När tonåringen Bryce Rosenblum skulle köra upp i sin pappas elbil i San Jose, Kalifornien blev han kuggad av en ovanlig anledning: han utnyttjade bilens regenerativa bromsning.
Tesla Model 3 har som många andra elbilar “one-pedal driving”. Så snart man lyfter foten från gaspedalen börjar bilen motorbromsa kraftigt, så kraftigt att man inte behöver använda den mekaniska bromspedalen. Bilen kan sakta ner ända till stillastående. Man kan köra bilen helt med enbart gaspedalen, bromspedalen behöver endast användas i nödfall. Fördelen förutom enklare handhavande är att den regenerativa bromsningen laddar batterierna medan bilen saktas ner vilket gör elbilar mycket mer energieffektiva.
Detta visste kontrollanten ingenting om.
Eleven kuggades med motiveringen att han inte använde bromspedalen. “La foten på bromsen bara efter att bilen hade saktat ner och stannat” kan man läsa som motivering på bedömningskortet. Kontrollanten ville se att eleven flyttade foten från gas- till bromspedalen och bromsade bilen. Fast en sådan manöver skulle snarare resulterat i en hård panikbromsning av elbilen.
Det går att stänga av funktionen, att få bilen bete sig mer “traditionellt”, men kontrollanten bad aldrig eleven göra det. Enligt henne gjorde eleven fel två gånger redan innan de ens lämnat parkeringsplatsen. Vid två stoppskylt la han foten på bromspedalen alldeles för sent. Att bilen ända saktade ner och stannade som den var avsedd var ovidkommande.
När Bryce frågade vad han ska göra nästa gång för att klara uppkörningen var svaret “ta inte en Tesla”.
När pappan Neal klagade hos myndigheten menade de att eleven måste visa att han kan flytta foten från gas- till bromspedalen när bilen ska bromsas in. Det var först när TV-nyheterna tog kontakt med huvudkontoret som de ändrade sig och inom en timme meddelade att Bryce blev godkänd och kommer få sitt körkort, och att de uppdaterar sina uppkörningsinstruktioner.
Vi får hoppas att svenska Trafikverket och förarprövarna är bättre förberedda inför framtiden då allt fler elever kommer köra upp i elbilar.
Slår man av reggen så kuggas man för dålig eco-driving.
Som elev har man uppenbarligen skyldighet att ta redan på vilka regler och krav som gäller för provet, det är ingenting konstigt med det. När min mamma tog körkort på 60-talet fick provbilen inte ha blinkers som återgick automatiskt vilket hade börjat komma på vissa bilar.
Inget konstigt med det – reglerna uppdateras med tiden och i takt med att bilarna utvecklas, men jag ser det som helt korrekt att reglerna släpar efter då det länge kommer att finnas bilar ute i trafiken som inte har den senaste tekniken och den som får körkort måste kunna framföra även en annan bil än sin egen på ett säkert sätt.
Sen kan jag tycka det är lite småtramsigt och mer eller mindre clickbait att svenska Teslaklubben publicerar artiklar – på svenska – som handlar om detaljer i andra länders körkortsprov.
Men i det här fallet var det uppenbarligen kontrollanten som inte kände till att det visst gick alldeles utmärkt att använda one pedal drivning.
Ja men i så fall får man bara köra i one pedal mode.Det skulle miska använsnigen av körkortet.
Säger inte att du har fel, men är nyfiken att veta vad som gäller.
Är du 100% säker att det amerikanske reglerna för körkortsprov stipulerar det som ett krav?
Helt ärligt ser jag inte problemet med detta? Klart att han kuggas.
Det finns inget speciellt “EV körkort” som tillåter dig att enbart köra EV. Tills det finns det så behöver man visa att man även kan köra en ICE och det visar han uppenbarligen inte genom att bara ta av foten från accelerationspedalen.
Men det finns ju heller inget ICE vs EV sätt att sakta ner bilen. Släpper du gasen stannar ju en ICE bil också, vilket är det sätt som föredras i Sverige.
Om eleven ska visa att man fysiskt kan flytta på foten kan man ju tycka att man borde få lite mer tid på sig än bara parkeringsplatsen. Nu är ju detta USA där reglerna skiljer sig från här där man nog snarare blir kuggad om man använder fotbromsen för mycket.
Nej det gör den inte alls, den rullar i hög fart beroende på den hållna hastigheten. Det kommer ta kilometer att få stopp på den från 90 km/h. Är tomgången ställd hög nog så kommer bilen sluta sakta in vid en viss hastighet. Automat än värre då dessa frikopplar om man snabbt släpper gaspedalen.
