Med tanke på de höga elpriserna var det bara en tidsfråga innan de alarmistiska artiklarna skulle komma.
Som den från Dagens PS: “Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil”
“Elpriset slår rekord – och gör det chockdyrt att ladda elbilen hemma” börjar artikeln. “Laddar du när det är som dyrast är vissa elbilar just nu dyrare att köra än en bensin- eller dieselbil.”
De tog den dyraste timmen på den nordiska elbörsen Nordpol som exempel, då varje kWh el kostade 4,34 kronor i Stockholm. Omkring sex kronor efter moms och skatter inräknade.
“En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning” enligt artikeln. “Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil.” Vilket skulle enligt Dagens PS innebära att “elen till elbilen kan kosta närmare 20 kronor per milen”.
Artikeln avslutas med: “Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra.”
Jo det är det. Trots de extrema priserna.
Att artikeln överdriver elbilens förbrukning är en sak. Enligt EV Database drar Volvo XC40 Recharge 2.2 kWh per mil i verklig förbrukning (mot 1.8 enligt WLTP).
Men viktigare är att en hög toppnotering av priset inte betyder att elen alltid är så dyr.
De kunder som hade fast elpris betalade aldrig 4,34 kronor, ens när elen var som dyrast. Det var endast de som hade elavtal med timpris som direkt påverkades av toppnoteringen på spotmarknaden.
Och de kunderna valde timpris just för att kunna sänka sina elbilars laddkostnad!
Elen kostade över 4 kronor endast under två timmar, mellan klockan 17 och 19. Efter det rasade priset ganska snabbt ner till runt en krona per kWh under natten.
Kommer du till macken med en bensinbil och ser att bensin kostar 17,79 kronor per liter är det inte mycket du kan göra åt det. Möjligtvis slösa lite mer bensin på att köra runt och jaga någon annan mack som ger bort soppan några ören billigare.
Men kommer du hem med din elbil klockan 17 på eftermiddagen och ser att timpriset på elen kostar 4,34 kronor per kWh kan du väldigt enkelt sänka din kostnad! Ställ bara in bilens timer att laddning inte ska börja på en gång utan först på natten. El brukar vara dyrast på eftermiddagar när alla ska åka hem, laga middag, tvätta ungarnas kläder med mera. Men priset brukar sjunka på natten när de flesta sover och fabrikerna står stilla. Klockan tre på natten kostade elen 80 öre per kWh. Tänk om du kunde göra likadant med din bensinbil, att vänta några timmar och sedan kunna tanka för en femtedel av priset!
Har man timpris på el och väljer att ladda elbilen under natten kommer man undan med 3 kronor per mil även med dagens extrema elpriser. Mot 13 kronor för bensin-Volvon.
Därför är det trots rekordhöga elpriser fortfarande mycket billigare att ladda elbilen än att köra bensinbil. Elbilister bör dock göra ett aktivt val och välja elbolag med låga avgifter och timpris för att kunna dra nytta av nattens låga elpriser.
Ett val bensinbilister saknar – de kan ju inte välja bensin som kommer från förnybara källor och som är extra billig på natten.
Läste den artikeln igår, dummaste jag läst på länge. Tack för bra sammanfattning.
Kommer alltid vara dyrare med elbil om man åker till en mack i Venezuela och tankar bensin… man kan alltid få siffror att visa det man vill om man bara väljer “rätt” siffror.
Tyvärr är inte elpriset “lågt” ens på natten längre, men i övrigt en bra sammanställning av allt som var korkat med den artikeln. Det fanns en annan artikel i nån tidning om en “Glenn” som vart förbannad på elbilar av någon anledning, kanske ska skriva en kommentar till den också? Har för mig att den låg bakom en betalvägg :/
Det är ju i praktiken till det närmaste omöjligt att ladda elbilen till det höga spotpriset, eftersom toppen är så kort. Hur många kWh får man under den korta tiden som elen är som dyrast? Det kan inte vara många kilometer. Laddar man ett helt tomt batteri så kommer man med automatik få ett lägre kWh-pris eftersom det tar betydligt längre än så att ladda bilen full. Och om man bara behöver några få kWh, så som det oftast är fallet, så laddar man ju knappast när det är som allra dyrast. Precis som beskrivet.
Precis, ska man hinna ladda fullt till maxpris måste man ha en snabbladdare hemma.
Ja, och då är det förmodligen billigare att åka till en snabbladdare och ladda där. För snabbladdning följer ju inte spotpriset.
“Dagens BS” vore ett mer passande namn kanske?
Minns en tid för länge sedan när jag pendlade i bensin bil och tyckte mig se ett mönster på bensinstationerna som jag passerade varje dag att det var billigare på morgonen och dyrare på eftermiddagen. Kanske för att fler tog sig tid att tanka då? Så jag började prisoptimera min tankning genom att tanka på morgonen. Känns väldigt avlägset numera. 🙂
Ställer in att bilen skall vara laddad och varm kl 07.00 så det mest av laddningen sker på natten och till sportpris från 5 öre upp till 80 öre oftast.
Just nu kan de för de som laddar på 22kW kosta ca 2.50kr per kW.
Nog för at jag är ganska trött – men hur kan 4,34 (kr/kWh) * 3 (kWh/mil) bli 20 (kronor)?
Borde inte XC40n med eldrivlina kosta 13,02 kr/mil om man lyckades ladda den under toppnoteringen?