Det går rykten i Kina att Tesla har redan utvecklat sin kommande Tesla Model 2 elbil och rent av redan påbörjat förberedelser inför produktionsstart.
Model 2 ryktas bli Teslas nästa elbil, en kompakt bil som kommer kosta från $25 000. Vissa tror den kommer bli bilen som “slår ut avgasbilarna”. Tesla har officiellt varit väldigt fåordig om modellen, i deras senaste kvartalsrapport nämns till exempel bara en “Future Product, in development”. Ryktena har däremot varit mångdubbelt flera.
Kinesiska bloggaren Ray4Tesla har delat ett inlägg från kinesiska social media sajten Sina Weibo där det påstås att Tesla redan har byggt en prototyp av sin kommande Model 2 – och inte nog med det, redan skrivit kontrakt med underleverantörer och provtillverkning ska börja senare i år!
I would put some weight on this rumor as it comes from a pretty reliable source (不是郑小康). He brought several leaks to surface before, which later turned out to be true. However, like anything else, past performance is no guarantee of future results. Take it w/ a grain of salt
— Ray (@ray4tesla) July 30, 2021
Ray4Tesla anser att ryktena kommer från en pålitlig källa som visat sig tala sanning förut.
Vi är nog lite mer skeptiska.
Skulle Tesla verkligen ha kommit så långt med sin Model 2, att de har prototyp och ska börja bygga förserie i år skulle vi definitivt ha hört det från företagets största källa till läckor: Elon Musk. Hittills har vi alltid sett företagets kommande modeller flera år i förväg, så snart de hade en första prototyp färdigt. Tesla Model S, Model X, Model 3, Model Y, Semi, Roadster och Cybertruck visades alla upp flera år i förväg. En mer trolig scenario som följer Teslas “traditioner” skulle vara att vi först får se en prototyp och sedan får förbeställa och vänta i flera år innan leveranserna börjar.
Men kan Tesla ha ändrat sig? Kan Model 2 vara början på något nytt? Kan Elon Musk säga “…och leveranserna börjar i morgon” på sin nästa presentation, när han visar upp Tesla Model 2? Nya tider kanske kräver snabbare processer? När marknaden dränks av konkurrerande elbilar kan kanske Tesla inte längre be folk vänta i åratal på sin bil? Eller så vill de undvika den så kallade Osbourne-effekten, att folk slutar köpa befintliga modeller i väntan på det nya som skall komma? Tesla vill kanske undvika kannibalisera på sin nuvarande Model 3 och Y försäljning?
Det blir spännande att se vad som kommer hända de närmsta månaderna.
Men vad är Tesla Model 2 egentligen?
Officiellt vet vi ingenting om bilen. Tesla och Elon Musk har hintat lite då och då om bilen, den dyker upp ibland som ett framtida mål på deras presentationer, som till exempel på Battery Day. Lägger man ihop de källorna verkar det bli en kompakt bilmodell med LiFePO4 batterier som kommer kosta från $25 000. På Tesla Battery Day benämndes den som “small / robotaxi”.
Inte ens namnet är givet. Tesla har inte bekräftat ryktet att bilen kommer heta Model 2. Det är bara ett namn ryktesspridarna har valt att benämna framtida modellen med. Andra namnrykten är Model Q och Model C.
Skissen på hur bilen skulle kunna se ut kommer dock faktiskt från Tesla själva! Januari 2020 la Tesla upp en jobbannons på kinesiska social media sajten WeChat där de sökte bildesigners. “Tesla väntar på dig. Kinesiskt designade Tesla kommer slå världen med häpnad” kunde man läsa i annonsen, som pryddes med en skiss på en kompakt Tesla.
I och med att bilden användes till att leta efter designern som skulle designa bilen får vi väl utgå ifrån att färdiga resultatet kommer se annorlunda ut. Skulle vara ganska dålig och lat designer som bara sa “vi tar den där bilen som fanns på min jobbannons”. Men detta är ändå enda officiella bilden från Tesla på modellen.
Hur kan Tesla komma lyckas sänka priset på Model 2?
Mindre bil behöver mindre plåt, som kostar mindre. Men enbart plåt kan inte förklara hur Tesla skulle kunna nå $25 000 som grundpris för bilen. Folk spekulerar i att Model 2 kanske inte alls kommer se ut som på skissen ovan – utan snarare som en liten Cybertruck. Om den byggs i rostfritt stål på liknande sätt Cybertruck kommer byggas kan Tesla både spara in pengar på karossen och genom att slippa måla bilen. Cybertruck kommer ha en “exoskeleton” kaross. Självbärande i sin rätta betydelse. Dagens bilar har en inre ram som det fästs yttre plåtar på. Det är ramen som bär bilens tyngd. Cybertruck kommer däremot byggas i rostfritt stål där det är ytterpanelerna själva som bär bilens tyngd, det finns inga balkar innanför. Sättet att bygga kan reducera bilens pris drastiskt. Dessutom behöver en bil i rostfritt stål inte målas vilket reducerar priset ännu mer.