Fast gör du så kommer du kugga eftersom du SKALL motorbromsa inför stopställen. Alltså du skall växla ner och använda motorn som broms. Det personen med en EV bil gör när han släpper gaspedalen motsvarar just en motorbroms. Kan du motorbromsa en ICE bil till stillastående utan att använd bromsen så är det att föredra eftersom den är mer eco-vänligt (givetviss beroende på hur trafiksituationen runt dig ser ut).
Är du 100% säker att det amerikanske reglerna för körkortsprov stipulerar det som ett krav?
Säger inte att du har fel, men är nyfiken att veta vad som gällde.
Ja, vad ska man säga…? Tur att det inte finns regler där eleven tvingas använda röstkommandot “hoooo” för att få hästen (förlåt, bilen) att sänka farten.
Jag körde upp för tungt släp (BE) med en Model X, det gick utmärkt trots att flera punkter i säkerhetskontrollen måste hanteras på ett annat vis än med hor man gör med en bil med mer traditionell design, till exempel besvärligt att testa handbroms och utvändig belysning (bilen stänger ju av när man kliver ur den och släcker lyktorna). Kontroll av motor skippades helt och hållet. Men jag tror att det är viktigt att man visar att man förstår skillnaderna mellan ICE och EV, annars hade kontrollanten nog krävt mer.
Håller med er andra att det ju skall visas att man kan köra alla typer av bilar.
“Det går att stänga av funktionen, att få bilen bete sig mer “traditionellt”.” Kan ju vara bra att göra innan till exempel.
Jag vet inte om det fortfarande är så i Sverige att om man kör upp i automatväxlad bil får man bara köra det sen.
Precis. Det är nackdelen att köra upp i en automatväxlad bil. Tycker det är rätt att bli kuggad så länge reglerna säger så. Fram tills att reglerna ändras så är det alltså korrekt att kugga folk som kör one pedel.
Är du 100% säker att det amerikanske reglerna för körkortsprov stipulerar det som ett krav?
Säger inte att du har fel, men är nyfiken att veta vad som gällde.
Kan tycka att med dagens utveckling mot elbilar och att även vissa bilfabrikanter frångår manuell växel helt och hållet i framtida bilar oavsett om de är elektriska. Så bör momentet att “köra med manuell växel” vara ett obligatoriskt moment under utbildningen ungefär som halkkörning, något man ska göra under utbildningen men som inte påverkas av vilket fordon du kör upp i. I framtiden så kommer momentet “att köra ett manuellt växlat fordon” vara en sån där grej man gör ibland.
Det är orimligt att trafikverkets kontrollant ska kunna sätta sig in i bromsbeteendet hos alla bilar. Så länge det finns fordon som inte bromsar sig själva till stopp måste man tydligt visa på säkert broms-beteende dvs kunna flytta foten på ordentligt sätt. Det var rätt att kugga eleven. Körkortet gäller ju vilken gammal ICE som helst.
Detta gällde ju USA. Är det verkligen 100% att du tolkat deras regler korrekt?
Marcus pratar om trafikverket. vad som är orimligt är en subjektiv åsikt. Att kräva att någon är 100% är bara löjligt. Även om ett fall skulle gå till högsta domstolen behöver inte deras tolkning vara den rätta. bara utslagsgivande i Går fortfarnde att ha olika åsikter. Sverige finns skilda uppkörningar för automatlåda och manuell. Så de har helt rätt i att deras åsikt är att det var rätt.
Anledningen till att eleven blev kuggad måste väl ändå vara att i USA är automatväxel det normala på bensin- och dieselbilar.
Med en manuell växel kan man motorbromsa genom att växla ned. Det går att köra nästan utan att använda bromsen med en sådan bil också.
Missförstå mig inte nu.
Jag har en elbil. Det s.k. elpedalsläget växlar jag ifrån, när det börjar gå fortare än ungefär 50 km/h. Då är D-läget bättre.
Jag kommer ihåg när jag övningskörde med min pappa för 40 år sedan. Det började vi med först när jag tagit lektioner i körskolan.
Han fick ett utbrott varje gång jag tryckte på bromsen.
‘Vad hade du gjort om bromsen inte hade tagit!’
Man skulle växla ner och motorbromsa.
Mitt personliga rekord för en viss åktur var att jag bara tryckte på bromsen 1 gång.
Hade han blivit kuggad om han dykt upp i en Ferrari och använt växelpaddlarna bakom ratten?
Så om någon kör upp i en Hyundai eller Kia elbil och stannar med hjälp av rattpaddlarna, får körkortet och kör en annan bil och inte vet hur man använder bromspedalen?
Eller någon som bara kört med elektrisk parkeringsbroms som släpper automatiskt, sedan sätter sig i en gammal bil och kör iväg med parkeringsbromsen tillsatt?
Ska man kunna köra en bil utan ABS i halka, utan antispinn och antisladd för att få körkort?
Det finns mycket man kan diskutera. Men det borde vara klart från början vad det är för krav på det fordon som används till uppkörning.