För många elbilister är detta den första vintern med sin nya elbil. Finns det några råd vi mer erfarna elbilister kan ge dem? Här nedan har vi sammanställt några goda vinterråd. De gäller både Teslor och de flesta andra elbilar.
Ladda. Ofta.
Anslut bilen till laddning så ofta du kan. Då kan bilen värma sig med el från elnätet. På vintern används strömmen från ladduttaget både till att ladda bilens batterier – och att hålla dem varma. Lämnar du bilen i minusgrader utomhus i mer än nåt timme se till att den är ansluten till laddning.
Förvärm bilen!
Är bilen ansluten till laddning kan du dessutom förvärma kupén innan avfärd. Då tas energin till uppvärmningen från elnätet istället för bilens batterier. Du slipper även stå och huttra då, och skrapa rutor och sätta dig i en iskall bil.
I och med att elbilar använder ladduttaget både till laddning, och att värma batterierna och kupén kommer det gå åt mer ström på vintern. Många elbilister rapporterar att det blir svårt att ladda från 8A vägguttag på vintern, speciellt om bilen har frusit till och behöver värma batterierna innan de kan laddas. Se till att du har allra minst 10A enfas att tillgå och var beredd på långa laddtider från vägguttag. Använd hellre laddbox.
Berätta vart du ska!
Mata in i navigatorn vart du ska. Även om du kan vägen! Vet bilen vart ni ska kan den hjälpa till på vägen på olika sätt, till exempel genom att förvärma batterierna innan laddstopp.
Ha större marginaler!
Är du ute på långtur se till att bilen alltid har minst 20% laddning i batterierna. På sommaren rekommenderas du anlända till snabbladdare med runt 10% laddning – på vintern öka det till 20%. Då har du marginaler kvar att kunna hålla värmen även om du plötsligt skulle fastna i en bilkö. Den extra marginalen gör att du kan ha varmt och mysigt i bilen i flera timmar ifall något oförutsett händer.
Räckvidden minskar.
Att värma upp en iskall kupé till behaglig temperatur drar ungefär lika mycket energi från batterierna som att köra en mil. Att sedan bibehålla värmen drar betydligt mindre el, runt en mil i timmen.
Om du kör många korta turer med långa paus emellan kan du därför råka ut för att räckvidden minskar oroväckande snabbt. Speciellt om du inte pluggat in bilen när den stod still. Då måste el tas från batterierna för att värma upp kupén om och om igen. Kör du långt på motorväg kan räckvidden däremot minska med så lite som 10-30% jämför med sommaren.
Vill du få längre räckvidd: minska på farten! Men är det 0 grader ute håll ändå minst 50 km/h för att få max räckvidd – och är det -20°C bör du hålla 75 km/h för att komma längst.
Enligt undersökningar minskar elbilars räckvidd i genomsnitt med 29% på vintern. Men visste du att även avgasbilars räckvidd minskar med 19%?
Laddhastigheten minskar.
Kalla batterier tar längre tid att ladda. Har bilen förvärmt sina batterier inför snabbladdning går det betydligt snabbare än med iskalla batterier.
Kolla lufttrycket i dina vinterdäck.
Men inte i rumstemperatur utan ute i kylan. Trycket i däcken minskar i minusgrader. För lågt lufttryck i däcken kan drastiskt försämra bilens vägegenskaper. Att däcktryckssensorerna inte protesterar betyder inte att dina däck är optimalt fyllda – bara att de inte har punka. Fyll på med rätt tryck, och gör det utomhus när däcken är kalla. Kolla även att däcken har rätt rotationsriktning.
Behöver du verkligen dubbdäck?
Bor du i södra Sverige är nog svaret nej. Speciellt om din elbil är fyrhjulsdriven. Elbilar har mycket bättre kontroll av hjulrotationen, de spinner inte loss på samma sätt avgasbilar kan göra. Därför klarar de sig bättre med dubbfria vinterdäck. Och så slipper man smattret också. Men se till att du har ordentligt mönsterdjup!
Njut av din elbil!
Tvärtom det många tror är elbilar extra bekväma på vintern. Att kunna förvärma bilen med hjälp av mobilappen gör att man slipper stå och skrapa rutorna och sätta sig i en iskall bil. Värmen kommer också snabbare då man inte behöver vänta på att motorn ska bli varm innan. Elbilar har tightare kontroll på gaspådraget än avgasbilar så man slipper få sladd och hjulspinn lika ofta.
Så ut och njut av din elbil i vinterkylan! Med hjälp av ovan punkter kommer det gå ännu bättre.
Läs även våra råd till nyblivna elbilister.
Läs även boken Skaffa elbil med ännu fler praktiska råd.
Läs även våra övriga artiklar om elbilar på vintern.
Pingback: Råd till nyblivna elbilister – Tesla Club Sweden