Tesla visade upp fem framtida produkter på sin Investor Day. Övertäckta med vita dukar på presentationen. Och vita dukar är som röda skynken för oss – vi vill se vad som döljer sig under!
När Elon Musk pratade om Master Plan 3, hur vi ska nå nollutsläpp till 2050 visades ovan bild när han pratade om att elektrifiera bilflottan. Vi känner igen Model S och X, 3 och Y, Semin och Cybertruck – men vad är det som döljer sig under skynkena till höger?
Den längst till höger är den beryktade Tesla Model 2 (som inte kommer heta så), Teslas kommande billigare bil. De som tror att den kommer kosta $25 000 bör komma ihåg att Model 3 skulle också kosta $35 000 från början. Kostar Tesla Model 3 från 520 tusen idag kan den framtida modellen hamna på kanske runt 370 000 kronor med moms, frakt med mera.
Många trodde att “Model 2” skulle bli en mindre, enklare elbil med mindre batterier och kortare räckvidd. En “snikmodell” helt enkelt. Det verkar inte bli så. Istället sänker Tesla produktionskostnaderna med smartare sätt att tillverka bilen, och den sägs komma ha kaross av omålad, rostfri stål. Många spekulerade även i att Tesla kommer sänka priset genom att få bilen helt självkörande och då slippa montera ratt, pedaler och annat. Elon Musk sa dock under presentationen att bilen kan få ratt.
Fordonet i skynket bredvid är av allt att döma Teslas kommande minibuss. I Master Plan 2 nämns det en “high passenger-density urban transport”. Elon Musk skriver “det kommer förmodligen att vara klokt att krympa storleken på bussar. Trafikstockningar skulle minskas genom att öka tätheten i passagerararean. Eliminera mittgången, placera säten där det för närvarande finns infarter, och matcha acceleration och bromsning till andra fordon för att på så sätt få ett smidigt trafikflöde som brukar bromsas av traditionella tunga bussar. Designen rymmer rullstolar, barnvagnar och cyklar.” I en tweet avslöjade Elon Musk dessutom att Teslas kommande buss är inspirerad av den ikoniska folkabussen. VW Buzz kan alltså få en framtida konkurrent från Tesla.
Genom att göra minibussen självkörande skulle gränsen mellan taxi och buss suddas ut. Läs mer i vår artikel om Teslas minibuss från 2016.
Två andra skynken dök upp på bilden som visade Teslas stationär batteri lösningar. Enligt den kommer två nya produkter visas upp i år. Den ena verkar bli en ny Powerwall, den andra en ny Megapack. Vi misstänker att bilderna är inte skalenliga (bilderna på de andra, tidigare modellerna är inte heller det). Det ryktas att Tesla ska börja använda billigare LFP batterier i sina Powerwall produkter och på så sätt få ner priset på dem.
Jaha, men rubriken till dagens artikel är fem framtida produkter? Det är bara fyra skynken?
Faktum är att den femte produkten visades helt öppet. Under parollen “kan inte glömma att göra coola saker” visades en stor bild på en framtida drive-in restaurang med Superchargers upp – och bredvid en liten bild på ett Tesla i ett garage.
Men tittade man noga såg man att det inte var en vanlig Wall Connector på väggen utan en ny typ – som var kopplad till en trådlös laddplatta på marken under bilen.
Tesla verkar ha övergett “laddormen” som mekaniskt skulle koppla in laddkontakten i bilen utan verkar satsa på trådlös laddning med laddplatta på marken och spolar som tar emot laddningen i bilen. Enligt bilden verkar laddspolen hamna bak på bilen, under bagageutrymmet. Andra trådlösa laddlösningar brukar ha spolen framme under bilen.