Många som börjat intressera sig för elbilar blir förskräckta när de ser deras prislapp. Elbilar är ju så dyra!
Man är van vid att jämföra bilar genom att titta på deras prislapp. Allt annat kostar ju ungefär lika mycket. Bensin, försäkring, service, verkstad varierar så pass lite mellan olika bilmodeller att det är främst prislappen man tittar på.
Men elbilar är så annorlunda att man måste räkna på totala kostnaden! För här kommer det en ny sorts bil som kostar en bråkdel så mycket att äga som tidigare bilar:
Bensin 12 kronor per mil – El 2 kronor per mil
Bensin kostar över 16 kronor per liter. Om bilen drar 0.7 liter per mil blir det 12 kronor milen enbart i bränslekostnad. Det sägs dessutom att bensin kommer bli ännu dyrare i framtiden.
El kostar drygt en krona per kWh i rörlig kostnad. En elbil drar knappa 2 kWh per mil. Det blir runt två kronor milen. Har du solpaneler hemma kan du ladda bilen med “gratis” solel.
Fordonsskatt 2 000 kronor per år – eller 360 kronor per år
Den årliga fordonsskatten består av ett grundbelopp och en koldioxidskatt, dess storlek beror därför på hur mycket avgaser din bil släpper ut. För en genomsnittlig bil med förbränningsmotor brukar skatten landa på runt 2 000 kronor per år. Elbilar behöver enbart betala grundbeloppet på 360 kronor per år.
Bonus / Malus
Det så kallade bonus/malus systemet lägger på en extra skatt de första tre åren på avgasbilar – medan elbilar får bonus! En genomsnittlig bil med förbränningsmotor behöver betala runt 4 000 kronor per år extra malus skatt de första tre åren, uppemot 12 000 kronor sammanlagt. Medan elbilister får 70 000 kronor insatta på sitt konto 6 månader efter att de köpt sin bil!
Service 4 500 kronor per år – eller noll?
Med avgasbilar är man van att behöva åka in på årlig service med bilen. De ska byta olja, oljefilter, kolla bromsbelägg, avgasvärden med mera “för säkerhets skull”. Så att bilen kan fortsätta fungera och klara besiktningen.
Elbilar behöver inga oljebyten. De har inga avgassystem. De använder de mekaniska bromsarna mycket mindre så de håller mångdubbelt längre. Elbilar har mycket mindre servicebehov, så de har lägre servicekostnad också. Vissa elbilstillverkare som Tesla har till och med avskaffat årlig service! Du behöver inte lämna in bilen på service varje år “för säkerhets skull”.
Reparationer
Avgasbilar har många delar som kan gå sönder. Motor, växellåda, koppling, avgassystem, med mera med mera. Kanske inte det första året men snart börjar verkstadsbesöken. Och så ska man komma ihåg att byta kamrem i tid. Man brukar räkna med i medel 5 000 kronor per år i reparationer.
Elbilar har ingen växellåda. Ingen koppling. Inget avgassystem och kamrem. Men visst kan grejer gå sönder på dem också. Dörrhandtag, fönsterhiss och sånt. Så man måste ändå räkna med runt 2 000 kronor per år.
Batterierna håller däremot bilens livslängd ut. De försämras något med åren men behöver inte bytas efter några år som vissa tror. Att råka ut för “batteriras”, att något går sönder i bilens batteri är ungefär samma risk som att råka ut för motorras i bensinbilar.
Lägger vi ihop alla kostnader på tio år får man följande:
På 10 år kostar en avgasbil drygt trehundra tusen kronor i bensin, skatt, service och reparationer. (Räknat på 1 500 mil / år)
En elbil är däremot gratis.
Vaddå gratis?! Även elen kostar ju pengar, och lite skatt och reparationer måste man ju ändå betala!
Jo… men du får ju 70 000 kronor i bonus från staten sex månader efter att du köpt din elbil. Och de 70 000 kronorna täcker ganska exakt in alla dina kostnader för el, skatt, service och reparationer de kommande tio åren!
Så nästa gång du jämför prislapparna på el- och avgasbilar: kom ihåg att plussa på 300 000 kronor på avgasbilens prislapp – för det är så mycket mer den kommer kosta dig att ha den!
Tack för den kalkylen, Tibor. Oh and one more thing: den största kostnaden på en ny bil är värdeminskningen. Även här glänser elbilarna. Tesla Model S med över 10k mil på mätaren säljs för 4-500 000 eller cirka 50% av nypriset. Det kan ingen avgasbil slå!
Ja ett värdetapp på 13 000:-/månad är ju ingenting…
Min Model S hade tappat ca 20.000kr/månad när jag sålde den. Nästan gratis med andra ord. Eller inte.
Hehe ja men en Mercedes/BMW/Porsche/annanprestigebil i samma prisklass hade tappat mer.
Hur många mil hade du kört och under hur lång tid?
första bilen 3600 på tre år
andra bilen 4000 mil på två år
ungefär samma värdeminskning per månad på båda
Antar att det var model S, det låter väldigt svettigt om bilen gick ner 780 tkr på 3 år eller 540 tkr på 2 år. Har aldrig hört en Tesla tappa så mycket. Var det några ovanlig omständigheter?
Den första var inte riktigt så mycket, runt 650 tkr värdeminskning tror jag det var, 18tkr/månad. Men det var ett dåligt inbytespris från Tesla som orsakade den stora minskningen. Och jag hade dålig koll på marknaden då. Jag hade möjligen fått något mer någon annanstans om jag haft lite is i magen.
