Teslas strukturella batteripack

StructuralHoneycomb

Sajten Electrek har publicerat första bilden på Teslas nya strukturella batteripack. Bilden visar en bikakeliknande ram som Teslas nya cylindriska 4680 battericeller ska sitta i.

Hittills har alla elbilar haft batteripack som bestod av flera moduler av celler. Batteripacket fästes sedan under bilens bottenplatta. Tesla Model S ursprungliga 85 kWh batteripack bestod till exempel av 7104 battericeller i 16 separata moduler:

v08309R002_Page_32

Tesla Model 3 minskade antalet celler till 4416 celler i fyra moduler. Men fortfarande var resultatet ett batteripack som skruvades fast under bilens bottenplatta. Även om batterierna gav bilen viss stadga kunde man skruva loss batteripacket från bottenplattan vid behov.

StructuralBattery

Teslas nya strukturella batteripack blir bottenplattan. I bikakestrukturen fästs 960 battericeller som därmed kommer utgöra en enda styv konstruktion. Sedan försluter man batteripacket med en plåt på ovan- och undersida. Men färdiga resultatet kommer sedan inte fästas i bottenplattan utan den i sig kommer utgöra bottenplattan av bilen!

BDkaross

Till batteripacket/bottenplattan kommer Tesla fästa en framvagn gjutet i ett stycke och en bakvagn också gjutet i ett stycke. Bilens hela bottenkaross kommer utgöras av endast tre delar: framvagn, batteripack och bakvagn.

Av detta kommer att Tesla kommer inte kunna plocka loss batteripacket från bilarna – packet utgör ju bottenplattan! Plockar man bort den finns det inget som håller ihop fram- och bakvagn.

Men hur ska de då kunna byta trasiga batterier?

BMWiX3_batteripack

Många biltillverkare försöker göra sina elbilars batteripack så lättservade som möjligt. Ovan bild är från BMW som visar hur lätt modulerna kan bytas i BMW iX3. Tesla går i helt motsatt riktning.

Det Tesla nämligen har märkt är att det är ytterst sällan hela batteripacket behöver bytas på en elbil. Eller ens ett helt batterimodul. Oftast beror problemen på enstaka trasiga celler. Och hittar man den felaktiga cellen är det ytterst sällan det lönar sig att faktiskt byta den. Det är enklare att bara koppla bort den.

TeslaBatteryFuses

Varje cell i Teslas batteripack är ansluten med en tunn ledare. Går cellen sönder brukar strömrusningen som då uppstår smälta den tunna ledaren, som då agerar som en slags säkring och bryter strömmen från cellen automatiskt, kopplar bort den från resten av batteripacket.

Den automatiska bortkopplingen fungerar dock inte alltid. Celler kan gå sönder utan strömrusning. Eller cellen är inte helt trasig endast väldigt väldigt dålig – så dålig så att den stör resten av batteriets celler. Som vi berättade i vår artikel “Så repareras ett Tesla batteri” förra året är det då enklare att bara knipsa bort anslutningstråden till den trasiga cellen för hand än att försöka byta cellen. Kopplar man på så sätt bort den felaktiga cellen minskas batteripackets totala kapacitet med en procent. Det är inte värt mecket att plocka isär modulen och verkligen byta felaktiga battericellen.

Tesla kommer säkerligen se till att reparatörer kommer kunna hissa upp bilen, plocka bort skyddsplåten under bilen och komma åt bikakekonstruktionen från undersidan. De kan sedan hitta den felaktiga cellen och knipsa bort dess anslutning. Precis som idag. På så sätt kommer de kunna “fixa till” trasiga batteripack på samma sätt som idag. Större fel, där hela batteripacket på riktigt behöver bytas kommer bli mycket svårare – men Tesla räknar kallt med att det kommer krävas så sällan så det är värt fördelarna med strukturella batteripack. De borde veta – Tesla har över tio års erfarenhet av sina batteripack nu.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jan-Erik Sebestyen

    Ska bli spännande och se om nya model S kommer att vara byggd på det här sättet. Och om Tesla lämnar garanti på “million-mile” livslängd på batteri paketet (och därmed bilen).

  • Pontus

    Skulle gissa på att den största risken är ett konstruktionsfel som gör att man måste delar i batterierna som då är extremt svårt att byta. Men å andra sidan så har dom ju ganska mycket ekonomiska muskler nu så fördelarna är väl värda riskerna.

  • http://Top12.se Top 12

    Oroväckande om man inte kommer åt att byta trasiga delar var det än må vara på en vara. Samma trend som Apple. En telefon för 12.000 kr som man inte kan byta delar på är ett dåligt köp och ännu värre blir det med en bil för 800.000 kr

    • martinot

      Verkar fungera för Apple. Verkar sälja hyfsat bra ändå?

      Dock har ju Apple klart sämre garantier än Tesla. Hade gärna sätt att Apple haft 5 (eller 8) års batterigaranti på sina telefoner och datorer.

      • UmeSverker

        Tidigare har både Apple och Tesla reparerats och till och med av tredjepart men framtiden ser inte ljus ut på den fronten. Slit och släng är lite fel tänk.

      • http://Top12.se Top 12

        Apple iPhone 12 är helt ny och limmad hårt samt alla delar är kodade. Teslas nya batteri har inte kommit ut än och är limmad hårt och även här ar programvaran svår eller kanske omöjlig att ändra för utomstående. Framtiden får utvisa vad detta innebär. Kan ju vara så att de erbjuder ett inbytes program, lämna in den defekta efter garantitiden och köp en ny till reducerat pris eller så utökar dom sin garanti till 1.000.000 miles, vem vet….