Vad kostar det att ladda en elbil?

bmwi3_chargeport

Enligt Googles årliga söktrender var “Einar” och “Covidbevis” det vi främst sökte efter i år. Vanligaste sökfrasen som började med “vad” var dock något överraskande:

“Vad kostar det att ladda en elbil?”

Många som vill veta. Låt oss då svara på frågan:

Korta svaret är “det kostar runt 2-4 kronor per mil att ladda en elbil, om du kan ladda den hemma“.

Långa svaret är dock mer komplext:

De flesta laddar sin elbil till vardags hemma över natten. Då beror kostnaden på hur mycket du betalar för din el. Kolla upp hur mycket du betalar per kWh på din elräkning. En elbil drar mellan tummen och pekfingret 2 kWh el per mil så milkostnaden blir dubbla kWh priset. Då de flesta betalar mellan 1 till 2 kronor per kWh blir milkostnaden 2-4 kronor per mil.

Hur mycket en kWh el kostar varierar beroende på var i landet du bor och vilket elbolag du har. Det lönar sig att kolla upp ditt elabonnemang och byta till en leverantör med lägre priser!

Batteriernas storlek påverkar inte hur mycket el du laddar, för du laddar tillbaka endast det du förbrukat under dagen. Har du åkt 5 mil en dag har du förbrukat ca 10 kWh el. Du behöver endast ladda tillbaka de 10 kWh elen påföljande natt oberoende om du har 30, 60 eller 90 kWh batterier.

Enligt Statistiska Centralbyrån åkte varje svensk bil i genomsnitt 1 100 mil i fjol. Räknar vi med 2 kWh per mil behövdes det därför 2 200 kWh som kostat någonstans mellan 2 200 – 4 400 kronor att ladda hemma. Det blir mellan 200 och 400 kronor per månad.

Det är många larmrapporter om chockhöjda elpriser i media nu. Det de sällan berättar är att dessa priser är enstaka toppar på spotmarknaden som bara varar någon timme. Sedan sjunker priset igen. De flesta elkunder som har fast elpris påverkas inte omedelbart av sådana korta toppar. (De kan dock få höjt elpris i framtiden om de genomsnittliga priserna går upp.)

Vissa elbilister skaffar dock elabonnemang med timpris som följer spotmarknadens variationer. De skulle i så fall tvingas betala de höga toppriserna – men de skaffar timpris just för att tvärtom kunna utnyttja de djupa dalarna på natten! Timpriset på el på natten är en bråkdel av dagspriset. Det lönar sig att ladda elbilen med billig natt-el. Läs mer här.

Kan du inte ladda bilen hemma kan ägandet dock bli dyrare. Publika laddboxar i parkeringshus och laddstolpar på stan brukar kosta betydligt mer än hemmaladdning. Tänkte du använda dem till vardagsladdning måste du kontrollera taxan på just den laddpunkten du tänkte använda. Det går tyvärr inte att säga någon generell prisnivå då priserna varierar våldsamt mellan olika aktörer.

CircleKsnabbladdare

Åker man på långresa behöver man ibland snabbladda elbilen. Till skillnad från hemmaladdning som kan ta många timmar kan snabbladdare ladda bilens batterier på oftast 10-40 minuter. Men att utnyttja snabbladdarna kostar mer. Precis som kaffet som kostar mer på café på stan än när du brygger hemma.

Priset för snabbladdning kan variera våldsamt beroende på vilken operatör och laddeffekt du väljer. Snabbladdning kan kosta från 3,60 upp till 8,70 kronor per kWh. En elbil som drar runt 2 kWh per mil kan då kosta 7 till 18 kronor per mil på långresa.

Här måste vi dock betona att detta är endast på långresor. Över 90% av all laddning sker hemma till låga priser. De få gånger man åker väldigt långt får man betala mer. (Till och med då sker första delsträckans laddning hemma till billig pris.) Många elbilister påverkas därför endast vid den årliga semesterresan av snabbladdarnas höga priser.

Har du tur kan du till och med ladda gratis. Flera köpcentra och mataffärer erbjuder gratis laddning mot att du kommer och handlar hos just dem. Vissa biltillverkare skickar med laddkort som ger reducerad pris på snabbladdning det första året.

Laddinfrastrukturen i Sverige är en fortfarande ganska omogen marknad med våldsamma prisvariationer. Det lönar sig verkligen att jämföra alternativ! Det är inte som bensin som kostar ungefär lika mycket överallt. Tänk dig om bensin kostade allt mellan gratis och 50 kronor litern beroende på var du tankade.

Larmrapporter om dyr laddning duggar tätt i media. Då är det viktigt att komma ihåg att det oftast finns andra mer prisvärda varianter att tillgå. Elbilister som gör aktiva val har stora möjligheter att påverka och minimera sina laddkostnader.

 


Tittar man på Google Trends sida för frågan “Vad kostar det att ladda en elbil?” kan man se två intressanta detaljer:

Frågan började trenda i september i år. Det var då många köpte elbil. Under årets tre första månader utgjorde elbilar endast 5% av alla nyregistrerade bilar. Tittar vi däremot på månaderna september-oktober-november har nu andelen elbilar ökat till otroliga 27%! En dryg fjärdedel av alla bilar som sålts nu i höst i vårt land har varit elbilar.

Och det är framför allt i södra Sverige, framför allt i Skåne som folk googlat frågan. Det är där i zon 4 som elpriserna ökat mest.

Tagged . Bookmark the permalink.