan mycket väl bli så att det blir andra afrikanska länder som följer efter Etiopiens exempel innan i-länderna vaknar till och börjar lagstifta om förbud. De afrikanska länderna har oftast ingen inhemsk bilindustri att skydda och köpare lockas allt mer av elbilar som kan drivas med egenproducerad solel istället för dyr importerad olja.
Det kan bli precis som med telefoni: i-länderna byggde ut det trådbundna telenätet på 1900-talet medan u-länderna lunkade långt långt efter. Sedan när mobiltelefonerna dök upp hoppade u-länderna helt enkelt över ett steg i utvecklingen och gick direkt på att bygga ut mobilnätet istället för att fortsätta dra telefonledningar.
Vi kan mycket väl komma se liknande utveckling med elbilarna: medan vi i i-länderna kämpar med hur vi ska stötta våra anrika biltillverkare och hur vi ska kunna betala allt dyrare bensin- och dieselpriser hoppar solrika u-länder snabbt över till elbilar.
Pingback: Landet som ger bort gratis elmotorcyklar – Tesla Club Sweden