Teslas strukturella batteripack

StructuralHoneycomb

Sajten Electrek har publicerat första bilden på Teslas nya strukturella batteripack. Bilden visar en bikakeliknande ram som Teslas nya cylindriska 4680 battericeller ska sitta i.

Hittills har alla elbilar haft batteripack som bestod av flera moduler av celler. Batteripacket fästes sedan under bilens bottenplatta. Tesla Model S ursprungliga 85 kWh batteripack bestod till exempel av 7104 battericeller i 16 separata moduler:

v08309R002_Page_32

Tesla Model 3 minskade antalet celler till 4416 celler i fyra moduler. Men fortfarande var resultatet ett batteripack som skruvades fast under bilens bottenplatta. Även om batterierna gav bilen viss stadga kunde man skruva loss batteripacket från bottenplattan vid behov.

StructuralBattery

Teslas nya strukturella batteripack blir bottenplattan. I bikakestrukturen fästs 960 battericeller som därmed kommer utgöra en enda styv konstruktion. Sedan försluter man batteripacket med en plåt på ovan- och undersida. Men färdiga resultatet kommer sedan inte fästas i bottenplattan utan den i sig kommer utgöra bottenplattan av bilen!

BDkaross

Till batteripacket/bottenplattan kommer Tesla fästa en framvagn gjutet i ett stycke och en bakvagn också gjutet i ett stycke. Bilens hela bottenkaross kommer utgöras av endast tre delar: framvagn, batteripack och bakvagn.

Av detta kommer att Tesla kommer inte kunna plocka loss batteripacket från bilarna – packet utgör ju bottenplattan! Plockar man bort den finns det inget som håller ihop fram- och bakvagn.

Men hur ska de då kunna byta trasiga batterier?

BMWiX3_batteripack

Många biltillverkare försöker göra sina elbilars batteripack så lättservade som möjligt. Ovan bild är från BMW som visar hur lätt modulerna kan bytas i BMW iX3. Tesla går i helt motsatt riktning.

Det Tesla nämligen har märkt är att det är ytterst sällan hela batteripacket behöver bytas på en elbil. Eller ens ett helt batterimodul. Oftast beror problemen på enstaka trasiga celler. Och hittar man den felaktiga cellen är det ytterst sällan det lönar sig att faktiskt byta den. Det är enklare att bara koppla bort den.

TeslaBatteryFuses

Varje cell i Teslas batteripack är ansluten med en tunn ledare. Går cellen sönder brukar strömrusningen som då uppstår smälta den tunna ledaren, som då agerar som en slags säkring och bryter strömmen från cellen automatiskt, kopplar bort den från resten av batteripacket.

Den automatiska bortkopplingen fungerar dock inte alltid. Celler kan gå sönder utan strömrusning. Eller cellen är inte helt trasig endast väldigt väldigt dålig – så dålig så att den stör resten av batteriets celler. Som vi berättade i vår artikel “Så repareras ett Tesla batteri” förra året är det då enklare att bara knipsa bort anslutningstråden till den trasiga cellen för hand än att försöka byta cellen. Kopplar man på så sätt bort den felaktiga cellen minskas batteripackets totala kapacitet med en procent. Det är inte värt mecket att plocka isär modulen och verkligen byta felaktiga battericellen.

Tesla kommer säkerligen se till att reparatörer kommer kunna hissa upp bilen, plocka bort skyddsplåten under bilen och komma åt bikakekonstruktionen från undersidan. De kan sedan hitta den felaktiga cellen och knipsa bort dess anslutning. Precis som idag. På så sätt kommer de kunna “fixa till” trasiga batteripack på samma sätt som idag. Större fel, där hela batteripacket på riktigt behöver bytas kommer bli mycket svårare – men Tesla räknar kallt med att det kommer krävas så sällan så det är värt fördelarna med strukturella batteripack. De borde veta – Tesla har över tio års erfarenhet av sina batteripack nu.

Bookmark the permalink.