Ett annat sätt att minska priset är att montera mindre batterier. Elon Musk har sagt att Tesla inte ska tillverka bilar med mindre räckvidd än 200 amerikanska miles, 32 svenska mil. Kan Tesla få ner förbrukningen till 1.2 kWh/mil skulle bilen kunna klara sig med 40 kWh batterier.
Vi vet sen Tesla Battery Day att Model 2 kommer ha de billigare LiFePO4 batterier som sitter i dagens Model 3 SR+. Kommer Tesla använda deras kommande 4680 batterier och strukturella batteripack kan de reducera priset ytterligare. Problemet med den teorin är att de nya batterierna är fortfarande i utvecklingsstadiet – Tesla håller fortfarande på att försöka få igång massproduktion.
En dyr komponent i dagens Teslor är autopiloten och självkörningsförmågan. Kommer Tesla dra ner på komplexiteten på bilen? Inte montera alla kameror och dyra datorer som behövs för detta i grundmodellen? Bilen kanske inte ens kommer ha mittskärm över huvud taget bara en hållare där kunden kan fästa sin mobil och köra igång Tesla-appen på den för att se hastighet, navigation med mera?
Eller blir det precis tvärtom? På Tesla Battery Day benämndes bilen som “small / robotaxi”. Skulle det kunna innebära att bilen blir självkörande? Alltså, på riktigt riktigt självkörande? Så Tesla kan spara in på att montera ratt, pedaler med mera? Det skulle ju drastiskt minska på kostnaderna!
Kommer Tesla Model 2 verkligen kosta $25 000?
Många hajar till när de hör att Tesla Model 2 kommer kosta från $25 000. Speciellt när vissa mindre nogräknade tidningar “direktöversätter” det priset till 250 000 svenska kronor. De kommer nog bli besvikna när de hör att Tesla Model 2 kommer troligtvis kosta betydligt mer.
Innan Tesla Model 3 släpptes ryktades det att den skulle kosta $35 000. Och ja, ett tag kunde man specialbeställa en strippad Model 3 SR för det priset. Inte på hemsidan dock, utan endast via telefon. Där Tesla gjorde allt för att få dig att byta upp dig till en dyrare modell. Billigaste Tesla Model 3 du kan beställa på Teslas hemsida i USA kostar $40 000. Samma Tesla Model 3 SR+ kostar från 550 000 kronor i Sverige. För det tillkommer ju frakt, tull och moms på våra priser.
Följer vi samma mönster kommer “$25 000” Tesla Model 2 kosta från $30 000 i USA – och 400 000 kronor i Sverige. I från-pris. För Tesla är duktiga på att få människor byta upp sig. För några tusenlappar mer kan du få större batterier, finare inredning, bättre autopilot, självkörning med mera. Total självkörningsförmåga kostar idag $10 000 – ett pris som sägs komma flerdubblas den dagen den verkligen klarar det namnet utlovar. Så även om Tesla Model 2 SR skulle kosta $25 000 kommer de flesta ändå välja Long Range versionen med större batterier och total självkörningsförmåga för $40 000. Eller “pocket rocket” Performance versionen för ännu mer.
Vad tror du? Hur kommer kommande kompakt-Teslan se ut? När kommer den komma? Hur mycket kommer den kosta? Och framför allt: skulle du vilja köpa en? Berätta vad du tycker i kommentarsfältet nedan!
Jag önskar att “Model 2” blir i storleken av en liten Golf eller typ Zoe. Framförallt bredden jag tänker på. Låt räckvidden vara låg och snåla litegrann på batteriet. Helt enkelt en Tesla som bara kommer användas för dagspendlingen, skjutsa barn till skola etc, men som ändå går att använda på 2-3h resor (ca 20-25mil) också om det verkligen behövs. Alltså typ ett billigare alternativ för de som antingen inte har behov alls av en större bil, eller de som har behov av 2 bilar, men inte behöver en så pass ordentlig bil som Model 3 som andrabil
Jag kan bara hålla med, när jag sett bilder på “Model 2” från dag ett så har jag hoppats på att detta blir en liten golf variant och en bil man skjutsar barnen till träningen, lätt att manövrera, den får gärna vara “lite trång” i ett större sällskap om man tolkar mig rätt. Men blir det en liten bil får och måste dom verkligen använda den nya batteritekniken, det kommer inte bli en bil som tar oss 50-70+mil
Jag tror ett vettigt mål är att den kommer ta oss MINST 30 mil per laddning med tanke på vad konkurrenternas varianter av bilar i samma storlek klarar av, som också har några år på nacken, tex Zoe, Leaf osv.
Hoppas med spänning och gjort ett tag nu, det är denna bil jag faktiskt väntar på att köpa, då jag inte har ett behov av en Model 3 eller större för tillfället. Smakar också godare att den hamnar på drygt 400k nybilspris med skatter, moms osv för oss svenskar. Billigare och så nära 25k USD hade väl varit att föredra 🙂
Det är 5 år sedan model 3 och 2 år sedan model y. Tidsmässigt så borde det komma något nästa år. Alla företag har prototyper så det skulle vara förvånande om inte tesla hade det också.
De har ju presenteratcynertrycken också som prototyp. Och den är ännu ej släppt, samt roadster 2. Så de har ju presenterat bilar som de ännu ej producerar. De kan väntat med att presentera model 2 till de skeppar roadster och cybertruck.
Såg ett förslag på twitter att den borde heta “TSLAQ”, because it’s shorter… 🙂
Tidigare modeller har ju presenterats långt i förväg för att det varit nödvändigt för att hålla uppe börskursen. Nu har ju Tesla inte längre det behovet utan kan göra som de vill. Är väl inte helt omöjligt att de hellre kör en Apple-variant och presenterar färdiga produkter framöver.
Man kan ju hoppas på att det är lättare för Elon att hålla tyst när den inte utvecklas på ett ställe där han är fysiskt flera gånger i veckan eller?
Jag har lite svårt att tro att Tesla kan lansera en model 2 snart då den bör sälja i lika stor eller större volym som 3/Y och har svårt att se att de kan kan köpa så mycket batterier som behövs.
En variant hade varit att lansera den stegvis i olika marknader och då prioritera mindre köpstarka marknader.
Sedan så finns det inte vad jag vet någon fabrik med en tillverkningslina redo heller. Det är ju en sak att skruva ihop några prototyper för hand, en annan att serietillverka dem.
Tror den kommer, men lansering första året endast i Kina. Gissar på att den kommer till Sverige i slutet 2023 och till ett pris på 450′. Ser ändå fram emot modellen. Min pappa vill ha en mindre elbil än M3 (som jag tycker är i minsta laget som andrabil), och denna skulle kunna passa honom perfekt. Ett direkt, fast bättre, alternativ till ID3.
År 2017 hade Tesla en snittkostnad på sina bilar på 84000 dollar. I Q1 2021 låg deras snittkostnad på 38000 dollar. Varje gång Tesla dubblar produktionsvolymen sjunker kostnaden med cirka 20%. När Tesla nått en volym på 4 miljoner bör de ha en kostnad på under 20000 dollar. Och för att nå 4 miljoner bilar så tror jag de behöver en mindre bil.
En nyckel för att Tesla ska kunna tillverka en mindre bil kan vara uppdateringen av model S och X som rimligen medfört en kraftigt sänkt TK för dessa. Höga marginaler på dessa kan hjälpa till att finansiera starten av “model 2”. När volymerna av “model 2” sedan stiger kommer kostnaden att gå ner.
Nyckeln till “model 2” ligger förmodligen i att få igång tillverkningen av 4680 batterierna. Jag tror “model 2” kommer att vara klar för serieproduktion när 4680 börjar nå volym. Om inte så har Tesla och Elon tappat stinget.
Verkar inte så troligt att de börjar producera model 2 under chip-bristen, eller medan de fortfarande filar på “nya produktionsmetoden” av model Y, eller innan de fått ner kostnaden för batterierna ytterligare lite.
Om ungefär två år kommer 25 kUSD från-pris inte vara konstigt alls, särskilt inte om det ska bli en utpräglad stadsbil. De kan definitivt nöja sig med en bra bit mindre batterikapacitet än i 3/Y, och billigare batterier.
Det finns fossilare som kostar typ 140 000 SEK, att elbilar idag generellt är mycket dyrare i inköp beror till stor del på att ingen traditionell tillverkare hittills ens försökt att göra elbilar i corolla-volymer. Eldrivlinan är dyrare att tillverka, men det skiljer inte så mycket att småbilar med måttlig räckvidd ska behöva kosta mer än dubbelt så mycket. Flera tillverkare har hävdat att de passerat 100 USD per kWh i kostnad för själva battericellerna, 40 kWh blir då någonstans under 4000 USD. Med LFP bör man kunna nå 50 USD per kWh, snart, om man inte redan gjort det, det blir alltså 2000 USD för 40 kWh.
När Tesla lärt sig pressa nästan hela bilen i några få stycken, battericellerna kostar dem 2 kUSD per bil, och elektronik kan vara 2 år “gammal” teknik och chip-bristen är över kan de sälja småbilar för 25 kUSD med väldigt god vinstmarginal.
Min spaning är att detta kommer bli bilen för den Indiska marknaden och tillverkas i den indiska fabriken som planeras. Tystlåtenheten kommer sig av att allt är väldigt osäkert kring fabriken och när den kan vara igång.
Biltillverkare planerar sina modeller mycket längre i förväg än vad man kan tro och givetvis kommer inte Tesla upphöra med nya modeller bara för att Roadster och Cybertruck är försenade, det är ju en helt annan sak än lera och ritbord.
Att den kommer byggas i rostfritt stål tror jag vi kan utesluta av säkerhetsskäl eftersom det behövs deformationszoner (har inte sett någon krashtest utom https://www.youtube.com/watch?v=wha_g6Laf-Y 🙂 på cybertruck och skulle bli förvånad om den kan vecka plåten som på dagens bilar)
Pingback: Fem framtida produkter från Tesla – Tesla Club Sweden