SECC 2021

2021 års upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship var en långdistanstävling för elbilar Ystad – Haparanda – Ystad, 3300 km tur och retur längs hela vårt avlånga land.

SECC 2021 bestod av två deltävlingar: Ystad-Haparanda och Haparanda-Ystad, med en övernattning i Haparanda så de tävlande kunde vila upp sig mellan sträckorna.

Första deltävlingen startade fredag 30:e juli kl 13:04 från Ystad. Läs mer om deltävling ett här. Resultatet blev:

1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27
3. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06
4. Robin (Tesla Model S P85): 21:24
5. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26
6. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40
7. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38

Andra deltävlingen startade söndag 1:a augusti från Haparanda med jaktstart. De tävlande startade i omvänd ordning, Wilson som kom sist i mål fick starta först, sedan Joel80, Leo + Lator, etc. Segelflygaren startade så till sist 3:40 timmar efter Wilson. Med jaktstarten ville de sprida ut sig jämnt på de få riktigt snabba laddare som det finns i norra Sverige, undvika köbildning, och förhoppningsvis komma ungefär samtidigt fram till målgång i Ystad.

Resultatet för deltävling 2 Haparanda-Ystad blev:

1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:40
3. iAkita (Volkswagen ID4): 20:45
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:06
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:10
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:13

Total slutresultat Ystad-Haparanda-Ystad blev därmed:

1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27 + 19:40 = 39:07
3. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26 + 21:06 = 42:32
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40 + 21:10 = 42:50
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 + 22:13 = 44:51

Vinnaren av SECC 2021 blev Jesper E. (Segelflygaren) med tiden 37:47

Nytt svenskt rekord för elbilar på sträckan Ystad-Haparanda sattes av Jesper E. med tiden 18:52

SECC2021IonityVarnamo

Jaktstarten gjorde dock att bilarna kom allt närmare varandra under tävlingens gång – och när tre av dem tog sikte på samma Ionity laddstation i Värnamo med bara fyra platser blev det en spännande jakt! Tänk dig att behöva gasa på i 120 km/h i ösregn, med 0% på batterimätaren för du vill ju komma först till laddaren och vara säker på att du får plats…

JesperTo0

Vinnaren Jesper satte i system att anlända till varje laddstation med bara ett fåtal batteriprocent kvar (oftast kring 3%) och ladda så lite som bara möjligt för att komma vidare till nästa laddare. Han hade enorm hjälp av Teslas Trip Display som beräknar återstående batteri vid ankomst till mål. Den tar hänsyn till vilken väg GPS valt, vilka hastighetsbegränsningar som finns där, topografin, ja den till och med lär sig blyhalten i förarens gasfot med tiden. Han kunde konstant se om laddningen kommer räcka hela vägen eller om han måste sakta ned. På ovan bild har han bara åkt 4 av delsträckans 24 mil – men kan redan se att fortsätter han så här kommer han komma fram med någon enstaka batteriprocent kvar. Detta är ett hemligt vapen Teslorna har – andra elbilister måste göra sådana uppskattningar i huvudet och tenderar då att ha större säkerhetsmarginaler.

Jesper fick dock problem under måndag morgon när han hamnade i oväder med mycket regn och kraftig motvind, som ökade hans bils förbrukning ovanligt mycket. Han fick söka skydd bakom långtradare för att klara sig fram till Superchargern i Markaryd.

 

Jämför vi årets resultat med tidigare SECC tävlingar kan vi se att fjolårets vinnare skulle helt missat pallplats i år och hamnat på en fjärdeplats.

Rekordtiden för Haparanda-Ystad förbättras ständigt, från 20:51 år 2018 till 19:58 år 2020 till 18:55 nu i år. Inga små marginella förbättringar heller utan runt en timme varje år! Anledningar till detta är två:

Teslas bilar blir allt bättre. De första två rekorden sattes med Model S 100D. Årets förbättring av rekordet beror mycket på att nya förbättrade Tesla Model 3 har markant lägre förbrukning än tidigare bilar, endast 1.5 kWh/mil.

Supercharger nätverket blir allt bättre. Medan laddstoppen förut tog över halvtimmen per gång kunde årets vinnare ladda på dryga 10 minuter per stopp tack vare de nya Supercharger V3 snabbladdarna. På väg upp till Haparanda laddade han i Linköping, Bredden, Hudiksvall, Örnsköldsvik, Umeå och Töre. Kortaste stoppet var ca 10 min och längsta 20 min.

De andra laddnätverken blir också långsamt bättre. Även de andra elbilarna, Volkswagen, Skoda, Polestar och Audi klarar sig allt bättre på resan. Snabbaste icke-Tesla körde på 21:34 i fjol – och 20:45 i år. De tävlande upplevde också mindre strul med laddarna i år… förutom i Söderhamn och Skellefteå. Där hade de tävlande problem med att hitta fungerande laddare i fjol – och även i år. Man skulle trott att de haft ett år på sig att fixa laddarna…

Det går att åka lika snabbt i en Tesla som i en bensinbil nu. Enligt Google maps tar det 18 timmar att åka från Ystad till Haparanda non-stop om man håller hastighetsbegränsningarna. Med Teslan tar det nu endast 50 minuter längre än den teoretiska non-stop-tiden. Så mycket skulle man stannat även med en bensinbil på 165 mil.

Det går alldeles utmärkt att åka långt med alla elbilar. Även långsammaste Audi e-Tron 50 kom i mål på drygt tre timmar efter rekordtiden. Vilket på en 165 mil lång sträcka egentligen inte är så jättemycket skillnad om man tänker efter.

Inte120

120 kW på pappret – 60 kW i verkligheten

Supersnabbladdarna i Norrland är inte supersnabba. I södra Sverige finns det nu ganska många CCS snabbladdare som klarar över 50 kW laddeffekt. I norra Sverige är de fortfarande försvinnande få. Och våra tävlande märkte att även de snabbladdare som på pappret skulle ge 120 kW, som till exempel InCharge laddaren i Skellefteå endast ger 60 kW! Flera av våra tävlande stannade där, ofta med väldigt tomma batterier. De var ensamma på stationen (finns två stolpar). Trots det fick ingen mer än halva utlovade laddeffekten! Bluff?! Skandal, i alla fall!

 

Läs om tidigare års tävlingar:

SECC 2020 – Ystad-Haparanda-Ystad

SECC 2019 – tävling till Frankfurt mellan elbil och vätgasbil

SECC 2018 – mellan Haparanda och Ystad (halva årets sträcka)

SECC 2017 – runt Mälaren

SECC 2016 – bilorientering på Södermalm i Stockholm

…och nästa års SECC kanske kommer bli en Scandinavian Electric Car Championship ;-)

Bookmark the permalink.
  • Elias Arnér

    Skulle vara intressant att få en sammanställning på vad kostnaderna för de olika bilarnas totala laddning under tävlingen blev – går det att sammanställa? T.ex. SC- mot Ionity-baserat, övriga laddare, etc. Då kan man sedan göra en tabell på vad denna sträcka kostar i “bränsle” för olika typer av bilar under motsvarande betingelser.