Den andra var efter den stora prissänkningen 2019. Nypriset var 1.2 milj plus vinterhjul och lite tillbehör. Jag fick 700k efter två år. Köpt av en Norrman. Och det var tur, för intresset var svalt, minst sagt.
Håller med. Helt OK, och väldigt lågt värdetapp jämfört med fossilbilar i samma prisklass.
Senast jag räknade på elen hemma kom jag fram till 1,56kr KWh. Elen i sig kostade bara 56 öre men sen tillkommer transport, skatt och moms. Det är mer realistiskt att räkna på 3kr milen för en elbil än 2kr. Även om man ligger klart under 2 KWh på sommaren så stiger den på vintern pluss att man ofta förvärmer sin bil med el direkt från väggen som inte syns som förbrukning.
Håller inte riktigt med om siffrorna du presenterar. Som jag förstår det jämför du med en ny bensinbil och presenterar underhållssiffror som om den skulle vara 10-15 år gammal. Sedan att du har räknat med att elbilen inte snabbladdar under 10 årsperiod är otroligt naivt om det inte är en ren pendlarbil/2:a bil. Jag köpte en begagnad Skoda årsmodell 2015 för snart fyra år sen för 125 tkr. Skatt: 560 kr/år, service 1500-2500 kr/år, reparation 0 kr/år (1500 kr för ny vindruta efter stenskott). Även vid större reparation så kommer jag inte upp till priset av en begagnad/ny elbil med motsvarande utrustning. Jag tror de som säger att elbilar är dyra är inte målgruppen för nya fossilfordon heller utan de jämför med begagandmarknanden.
Om en elbilsaffär går att räkna hem eller inte måste man studera för varje unikt fall och inte med ett enkelt räkneexempel.
Fotnot; varit intresserad av elbilar sen 2014 och kört ca 700 elbilsmil (Hyundai Kona/Tesla Model S/3). Nästa bil blir en elbil av miljöskäl och körglädje.
Jag köpte en ny fossilbil för 2,5 år sedan. Ville väldigt gärna ha en elbil men fanns inget som mötte mina krav (rymlig bil med stort bagage samt gärna möjlighet till 7 platser) samt som var någorlunda vettigt prissatt, billigaste bilen jag då hittade var en Model X för ungefär 1 miljon kronor mer än den Skoda Kodiaq som valdes. Kändes rätt ruttet då att behöva välja bensin/diesel, men idag finns ju alternativen som tur är. Milkostnaden har dock landat på under 20 kr/mil inklusive allt (diesel, service, skatt/malus samt värdeminskning), mycket pga den fallerande nybilsförsäljningen, ökade suget efter begagnade bilar överlag under Corona och komponentbristen som råder vilket gör utbud/efterfrågan väldigt galet just nu.
Skulle vara intressant att veta vad en elbil (som duger för en familj på 4, men inte behöver klara samma krav jag hade) som såldes för 2,5 år sedan och kört en liknande sträcka (~4000 mil) haft för milkostnad under samma tid. Någon som har någon erfarenhet eller exempel?
Det lutar dock till en byte till en Skoda Enyaq iv80x snart.
Försäkringskostnaden får inte glömmas bort. Sakförsäkringsbolagen har ju svårt att sätta premier på Teslas modeller bl.a. beroende på vilken effekt som återfinns i Transportstyrelsens register. Vagnskademomentet kan bli mycket kostsamt. En tre år gammal Volvo XC90 T8 kostar mig 9500 kr/år att helförsäkra medan Tesla Model X 100D går loss på 21000 kr/år (skillnader finns beroende på dina individuella förutsättningar såklart, ålder, bostadsort, skadefria år osv). Och ja, jag har kollat runt hos flera av de stora bolagen. Förutom effektskillnaden är det nog den saftiga kostnaden för byte av vindruta på Model X som är boven.
Har alla behov av Teslas dyraste model?
Finns Tesla model 3 för halva kostnaden och likaså andra biltillverkare med elbilar som inte kostar så mycket..
Självklart finns det olika bilklasser och olika behov. När det gäller 7-sitsiga bilar för storfamiljer (som min egen) finns det få eldrivna alternativ i dagsläget. Model X har en tredje sätesrad som är halvdan i jämförelse med bl.a. Volvo XC90. Model Y lär ju vara sämre. Och MB EQB har nog liknande problem. ID Buzz/Hyundai IONIQ 7/Rivian R1S verkar vara mer lovande.
Sekten diskuterar.
..Hellre än att köpa en bil för en mille köper jag en bra för 100K och lägger resten på börsen (på rätt ställen)
Vilket jag gjort IRL.
Vilket också lönat sig…
Finns även splitter ny Tesla från 490k efter miljöbonusen. Andra lång räckvidd elbilar med ok snabbladdning för 300-400k kr.
Begagnade med lång räckvidd och hyffsad snabbladdning för 200-300k kr typ Kia E-Niro som är 2-3 år gammal idag.
Och hur länge tror man att den låga skatten på en elbil kommer att få fortsätta? Och sen lär dom ju hitta på en kilometerskatt, samt höja skatterna på el så siffrorna är nog rätt utopiska. Ska dock ha en elbil själv nästa gång, men ser lite mer realistiskt på det.
Den dag kilometer skatten kommer så hamnar den på alla fordon så Elbilen blir fortfarande billigast och du har gått miste om alla dom extra billiga åren som är just nu.