Nu när temperaturen faller är det många som är nyfikna och kanske lite oroliga över hur mycket elbilens räckvidd kommer sjunka? De flesta har hört talas om att elbilars räckvidd sjunker i kyla men tiotusentals elbilister som precis har köpt sin bil har aldrig upplevt vinter och minusgrader med dem.
Sajten Recurrent har sammanställt över 3 miljoner resor gjorda av tio tusen elbilar i olika temperaturer för att utreda hur mycket räckvidd de tappar i vinterkylan. Riktiga resor gjorda av riktiga människor, i alla möjliga temperaturer mellan -10 och +35 grader och med olika långa avstånd körda. De fann att i genomsnitt tappar elbilar 30% av sin räckvidd när temperaturen sjunker under fryspunkten. Men det fanns stora variationer mellan olika elbilsmodeller, hur mycket räckvidd de tappade på vintern.
Nedan graf visar hur lång räckvidd populära elbilsmodeller i genomsnitt har på sommaren och vid 0 °C:
Årets hittills populäraste elbil Tesla Model Y LR kommer runt 34 mil på en laddning på sommaren. Det är “riktiga” mil som avses – men tänk på att detta är ett genomsnittsvärde. I stadstrafik kommer bilarna längre, i motorvägsfart kortare.
Vid 0 °C har den genomsnittliga räckvidden sjunkit till runt 26 mil, dvs en minskning med 24%. Åter igen är det genomsnitt vi pratar om här, mer om det nedan.
Audi e-Tron har förvånansvärt liten räckviddsminskning, endast 16%, medan Hyundai Kona tappar hela 34% av sin räckvidd när temperaturen sjunker till fryspunkten. Mest katastrofal räckviddsminskning har dock Volkswagen ID.4 som tappar nästan hälften av sitt räckvidd, hela 46% i kylan.
Anledningen till att vi upprepade gånger betonat att ovan värden är genomsnittsvärden kan man finna i vidstående graf. Som visar hur elbilars räckvidd beror på yttertemperatur och hastighet.
Ju snabbare du åker med en elbil desto kortare räckvidd får den. Grafen visar att en elbil som kör i 50 km/h kommer 60 mil på sommaren. Om vi ökar på farten så minskar räckvidden. I 100 km/h kommer samma elbil endast 40 mil på sommaren. Likaså om vi kör i 50 km/h men minskar temperaturen kommer elbilen 40 mil i 0 grader, och endast 25 mil i -20 grader!
Men märk väl att skillnaderna i temperatur är störst i farter under 100 km/h. I långsam stadstrafik har yttertemperaturen mycket större betydelse än i motorvägsfart.
Dessutom har längden på dina åkturer stor betydelse. Varje gång ett fruset passagerarutrymme ska värmas upp “kostar” det runt en mils räckvidd energi. Att sedan behålla värmen drar mycket mindre el. Om du kör många korta sträckor och låter kupén kallna till mellan åkturerna kommer värmeanläggningen dra mycket mer el än om du kör en enda lång sträcka. Tänk på det vid julklappshandeln!
Så vilka vinterråd kan vi ge till elbilister?
Förvärm bilen. Istället för att använda el från batterierna starta värmen via mobilappen redan innan du ska sätta dig i bilen! Medan bilen fortfarande är ansluten till laddboxen. Då dras elen inte från bilens batterier utan från elnätet och bilen kan därmed åka längre. Och så slipper du skrapa rutorna också.
Mata in i navigatorn vart du ska. Även om du kan vägen! Vet bilen vart ni ska kan den hjälpa till på vägen på olika sätt, till exempel genom att förvärma batterierna innan laddstopp.
Vill du få längre räckvidd: minska på farten! Men är det 0 grader ute håll ändå minst 50 km/h för att få max räckvidd – och är det -20°C bör du hålla 75 km/h för att komma längst.
Ha större marginaler. Är du ute på långtur se till att bilen alltid har minst 20% laddning i batterierna. På sommaren rekommenderas du anlända till snabbladdare med runt 10% laddning – på vintern öka det till 20%. Då har du marginaler kvar att kunna hålla värmen även om du plötsligt skulle fastna i en bilkö. Den extra marginalen gör att du kan ha varmt och mysigt i bilen i flera timmar ifall något oförutsett händer.
Kolla lufttrycket i dina vinterdäck. Men inte i rumstemperatur utan ute i kylan. Trycket i däcken minskar i minusgrader. För lågt lufttryck kan drastiskt försämra bilens vägegenskaper.
Läs alla våra vinterråd och råd till nyblivna elbilister här.
Pingback: Vilka elbilar laddar snabbast? | bilnatet.se