Volkswagens panikmöte om Tesla

HerbertDiess

I torsdags samlade Volkswagens koncernchef Herbert Diess sina 120 högsta beslutsfattare till ett möte i huvudkontoret i Wolfsburg där de diskuterade företagets framtid.

“Detta är allvarligt” var hans tunga budskap, “Märket, koncernen blir alltmer pressad på världsmarknaden. Inte bara på grund av elektrifiering och digitalisering. Vi den största biltillverkaren i världen har hamnat efter våra konkurrenter. Vi halkar efter i produktivitet.”

“Om inget ändras kommer Volkswagen inte längre vara konkurrenskraftig” var hans bittra budskap.

Det som de stora biltillverkarna sades ha som konkurrensfördel mot Tesla, att de kunde det här med att masstillverka bilar, säger ledaren för världens största biltillverkare att de håller på att tappa.

Volkswagenchefen Ralf Brandstätter sa att de omedelbart måste bygga om Wolfsburg-fabriken. “Den framtida konkurrensen med Teslas Berlin-fabrik kommer bli brutal” sa han, “Tesla har satt ny standard i biltillverkning. En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3 i Zwickau. Därmed är Tesla i en helt annan dimension när det gäller produktivitet och lönsamhet.”

Volkswagen planerar nu att helt bygga om sin huvudfabrik i Wolfsburg. Byggnader ska rivas och helt nya fabrikshallar byggas för att göra tillverkningslinan mer effektiv.

Det Volkswagen nu verkar ha insett är hur pass revolutionärt nytänkande Teslas blivande bilfabrik i Berlin blir. Teslas första bilfabrik i Fremont, USA var i en traditionell lokal de tog över från GM och Toyota. Olika hallar här och där, där delarna stampats fram från plåt, svetsats ihop till karosser, monterades, målades med mera. Delarna fraktades kors och tvärs genom fabriken. FremontVsShanghai

Teslas första helt egenbyggda fabrik i Shanghai blev på ett helt annat sätt. Ett enda jämnt flöde som börjar med stampning av delar, sammansvetsning, målning och slutmontering. Mycket mer effektivt tillverkningsmetod. Tesla bygger både Berlin och Texas fabrikerna på samma sätt.

BDkaross

Men största revolutionen är inuti själva bilarna. Istället för hundratals små delar pressgjuter Tesla bilarnas bakvagn i ett enda stycke. Det sparar många timmar i tillverkningen samtidigt som bilarna får jämnare kvalitet. I de nya fabrikerna i Berlin och Texas ska dessutom hela framvagnen också pressgjutas i ett stycke vilket gör tillverkningen ännu snabbare. Bilens hela bottenplatta består av endast tre delar: helgjutet framvagn, batteripack och helgjutet bakvagn. Det är därför en Tesla kan byggas tre gånger så snabbt som en Volkswagen. Och tid är pengar.

Ska de traditionella biltillverkarna ha en chans att hänga med måste de göra likadant. Volvo har redan gått ut med att de kommer flerdubbla sin pressgjutarkapacitet, och nu vill Volkswagen göra rent hus i sina fabriker och bygga om dem på nytt.

Det har alltid hetat att Tesla kanske gör nydanande elbilar men de traditionella biltillverkarna har en fördel: de har byggt bilar i hundra år och vet hur man gör det bäst. Fast plötsligt är de där hundra åren inte en fördel längre för de gamla drakarna utan snarare ett ok.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Det har alltid hetat att Tesla kanske gör nydanande elbilar men de traditionella biltillverkarna har en fördel: de har byggt bilar i hundra år och vet hur man gör det bäst.

    Det är märkligt att i stort sätt alla experter som uttalat sig om de traditionella tillverkarnas förmåga till anpassning, aldrig verkar ha öppnat en historiebok. Disruptiva förändringar kommer från nya företag, inte från de gamla. Gamla företag har extremt svårt att ändra sig, den gamla strukturen sitter i deras DNA. (Se t.ex. The Innovator’s Dilemma). Men undrens tid är kanske inte förbi. Kanske kommer Herbert Diess lyckas kopiera Tesla och därmed få VW att överleva. Men för att åstadkomma detta behöver han inte bara rasera gamla byggnader, han behöver rasera hela VW organisationen och den befintliga företagskulturen. Det är där deras DNA sitter.

