Företaget som levererat de gigantiska pressgjutmaskinerna till Tesla rapporterar att de ska leverera liknande maskiner även till sex andra biltillverkare.
Tesla revolutionerade sättet att tillverka bilar när de bytte bilarnas bakvagn från 70 olika plåtbitar som svetsas ihop till en enda pressgjuten aluminiumblock. I deras nya bilfabrik Giga Berlin går de ett steg längre: även framvagnen byts till en gigantisk pressgjuten del. Sammanlagt sägs dessa två block ersätta uppemot 170 tidigare delar. Förutom att pressgjutna block är mer måttexakta reduceras även tiden det tar att bygga bilen om man slipper ha horder av robotar som svetsar ihop hundratals plåtbitar.
I början av oktober samlade Volkswagens koncernchef Herbert Diess sina 120 högsta beslutsfattare till ett panikmöte där han menade att de håller på att hamna hopplöst efter Tesla i sättet att tillverka bilar. “En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3” var bittra budskapet. Och Teslas tidsvinst berodde framför allt på de gigantiska pressgjutmaskinerna.
Snart kan dock Volkswagen och de andra europeiska biltillverkarna få ett ännu större problem på halsen. För det var inte europeiska företag som beställt de nya pressgjutmaskinerna. Utan kinesiska.
Liu Siong Song är grundaren av LK Technologi, företaget som köpt upp den italienska pressmaskintillverkaren IDRA och som levererat de gigantiska “gigapressarna” till Tesla. I en intervju i New York Times sa han att “LK kommer att leverera liknande gigantiska gjutmaskiner till sex kinesiska företag i början av 2022 när fler biltillverkare tar till sig Teslas sätt att tillverka bilar”.
Snart kommer förutom Tesla även kinesiska biltillverkare (form)spruta ut billiga elbilar på löpande band. Med helgjutna fram- och bakvagnar, billiga stora batterier och till rekordlåga priser.
Hur ska våra europeiska biltillverkare kunna hävda sig mot den konkurrensen?
Problemet för de europeiska biltillverkarna är de mycket stora utvecklingskostnader som elbilar för med sig. De sitter redan med en berg av skulder och har svårt att dra på sig ännu mer. Därför har alla gamla tillverkare försökt sig på olika budgetlösningar, bl.a. att återanvända gammal produktionsteknik. Det hade kanske fungerat om det inte varit för att Tesla utvecklade ett nytt sätt tillverka bilar på med pressgjutning.
Ett berg av skulder är inte det enda problem de gamla tillverkarna sitter med. De har också dragit på sig ett berg av byråkrati som effektivt förhindrar dem från att göra någonting nytt, i alla fall i ett vettigt tempo.
De kinesiska biltillverkarna har inte dessa problem. Men så här långt har kineserna inte imponerat. De har precis som de europeiska tillverkarna lagt massor av krut på att ta fram en mängd olika modeller istället för att som Tesla satsa på att massproducera eller eller två stycken. Om man inte kan massproducera en modell, varför skulle det då vara lättare tillverka många olika modeller?
Det ska bli intressant att se vem som blir först att tillverka 100-tusentals budgetbilar för den europiska marknaden.
Kinas höga tempo är ett bekymmer, det dom inte vet eller kan köper dom bara upp. De räknar nog med att köpa fler bilfabriker både i USA och EU. Saab och Volvo var bara ett första steg. Idag krigar man sig inte till världsherravälde utan man köper sig världsherravälde.
Vi får nog ta oss en funderare på vart våra konsumtionspengar går.