Tesla Investor Day var en över tre timmar lång direktsändning som var otroligt… tråkig.
Sorry Elon men vi kan inte säga något annat om eventet än det. De som väntade på nya häftiga produkter eller hoppades bli bländade av spännande framtidsförutsägelser blev gruvligt besvikna. Istället ägnades det mesta av tiden faktiskt åt att titta bakåt, hur företaget har utvecklats det senaste decenniet. Vi vågar inte ens tänka på hur media kommer reagera på eventet och hur aktiekursen kommer påverkas.
Vilket egentligen är synd för att det fanns några verkliga guldkorn bland allt som sades.
Första hållpunkten på schemat var faktiskt den mest framåtblickande. Elon Musk på scen gick igenom vad som skulle behövas för att världen, hela jordklotet skulle gå över till 100% förnybar energi. Som synes på ovan bild behövs det enligt Tesla och Elon Musk 30 TW förnybara energikällor kombinerat med 240 TWh lagring för att försörja hela världen med energi. Att framställa det kräver en investering på 10 biljoner dollar, vilket är 10% av världens BNP. Det låter mycket men slår vi ut investeringen på 20 år blir det en årlig investering på 0,5% av världens BNP.
En viktig siffra på ovan bild är 1/2: en värld baserad på elektricitet som primär energikälla har endast halva energibehovet av en fossil värld. På grund av bättre verkningsgrad på elmotorer, värmepumpar med mera behöver man inte ersätta all världens energiproduktion. Byter vi till eldrift kommer världens energibehov att minska.
Elon Musk gick igenom sektor efter sektor hur en framtida samhälle baserad på förnybara energikällor skulle kunna se ut. Hållbar energiframställning, eldrivna fordon, all uppvärmning med värmepumpar, vätgas till fabriker och förnybara energikällor som driver båtar och flygplan.
För oss svenskar var det extra intressant när de diskuterade hur man i framtiden kommer använda vätgas för att framställa fossilfritt stål.
Ska vi framställa all vår energibehov med hjälp av solceller behövs mindre än 0,2% av all landarea täckas med solceller. Tittar du noga på ovan karta kan du se de pixlarna som motsvarar arean som behöver täckas för att försörja Europa, nord- och sydamerika och afrika med el. Det är endast Indien och Kina som behöver så pass mycket att det syns med blotta ögat.
Slutligen gick de igenom att vi har tillräckligt med råmaterial för att kunna framställa alla dessa solpaneler och batterier, och att de efteråt ingår i ett kretsloppssamhälle där gamla batterier återvinns för att framställa nya.
Jag kan varmt rekommendera den första halvtimmen för alla intresserade, Elon Musk skissade där en lockande framtid där världen kan få sitt energibehov tillfredsställd helt från förnybara källor. Han visade en väg ut från fossilberoendet.
Sedan berättade de om Teslas kommande nya elbil.
Nej, den visades inte upp. Men de berättade hur Tesla kommer tillverka den. Och det var minst lika intressant som en ny bil.
Dagens bilar svetsas ihop av stampade plåtar, sedan målas karossen, sedan försöker arbetare montera inredningen inuti karossen hukandes i obekväma ställningar medan bilen rullar fram på löpande bandet.
När Tesla införde helgjutna fram- och bakvagnen i Tesla Model Y kombinerat med strukturella batteripacket införde de en så ny och effektiv tillverkningssätt ingen annan någonsin har sett i bilbranschen. Volkswagen hade panikmöte, Toyota kallade bilen “genial”, Volvo försöker också efterapa de enorma gjutpressarna.
Titta noga på ovan bild så ser du varför Volkswagen, Volvo och Toyota behöver skrynkla ihop alla sina planer, kasta dem i papperskorgen och börja om på nytt idag om de ska ha en chans att försöka efterlikna Tesla.
För nästa generations Tesla kommer byggas i fem moduler. Den helgjutna bakvagnen kommer få baksäte, stötfångare, baklyktor, bakre motor och allt annat monterat. Likaså den helgjutna framvagnen kommer det monteras lampor, stötfångare, kylare och till och med instrumentpanel och ratt på. De kommer vara färdigbyggda enheter. Instrumentbrädan till exempel brukar biltillverkarna försöka tråckla in genom dörröppningen på färdigbyggda karossen och skruva på plats efter att det mesta av bilen redan hade monterats ihop och byggts.