    För övrigt är det inte bara VW som har panik. Även den Kinesiska regering verkar vara oroliga. De kinesiska elbilstillverkarna hänger inte riktigt med i förändringstempot som Tesla drivit upp. Än ser vi inte mycket av dem i Europa.

  • AB FM

    30 h för ID3 och 10h för Tesla. Det är verkligen en imponerande skillnad. Tesla fortsätter verkligen att utmana de traditionella tillverkarna på ett sätt som många inklusive mig inte trodde var möjligt.

    • Matti Hjelm

      Jag känner en som jobbade med att ta fram Ericssons mobiler.
      När första iPhone kom köpte de en och plockade isär den och skrattade åt det “amatörmässigt” konstruerade innanmätet. Ericsson gör inga mobiler idag.
      Känner även en som jobbar på Volvo idag och har gett liknande utlåtande om Tesla Model 3.
      Ska bli intressant att se fortsättningen.
      Tror att Volvo säljer max en tiondel så många elbilar som VW, Tesla, Kia mm.

      • Mocke

        Men ärligt talat var det för att de var just amatörmässigt. Det är fakta. vid presentationen var jobs tvungen att visa ui i en mycket strikt ordning, annars skulle det “stabila” operativtet crasha. Då hade det gått illa. Så de använde i stort sätt fake it until you make it. tesla likaså. monroe sågade tesla rejält.
        Men båda två har en sak gemensamt. De utgick från att skapa produkter att älska. inte bara gilla. Det är själva hemligheten. De visste inget om att bygga elbilar eller mobiler utan den kompetensen tog de till sig allt eftersom.
        Fördelen är också att det inte har oket att göra som de gjort tidigare.(vilket gör att de kan gå på minor) vilket gör de mindre stelbent.

        • Matti

          Ja, så istället för att skratta åt amatörmässigheten borde de erfarna försöka ta reda på vad som är kärnan i de nya ideerna och antingen försöka använda dem själva eller helt enkelt hjälpa amatörerna. Det senare vill man väl inte göra med en konkurrent dock, och det förra är svårt att göra i gamla stora organisationer.
          Men, som sagt, att skratta åt amatörerna är enkelt, men förnya sig själv är svårt.

      • j_e_n_s

        Jag jobbade på Volvo några år och okunskapen och oviljan att utveckla elbilar där var då helt otrolig. Personer längst uppe i ledningen för utveckling hade helt uppenbarligen aldrig kört en elbil mer än några varv runt kvarteret. Det hela var rätt sorgligt men också väldigt intressant att få se strutsmentaliteten som finns i gammal trött industri vid teknikskiften från insidan.

  • Pontus

    Frågan är vad som ingår de 10h resp. 30h? Men är dom fullt jämförbara så är det väldigt imponerande.

    • Andy

      Tesla ligger inte på 10h ännu. Det är ett mål de har och som de högst troligen kommer nå med Model Y i Berlin och Austin. Att radera ut mer än halva karossverkstaden samtidigt som man gör en fabrik med massiv kapacitet för ett väldigt enkelt modellprogram gör det. VAG har långt mer komplexa linor eftersom de sprider ut tillverkningen på en mängd olika modeller och konfigurationer.

  • Mocke

    Det är bra att de gör åtgärder.

  • JH

    Intressant att volkswagen, som ändå gör ett galant försök upplever en nära döden upplevelse och uppvaknande. Vad säger det om tillverkare som bmw, mercedes mf? Bmw vet jag inte riktigt vad de håller på med. Och det verkar inte som de vet det själva heller….. och volvo är ju helt på efterkälken. Jag tro uppriktigt att volvo kommer vara döda inom en 1å års period. Geely solar helt enkelt legacy unde volvo och låter det gå i kocken för att därmed bli av med alla onödiga saker som motorblock gjuterier, växelådsrillverkning mm. Polestar är det som överlever på sikt, utan bagaget från gamla volvo.

  • http://Top12.se Top 12

    Jag provkörde just en ID3, blev inte imponerad. Jämfört med min Model S 2014 årsmodell så är dom långt efter på allt. När den billigare Teslan kommer eller om Berlin innebär ett lägre pris på Model 3 då är alla andra rökta.