DEKRA lanserar batteritest för elbilar

Bilbesiktningfirman DEKRA lanserar nu en batteritest för elbilar. För 1595 kronor kan du nu få reda på hälsotillståndet (SoH) på din elbils batterier. Eller den där begagnade elbilen du kanske vill köpa.

Testet tar 15 minuter att genomföra och består av två delar. Först ansluts en instrument till bilens OBD port och diagnostisk data om ström, spänning, celltemperatur, cellspänning och laddningstillstånd läses ut. Sedan appliceras en belastning i form av en kort men jämn acceleration medan ström- och spänningsvärden registreras, från vilka batteriets interna motstånd beräknas. I takt med att batterier degraderas ökar deras inre motstånd. DEKRA Tyskland har byggt en databas över hundratals elbils- och laddhybrid modeller som bilens uppmätta värden jämförs mot. Med hjälp av den databasen kan DEKRA beräkna batteriets hälsotillstånd och rapportera den i skala från 0 till 100 procent. DEKRA uppger tillförlitligheten som ± 2,5%.

På företagets hemsida finns en lista över testbara bilmodeller. Tyvärr är det få bilar äldre än från 2018 på den listan. Anledningen till det enligt Anders Olsson, Vice President Sales & Business Development på DEKRA Sweden är att “vissa äldre bilar har system som inte är tillräckligt snabba (canbus) vilket gör att vi inte kan läsa ut data under [accelerations] testet. Äldre Nissan Leaf är ett exempel på dessa bilar.” Endast Nissan Leaf årsmodell 2019 eller nyare kan batterikapaciteten testas på. Även Renault Zoe måste vara av årsmodell 2017 eller nyare. Därmed försvinner tyvärr nyttan för många för det är ju framför allt på riktigt gamla elbilar man vill se kvarvarande batterikapacitet på. “Vi arbetar dagligen med att testa nya modeller att lägga till i vår lista” hälsar Ander Olsson och påpekar att flera nya bilmodeller lagts till den senaste veckan.

Teslas bilar är heller inte med på listan. “Många av Teslas bilar har inte ett OBD uttag eller ett standardiserat placerat OBD uttag vilket innebär att en annan lösning krävs” berättar Ander Olsson när vi frågat honom varför.

Bilen som ska testas ska ha en batteriladdning mellan 40% – 80% när den anländer till DEKRA. Ej fulladdade batterier alltså. Batteritemperaturen ska vara +10 till +30 grader, något att tänka på vintertid. Individuella temperaturskillnader mellan battericellerna ska också vara mindre än 2 grader. Om villkoren inte uppfylls visas ett felmeddelande på testinstrumentet.

Efter genomförd test får man en testprotokoll som den här bredvid där förutom batteriets hälsotillstånd i procent även andra uppmätta värden redovisas. På baksidan finns information om testet och små tips på hur man kan vårda sina batterier så de håller längre. Klicka på bilden här bredvid för att se exempel på testprotokollet man får.

Det är många som efterfrågat ett enkelt och bra sätt att få reda på hur batterierna mår i äldre elbilar. Därför är det bra att en etablerad, erkänd aktör lanserar en sådan tjänst. Synd bara att den inte fungerar för riktigt gamla elbilar (än, om några år blir ju även de listade bilarna “gamla”).

Fast stora frågan är om batteriets degradering spelar någon roll, egentligen? Om du ska till exempel köpa en begagnad elbil bör du ju egentligen kolla upp om den motsvarar dina behov, klarar den till exempel att pendla till och från jobbet med? Du kan ta ut den på en testrunda och kolla hur lång räckvidd bilen klarar och bestämma dig för om det duger för dig. Det är mycket viktigare än några procentsiffror.

Bookmark the permalink.