Tekniska detaljer om batteripacket

 

Hittills har man ofta pratat om “7000 batterier i Tesla Model S batteripack”. Men nu har någon verkligen satt sig ner och räknat hur många de är. 1…2…3…4…5…

 

(Specialstyrelsen varnar för många siffror i följande stycke. Har du en medfödd rädsla för siffror bör du hoppa över stycket.)

Resultatet är 7104 batterier i 85 kWh modellen, och 5040 batterier i 60 kWh modellen.

Batterierna är grupperade i 74 grupper om 96 celler i 85 kWh modellen, resp. 60 grupper om 84 celler i 60 kWh modellen. De laddas med 402V resp 352V.

Varje battericell har 3.6V spänning, kan lagra 12 Wh energi, och kan urladdas med 12.5A som max. Trycker du pedalen i botten kan alltså batteripacket lämna ifrån sig 346V, 925A, dvs 320 kW. (302V, 750A, 227kW för 60kWh modellen)

 

Många siffror här som kan få det att vattnas i munnen för några (elektriker?) men är ganska så intetsägande för de flesta andra. Så är det innan gemene man har skolat om sig från hästkrafter och laddtryck till volt, ampere, och kilowatt.

Det som dock är intressant är att de olika batteripacken, och deras inbördes olika bestyckning med batterier, är orsaken till de olika prestandasiffrorna för Model S olika modeller 60, 85 och P85.

60 modellen av Model S har lägre accelerationssiffror för att dess batteripack kan bara lämna ifrån sig mindre maxeffekt (pga lägre spänning och ström, pga färre batterier per batterigrupp och färre grupper av batterier). Motorn och drivkretsarna skulle faktiskt kunna klara högre effekt men batteripacket kan inte klämma ur sig mer.

85 modellen av Model S har faktiskt samma motor och drivkretsar som 60 modellen, men det större batteripacket kan lämna ifrån sig högre maxeffekt. Faktiskt så hög effekt att motorn och drivkretsar skulle inte tåla det utan effekten måste begränsas. En Model S 85 belastar aldrig batterierna till max – inte ens vid full acceleration! Helt enkelt för att drivlinan skulle aldrig tåla det. Det bådar gott för batteriernas livslängd.

P85 modellen av Model S har samma batteri som 85 modellen, men har förbättrad motor och drivkretsar som tål det maxeffekt batterierna kan lämna ifrån sig. Så den imponerande accelerationen uppstår när både batteripacket och motorn kan prestera maximalt.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Tekniska detaljer om batteripacket

    1. Pingback: Tesla Motors Superchargers - Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Isärplockad Tesla-batteri - Tesla Club Sweden

    3. Pingback: Tesla Motors hemliga plan med 70D - Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar