Har Tesla redan utvecklat Model 2?

TeslaModel2

Det går rykten i Kina att Tesla har redan utvecklat sin kommande Tesla Model 2 elbil och rent av redan påbörjat förberedelser inför produktionsstart.

Model 2 ryktas bli Teslas nästa elbil, en kompakt bil som kommer kosta från $25 000. Vissa tror den kommer bli bilen som “slår ut avgasbilarna”. Tesla har officiellt varit väldigt fåordig om modellen, i deras senaste kvartalsrapport nämns till exempel bara en “Future Product, in development”. Ryktena har däremot varit mångdubbelt flera.

Kinesiska bloggaren Ray4Tesla har delat ett inlägg från kinesiska social media sajten Sina Weibo där det påstås att Tesla redan har byggt en prototyp av sin kommande Model 2 – och inte nog med det, redan skrivit kontrakt med underleverantörer och provtillverkning ska börja senare i år!

Ray4Tesla anser att ryktena kommer från en pålitlig källa som visat sig tala sanning förut.

Vi är nog lite mer skeptiska.

Skulle Tesla verkligen ha kommit så långt med sin Model 2, att de har prototyp och ska börja bygga förserie i år skulle vi definitivt ha hört det från företagets största källa till läckor: Elon Musk. Hittills har vi alltid sett företagets kommande modeller flera år i förväg, så snart de hade en första prototyp färdigt. Tesla Model S, Model X, Model 3, Model Y, Semi, Roadster och Cybertruck visades alla upp flera år i förväg. En mer trolig scenario som följer Teslas “traditioner” skulle vara att vi först får se en prototyp och sedan får förbeställa och vänta i flera år innan leveranserna börjar.

Men kan Tesla ha ändrat sig? Kan Model 2 vara början på något nytt? Kan Elon Musk säga “…och leveranserna börjar i morgon” på sin nästa presentation, när han visar upp Tesla Model 2? Nya tider kanske kräver snabbare processer? När marknaden dränks av konkurrerande elbilar kan kanske Tesla inte längre be folk vänta i åratal på sin bil? Eller så vill de undvika den så kallade Osbourne-effekten, att folk slutar köpa befintliga modeller i väntan på det nya som skall komma? Tesla vill kanske undvika kannibalisera på sin nuvarande Model 3 och Y försäljning?

Det blir spännande att se vad som kommer hända de närmsta månaderna.

Model2adMen vad är Tesla Model 2 egentligen?

Officiellt vet vi ingenting om bilen. Tesla och Elon Musk har hintat lite då och då om bilen, den dyker upp ibland som ett framtida mål på deras presentationer, som till exempel på Battery Day. Lägger man ihop de källorna verkar det bli en kompakt bilmodell med LiFePO4 batterier som kommer kosta från $25 000. På Tesla Battery Day benämndes den som “small / robotaxi”.

Inte ens namnet är givet. Tesla har inte bekräftat ryktet att bilen kommer heta Model 2. Det är bara ett namn ryktesspridarna har valt att benämna framtida modellen med. Andra namnrykten är Model Q och Model C.

Skissen på hur bilen skulle kunna se ut kommer dock faktiskt från Tesla själva! Januari 2020 la Tesla upp en jobbannons på kinesiska social media sajten WeChat där de sökte bildesigners. “Tesla väntar på dig. Kinesiskt designade Tesla kommer slå världen med häpnad” kunde man läsa i annonsen, som pryddes med en skiss på en kompakt Tesla.

I och med att bilden användes till att leta efter designern som skulle designa bilen får vi väl utgå ifrån att färdiga resultatet kommer se annorlunda ut. Skulle vara ganska dålig och lat designer som bara sa “vi tar den där bilen som fanns på min jobbannons”. Men detta är ändå enda officiella bilden från Tesla på modellen.

Hur kan Tesla komma lyckas sänka priset på Model 2?