Även batteripacket kommer få framstolar och mittkonsol monterade. Karossens sidor får inre foder monterad. Likaså dörrarna.
Tesla kommer tillverka bilens delar i lugn och ro, med robotar och arbetare som lätt kommer åt att montera smådelar innan bilarnas kaross skruvas ihop. Sedan, när alla delar av bilen är färdiga, först då monteras fram- och bakvagn, batteripack och karossidor ihop till en komplett kaross. Eller snarare komplett bil, för det mesta är ju redan monterat då.
Denna tillverkningssätt kommer revolutionera sättet att tillverka bilar – igen. De traditionella biltillverkarna, som alla tror “de är duktiga på att bygga bilar” blir totalt omsprungna av detta helt nya sätt att bygga bilar.
Det nya sättet att tillverka bilar blir mycket snabbare än dagens – och även rejält billigare. Alla trodde hittills att Teslas “$25 000 bil” skulle handla om en mindre, klenare, enklare bilmodell med mindre batterier och räckvidd. En klart sämre bil, helt enkelt. Men det behöver inte alls bli så.
Genom nya byggsätt kombinerat med mindre kablage, 48V system istället för dagens blybatterier och andra förbättringar hoppas Tesla kunna reducera kostnaden för att bygga deras nästa generations bil med 50%. Halvera vad det kostar att bygga en bil! Det är så de hoppas nå $25 000 priset, inte genom att försämra bilens specifikationer.
I dagens elmotorer sitter dyra neodym magneter som kräver massa sällsynta jordartsmetaller i tillverkningen. I nästa generations elmotorer tänker Tesla byta ut dem mot svagare, helt vanliga magneter. Som därmed inte kommer kräva några dyra sällsynta jordartsmetaller.
Efter dessa kraftfulla nyheter sjönk de efterföljande presentationers nyhetsvärde rejält. Det pratades mycket om hur Tesla har kostnadsoptimerat på område efter område. Hur de lyckats höja sina produktionsvolymer trots pandemi och chipsbrist. Hur företaget har blivit alltmer vertikalt integrerat, att Tesla bygger allt fler av komponenterna till bilarna själva.
Även självkörande mjukvaran och roboten Optimus berördes. Inget nytt visades dock på scen, vi fick bara se en uppenbart dataanimerad film av hur två robotar monterar ihop en tredje…
Tesla siktar på att tillverka 20 miljoner bilar per år framåt 2030. De visade hur de ska kunna nå den siffran genom ständigt förbättrade tillverkningsmetoder, nya fabriker och att de kommer kunna bekosta utbyggnaden från deras egna inkomster från bilarna.
Det avslöjades att den 4 miljonte Teslan byggdes just i går. Första miljonen bilar nåddes efter 12 år. Andra miljonen efter 18 månader. Sedan 11 månader. Och den fjärde miljonen bilar byggdes nu på endast 7 månader. Sedan i somras. Innan årets slut kommer Tesla ha tillverkat minst en miljon bilar till.
Frågestunden efter eventet började med att Elon meddelade att Tesla kommer bygga en bilfabrik i Mexiko som kommer tillverka deras nästa generation elbilar. Som tidslinje när den börjar tillverka de bilarna gavs dock endast en vag “om några år”. När folk frågade om kommande “Model 2” avböjde Elon Musk rent ut att svara på frågan. “Det kommer att komma ett releaseevent för den” sa han utan att gå in på när.
På frågan om bidirektionell laddning, att kunna få ut elen från bilens batterier var dock svaret mer konkret. De jobbar på det och kommer introducera det i bilarna inom två år. Elon själv var dock skeptisk till hela V2x idén. Han föredrog att hemmen ska ha Powerwall hemmabatterier istället.
Tesla kommer inte ha många olika bilmodeller i framtiden heller. “Kanske tio olika” tyckte Elon Musk när han tillfrågades.
Har du tre och en halv timmar över kan du titta på Tesla Investor Day eventet här:
Du är dock långt ifrån ensam om du börjar tappa intresset efter första timmen.
Pingback: Teslas nya Supercharger V4 – Tesla Club Sweden
Pingback: Fem framtida produkter från Tesla – Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Model 0 – Tesla Club Sweden
Pingback: Elon Musk: Sverige bör satsa på kärnkraft – Tesla Club Sweden