Elbilskaoset som inte fanns

Vinterko

I torsdags vräkte snön ner på västkusten med trafikkaos som följd. Det blev bland annat totalstopp på E6 söder om Göteborg. När Sveriges Radio intervjuade Trafikverkets vägtrafikledare framkom boven till dramat: elbilarna!

KylaBatterier“Vi kommer få bärga en hel del elbilar från E6 som har stått där under natten” sa vägtrafikledaren Mikael Salo, “batteriet tar slut när de står så lång tid”. Enligt Sveriges Radios hemsida övergav förarna sina elbilar.

Sedan kom nyhetsinslaget från SVT Halland som påstod att
Urladdade elbilar stoppade upp E6 under snökaoset“:

“Vi fick meddelande från polis och bärgare att det var ett antal elbilar som måste bogseras bort då de inte kunde köra därifrån fast att vägen var fri”, sa Trafikverkets presschef Bengt Olsson. “Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret” stod det på SVT hemsida.

 

Vana elbilister kliade sig i huvudet. Elbilar har väl inga problem med kyltålighet? Massor med strandade elbilar som blockerar trafiken? Vad kan ha hänt? Kan det ha varit okunniga nybörjare som inte laddat sina bilar ordentligt?

Men som vanligt när det gäller elbilar så var svaret mycket enklare:

Det fanns helt enkelt inga horder med strandade elbilar.

 
När Sveriges Radio intervjuade räddningstjänsten var det plötsligt bara en enda elbil. Möjligtvis två:

Enligt räddningstjänsten var det bara en gång under natten som de behövde hjälpa personer som satt i en urladdad bil. Bärgaren Björn Halldin berättade att de fick hjälpa närmare femtio fordon – men endast en eller två av dem var elbilar. Han såg inte heller att det skulle varit många övergivna elbilar på vägen. “Inte att jag upplevde att det var något problem med elbilar”.

Det är så typiskt mediebevakningen av elbilar att det kan göras en hel hönsfarm av en enda fjäder.

bilbrandsvedalaVi känner igen det från elbilsbranden som inte fanns. TV och radio gick i fjol ut med rikslarm om en brinnande elbil i Svedala. Som väckte stor uppståndelse och debatt om elbilars förmodade risker vid brand. Det visade sig dock senare att det var ingen elbil som brann utan en alldeles vanlig bensinbil.

 
Var det något liknande som hände även nu? Myndigheter, media som överreagerade? Eller var det någon med dold agenda som ville sprida elbilsskräck?

20211204_144952Källan som först uppgav att det skulle varit massor med strandade elbilar, Trafikverkets vägtrafikledare Mikael Salo publicerade följande förklaring i en Facebookgrupp: “det var en minutbild av ett tolv timmar långt nattpass”.

Det egentliga problemet enligt honom, det som framför allt skapade totalstoppet, köerna och trafikkaoset var lastbilar som fastnat på grund av deras blankslitna däck. Det var svårt att hitta tillräckligt många stora bärgningsbilar kapabla att hjälpa de tunga lastbilarna.

Enligt Mikael Salo var Sveriges Radios reporter inte särskild intresserad av sådana “tråkiga” förklaringar utan klippte istället fram det där “klickbaitiga” om elbilarna istället.

Det tråkigaste i hela historien var dock Trafikverket och Sveriges Television som svalde klickbetet och spann vidare på de där horderna med elbilar som fastnat i snön utan att ens kolla upp om det verkligen hade hänt?

Därifrån spreds det sedan vidare till både sajter, tidningar och TV-nyheter, elbilskaoset som inte fanns.

Luttrad som jag är misstänker jag att rättelsen att det inte var massor med elbilar inte kommer få samma gräsbrandsspridning i media. Tvärtom sprids fortfarande nyheten om de strandade elbilarna vidare än idag. Trots dementierna.

Trafikverkets presschef bör nog i framtiden först kolla upp internt i organisationen innan han uttalar sig om händelser. Och apropå hans spekulation om att bärgningsbilar borde ha någon slags motsvarighet till reservdunk med sig kommer det lösa sig i framtiden när även bärgningsbilarna blir elektriska: då kommer de kunna ladda andra elbilar med el från sina väl tilltagna batterier.

Bookmark the permalink.
  • martinot

    Bra artikel! Man är ju van vid att höra fördomen att elbilar brinner hela tiden, men detta var ju en ny nivå och ny kreativ vinkling att det är stora problem med elbilar vid kyla.

    Det intressanta är ju länken från SR som du länkar till (https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elbilarna-kan-ha-varit-en-enda) har så olika information:

    Mystiken kring övergivna elbilarna – kan ha varit en enda

    * Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.

    * Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.

    Rätt stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Trafikverket, jämfört med Räddningstjänsten som faktiskt var där och gjorde själva jobben och insatserna på plats.

  • martinot

    Bra artikel Tibor! Tack!

    Man får ju tyvärr ofta höra att elbilar brinner lätt och ofta, men detta var ju helt klart en ny vinkling om “problemen” med elbilar.

    Intressantast tycker jag nyheten som du länkar till hos SR som påvisar den stora skillnaden i information mellan två olika källor.

    https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elbilarna-kan-ha-varit-en-enda

    Mystiken kring övergivna elbilarna – kan ha varit en enda

    * Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.

    * Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.

    Rätt stor skillnad på verklighetsbeskrivningen mellan Trafikverket och Räddningstjänsten (som faktiskt var där och gjorde själva jobben och insatserna på plats).

  • Johan

    Salo säger att han fått in ett stort antal RAPPORTER från platsen om att det är huvudsakligen elbilar som övergivits.

    Vem har skickat dessa rapporter? Man kan ju anta att det är bilister på plats eller bärgare med egen agenda?

    • martinot

      Eftersom det är en myndighet, så borde det ganska enkelt gå att begära att få ut dessa rapporter efter offentlighetsprincipen. Detta då det räknas som officiell korrespondens med myndigheten, som de både är skyldiga att diarieföra, och även måste lämna ut på begäran.

  • Priusanka

    I programmet Nordegren och Epstein 15:14 till 15: idag så uttalade sig Stationsägaren “Th. Le.” för Assistanskåren i Helsingborg och Landskrona om trafikkaoset på E6:an
    De (Assistanskåren) hade bogserat ett tiotal elbilar till laddstolpar! Undrar om han inte har lagt in en personlig multiplikator till det antalet?

  • Mocke

    Att långtradare står stilla för att däcken är blankslitna är en mycket trolig förklaring. Har en backe där långtradare ibland fastnar. För några veckor sedan var det km långa köer.(var på nyheterna)
    Då är det inte otänkbart att vissa bilägare tröttnat och lämnat bilen.men det borde vara en polissak. Sedan måste man givetvis prata med flera en enskild bärgare kan ha en helt annorlunda syn än en annan.

  • Mockenbird
  • jonash

    Verkar faktiskt som det kommit en del rättelser om detta nu. Både från SR, Aftonbladet och omni (som också refererar till denna artikeln)