Mindre bil behöver mindre plåt, som kostar mindre. Men enbart plåt kan inte förklara hur Tesla skulle kunna nå $25 000 som grundpris för bilen. Folk spekulerar i att Model 2 kanske inte alls kommer se ut som på skissen ovan – utan snarare som en liten Cybertruck. Om den byggs i rostfritt stål på liknande sätt Cybertruck kommer byggas kan Tesla både spara in pengar på karossen och genom att slippa måla bilen. Cybertruck kommer ha en “exoskeleton” kaross. Självbärande i sin rätta betydelse. Dagens bilar har en inre ram som det fästs yttre plåtar på. Det är ramen som bär bilens tyngd. Cybertruck kommer däremot byggas i rostfritt stål där det är ytterpanelerna själva som bär bilens tyngd, det finns inga balkar innanför. Sättet att bygga kan reducera bilens pris drastiskt. Dessutom behöver en bil i rostfritt stål inte målas vilket reducerar priset ännu mer.

Ett annat sätt att minska priset är att montera mindre batterier. Elon Musk har sagt att Tesla inte ska tillverka bilar med mindre räckvidd än 200 amerikanska miles, 32 svenska mil. Kan Tesla få ner förbrukningen till 1.2 kWh/mil skulle bilen kunna klara sig med 40 kWh batterier.

Vi vet sen Tesla Battery Day att Model 2 kommer ha de billigare LiFePO4 batterier som sitter i dagens Model 3 SR+. Kommer Tesla använda deras kommande 4680 batterier och strukturella batteripack kan de reducera priset ytterligare. Problemet med den teorin är att de nya batterierna är fortfarande i utvecklingsstadiet – Tesla håller fortfarande på att försöka få igång massproduktion.

En dyr komponent i dagens Teslor är autopiloten och självkörningsförmågan. Kommer Tesla dra ner på komplexiteten på bilen? Inte montera alla kameror och dyra datorer som behövs för detta i grundmodellen? Bilen kanske inte ens kommer ha mittskärm över huvud taget bara en hållare där kunden kan fästa sin mobil och köra igång Tesla-appen på den för att se hastighet, navigation med mera?

Eller blir det precis tvärtom? På Tesla Battery Day benämndes bilen som “small / robotaxi”. Skulle det kunna innebära att bilen blir självkörande? Alltså, på riktigt riktigt självkörande? Så Tesla kan spara in på att montera ratt, pedaler med mera? Det skulle ju drastiskt minska på kostnaderna!

Kommer Tesla Model 2 verkligen kosta $25 000?

Många hajar till när de hör att Tesla Model 2 kommer kosta från $25 000. Speciellt när vissa mindre nogräknade tidningar “direktöversätter” det priset till 250 000 svenska kronor. De kommer nog bli besvikna när de hör att Tesla Model 2 kommer troligtvis kosta betydligt mer.

Innan Tesla Model 3 släpptes ryktades det att den skulle kosta $35 000. Och ja, ett tag kunde man specialbeställa en strippad Model 3 SR för det priset. Inte på hemsidan dock, utan endast via telefon. Där Tesla gjorde allt för att få dig att byta upp dig till en dyrare modell. Billigaste Tesla Model 3 du kan beställa på Teslas hemsida i USA kostar $40 000. Samma Tesla Model 3 SR+ kostar från 550 000 kronor i Sverige. För det tillkommer ju frakt, tull och moms på våra priser.

Följer vi samma mönster kommer “$25 000” Tesla Model 2 kosta från $30 000 i USA – och 400 000 kronor i Sverige. I från-pris. För Tesla är duktiga på att få människor byta upp sig. För några tusenlappar mer kan du få större batterier, finare inredning, bättre autopilot, självkörning med mera. Total självkörningsförmåga kostar idag $10 000 – ett pris som sägs komma flerdubblas den dagen den verkligen klarar det namnet utlovar. Så även om Tesla Model 2 SR skulle kosta $25 000 kommer de flesta ändå välja Long Range versionen med större batterier och total självkörningsförmåga för $40 000. Eller “pocket rocket” Performance versionen för ännu mer.

Vad tror du? Hur kommer kommande kompakt-Teslan se ut? När kommer den komma? Hur mycket kommer den kosta? Och framför allt: skulle du vilja köpa en? Berätta vad du tycker i kommentarsfältet nedan!

Bookmark the permalink.