Elbilen Renault Zoe fick chockerande noll stjärnor i säkerhetsbetyg av Euro-NCAP.
Bilmodellen är en av de äldsta elbilarna på den europeiska marknaden, den introducerades redan 2012. När den testades av Euro-NCAP år 2013 fick den tvärtom full pott, fem stjärnor och ansågs vara en av de säkraste småbilarna på marknaden då.
Så vad har hänt?
Jämför vi de färska testresultaten för 2021 med dem från 2013 ser vi främst två skillnader.
Dels försämrade Renault bilens airbagsystem när den nya ansiktslyfta Zoe introducerades år 2020. “Den nya ZOE, en ansiktslyftning som introducerades 2020 fick flera batteriförbättringar men ingen extra säkerhet.” skriver Euro-NCAP i sitt pressrelease. “Tvärtom, den sätesmonterade sidokrockkudden som tidigare skyddade huvudet och bröstkorgen har ersatts av en mindre effektiv enbart bröstkrockkudde, vilket representerar en försämring av passagerarskyddet.”
Men dessutom har även måttstocken för vad som anses vara en säker bil skruvats upp sedan förra testet för åtta år sedan.
2013 noterades att huvudstöden på framstolarna gav endast marginell stöd mot wiplash skador vid påkörning bakifrån. De bakre nackstöden testades över huvud taget inte på den tiden. Nu testades dock alla nackstöd, de främre gav fortfarande enbart marginell stöd medan de bakre underkändes helt.
Största skillnaden i bedömningarna är dock de krav på aktiva säkerhetssystem som Euro-NCAP införde för några år sedan. Moderna bilar måste nuförtiden ha adaptiva farthållare, filhållare och autobroms för att kunna få full pott.
Renault Zoe saknar alla de säkerhetssystemen. Bilen har inte ens adaptiv farthållare. Det som var toppmodernt för åtta år sedan räknas som rentav trafikfarligt idag. Ansiktslyftningen år 2020 koncentrerade sig alldeles för mycket på batterier och räckvidd, införandet av nya förarstöds- och säkerhetssystem prioriterades ner. Vilket straffar sig nu.
Dagens Renault Zoe är en mycket bekvämare och skönare bil än första generationen från 2012. De franska ingenjörerna lyckades med konststycket att ge superminibilen samma innerutrymmen och vägegenskaper som mycket större bilar brukar ha. Vägbulor, ojämnheter sväljs magnifikt. Kupén är tyst även i höga farter. Bilens akilleshäl har dock varit snabbladdningen, som är dels tillval, ingår inte i grundpris, dels är på endast 50 kW. Och nu katastrofsiffrorna från Euro-NCAP.
I somras berättade Renaults VD Luca de Meo att Zoe kommer läggas ner till år 2024 då Renault istället kommer lansera ett stort antal andra, modernare elbilar. Då kommer ett utav Europas populäraste elbilar gå i graven. Med 8788 exemplar är Renault Zoe just nu Sveriges tredje mest sålda elbil (efter 11 960 Tesla Model 3 och 8847 Kia e-Niro). Fast konkurrensen flåsar den franska lilla elbilen i nacken. Nissan Leaf är nu bara 50 bilar ifrån att knipa tredjeplatsen, och nykomlingar som Volkswagen ID.3 och ID.4 är också på stark frammarsch mot pallplacering.
Hur kommer katastrofsiffrorna från Euro-NCAP påverka köparna? Kommer de våga fortsätta köpa en elbil med noll stjärnor och som bara har två år på sig kvar på marknaden? Speciellt när konkurrenterna kommer på bred front med full palett av förarstödssystem och låga priser? Vi får se.
Synd på en söt och kapabel liten elbil som satte batteri under stjärten på många européer. Även den andra pionjären som fortfarande tillverkas, Nissan Leaf har svårt att hänga med när marknaden nu överöses med mer kapabla nykomlingar.
Värt att nämna är även att Renaults andra bilmärke, Dacia, inte heller är lysande säkra bilar. Deras nyaste elbil, Dacia Spring, fick visserligen en mer stjärna än Zoe i Euro NCAP, men det är ändå skrämmande och extremt dålig säkerhet för en ny (el)bil på marknaden.
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/noll-stj%C3%A4rnor-fiasko-f%C3%B6r-elbilarna-dacia-spring-och-renault-zoe-i-krocktest/ar-AARBneO?ocid=msedgntp&pfr=1