Vi rattade vår lagom vinterskitiga Tesla till anrika bilvårdsfirman J. Sandell AB, även känd som Stockholms Bilvård. Ägaren Jörgen Sandell tog emot oss i lokalerna på Drottningholmsvägen 5 på Kungsholmen.
Han har drivit Stockholms Bilvård sedan 1998 och brinner verkligen för sitt jobb. “Bilvård är ett hantverk” säger Jörgen, “det går i många fall att rädda en misskött bil och förvandla den till en välvårdad pärla”.
I lokalerna trängs just gamla pärlor med fabriksnya bilar som vill få lackskyddsbehandling eller skyddsfilm. Och så vår lilla smutshög.
Att den är smutsig på utsidan är väl en sak så här i december. Men den välanvända insidan får oss att skämmas mer. Jörgen tar dock vant hand om bilen.
Alla bilar som kommer till hans bilvårdsfirma tvättas först av grundligt. Även nya bilar som kommer direkt från leverans blir skitiga i dessa väder. Jörgen berättar om stackare som hämtat ut sin splitternya Tesla på Trosta park utanför Arlanda, kört raka vägen till hans verkstad – och ändå hunnit få stenskott på vägen. “Vi fixar till dem innan behandling”, lugnar han oss dock.
Jörgen berättar att han har haft många Tesla kunder. De flesta vill få keramiskt lackskydd på sina nyligen uthämtade bilar som gör att lacken behåller sin glans längre och bilen blir mer lättvättad. Andra vill ha lackskyddsfilm som ska skydda mot stenskott och smårepor. Då kläs hela bilens front in med en genomskinlig, kristallklar, i stort sett osynlig skyddsfilm. Jag fick verkligen böja mig fram och kisa för att hitta hur långt filmen sträckte sig. På Teslor brukar han även rekommendera skyddsfolie på sparklådorna och vid bakre hjulhusen.
Men allt fler kunder kommer även med äldre bilar som de vill ha rekonditionering på. Då tvättas och rengörs bilen extra noga både ut- och inmässigt och behandlas för att få tillbaka nybilskänslan. (Men inte gegga på massa silikon som blir glänsande ett tag men klibbig sen, tycker Jörgen.) Bilens lack poleras upp till nybilsfinish.
“Många Teslaägare kommer till oss”, berättar Jörgen “och tycker att nu är bilen några år gammal men jag vill inte sälja den, hellre betalar jag lite och får tillbaka nybilskänslan.” Elbilar blir inte slitna och gamla på samma sätt som avgasbilar, så många kunder som förut rutinmässigt bytt bil var tredje år har nu beslutat att behålla Teslan. Och de som ändå vill sälja bilen lämnar in den för uppfräschning så de kan få bättre bud på pärlan.
När vi fick tillbaka bilen var den så glänsande ren och fin att jag nästan ville bara parkera kvar den där i garaget och vänta in våren. Men tyvärr fick vi köra ut i vinterslasket istället.
Inne blev också bilen så där glänsande ren och fin som när man hämtade upp den för tre och ett halvt år sedan. De 9 400 mil jag kört sedan dess har inte lämnat några spår alls. Eller snarare: de lämnade spår – men Jörgen har trollat bort dem igen.
Slutligen tog Jörgen på sig tomtemössan och hälsar Tesla Club Swedens medlemmar:
Under januari och februari får du 20% rabatt på keramiskt lackskydd eller helrekonditionering av din Tesla, och 10% på övriga våra tjänster.
Se till att din ögonsten fortsätter glittra länge till!