Norska vägverket Statens Vegvesen utvärderar nu hur eldrivna lastbilar kan fungera som plogbilar. De testar en ombyggd Volvo FH med 1 000 kWh batterier på E6 i Dovrefjället 25 mil norr om Oslo, i höjd med Hudiksvall i Sverige. Efter en första vecka som innehöll kraftigt snöfall i det tuffa bergspasset är de nöjda med utfallet.
“Om vi ska nå klimatmålen måste vi ha kraftiga utsläppsminskningar även på de tyngsta uppgifterna vi gör på vägarna i dag. Därför ville vi testa att plöja med en elektrisk lastbil på E6:an över Dovrefjell. Erfarenheterna från de här första dagarna ger anledning till optimism, och att 10 timmars kontinuerlig plöjning kan bli möjlig” säger norska vägverkets divisionsdirektör Bjørn Laksforsmo.
Lastbilens förbrukningen blev till och med lägre än förväntat. Efter en hel arbetsdag på nästan 9 timmar med en blandning av lätt och tung snö, vindbyar och minus 5 grader gick batterikapaciteten från 90 till 28%, vilket motsvarar en snittförbrukning på 18,2 kWh/mil.
Medan svenska Trafikverket oroar sig över elbilar som ska behöva plogas fram om det blir snökaos sätter deras norska kollegor in eldrivna snöplogar för att rensa vägen för Norges allt färre avgasbilar.