Så mycket påverkar temperatur och hastighet räckvidden

Räckvidd vid olika temperatur och hastighet. Data från Geotab.

Elbilars räckvidd minskar ju snabbare du åker. Och ju kallare det är. Det är därför WLTP räckviddssiffran är så missvisande, det testet görs i rumstemperatur och dess medelhastighet är på endast 46 km/h. Kör du i 46 km/h kan du komma så långt som WLTP räckviddssiffran – men de flesta av oss kör snabbare än så på motorväg, och då sjunker räckvidden.

Även på vintern sjunker elbilars räckvidd, på grund av att kupén och batterierna måste värmas upp så inte passagerarna och batterierna fryser; ingen av dem gillar kyla. Ibland hör man skräckhistorier om hur elbilars räckvidd halveras på vintern – medan andra tycker att skillnaden faktiskt är mycket mindre. Vem har rätt?

Företaget Geotab samlar in statistik data från bilpooler och företagsbilflottor. De har sammanställt 350 tusen resor gjorda av 500 elbilar, sammanlagt över 180 tusen timmars resor för att ta fram ovan diagram. Alla resor och data sammanställdes till en matematisk modell av en simulerad elbil. Datat är alltså inte från en viss bilmodell utan kan appliceras på olika elbilar (med varierande max räckvidd på Y axeln).

Som synes uppnås maximal räckvidd om elbilen körs i 25 km/h när det är 20 grader varmt. Då är bilens värmesystem inte igång och tack vare låga hastigheten behöver inte bilen kämpa mot fartvinden heller. Under sådana ideala förhållanden kan en elbil med 65 kWh batterier lätt komma över 60 mil. Men ökar man hastigheten till 70 km/h ökar luftmotståndet och bilens räckvidd minskar till 50 mil. I 140 km/h har räckvidden sjunkit till 30 mil.

Minskar temperaturen måste bilens värmesystem slås på. Den börjar då dra energi från bilens batterier. Ju långsammare man åker desto längre tid tar det att komma fram och längre tid måste värmesystemet värma kupén. Därför uppnås max räckvidd ej längre vid 25 km/h, det skulle ta för lång tid att nå fram, utan vid 50 km/h i noll grader och vid 75 km/h i -20°C!

Yttertemperaturen påverkar bilens räckvidd framför allt i låga farter. Upp till 70 km/h är det stor skillnad i räckvidd mellan +20°C, 0°C och -20°C. Kör du i 50 km/h kommer du hälften så långt i -20°C på vintern som i +20°C på sommaren.

Men kör du i motorvägsfart blir skillnaderna mindre. I 110 km/h skiljer det sig endast 20% i räckvidd mellan +20°C och -20°C. Värmesystemets förbrukning blir då en bråkdel av vad bilens elmotor drar för att övervinna luftmotståndet och förflytta bilen i motorvägsfart.

Det är därför vissa elbilister berättar om halverad räckvidd (de som kör i stan) medan andra tycker att räckviddstappet på vintern är inte så farligt (de som kör på motorväg).

Ett gammalt gott råd till elbilister brukar vara att minska farten om man vill få längre räckvidd. Minskar du farten från 100 till 80 km/h kan du få runt 8 extra mil i räckvidd! På sommaren, ja. Men är det 0 grader ute blir vinsten bara 4 extra mil, och är det riktigt kallt -20°C får du knappt någon skillnad alls. För minskar du farten tar resan längre tid – och då måste värmesystemet vara igång längre och gör av med mer energi för att hålla dig varm.

Så det goda rådet till elbilister kan behöva “temperaturjusteras”:

Vill du få längre räckvidd: minska på farten! Men är det 0 grader ute håll ändå minst 50 km/h för att få max räckvidd – och är det -20°C bör du hålla 75 km/h för att komma längst.

Geotab har gjort en interaktiv sida där du kan experimentera med olika hastigheter och temperaturer för att se hur elbilars (och skåpbilars) räckvidd påverkas.

 


TCS förra veckan: Så liten skillnad gör värmepumpen

Även resultatet för värmepumpstestet i vår artikel påverkades av att bilarna kördes i 110 km/h. Som vi kan se av dagens artikel skulle skillnaden blivit mycket större om bilarna inte hade körts i motorvägsfart utan i stadstrafik runt 50 km/h.

Bookmark the permalink.