SECC 2020

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 75

2020 års upplada av SECC, Swedish Electric Car Championship var en långdistanstävling för elbilar Ystad – Haparanda – Ystad, 3300 km tur och retur längs hela vårt avlånga land. Arrangör av tävlingen var Tesla Club Swedens medlem Jens Lindqvist, känd som Generalbogge på vårt onlineforum.

SECC 2020 bestod av två deltävlingar: Ystad-Haparanda och Haparanda-Ystad, med en övernattning i Haparanda så de tävlande kunde vila upp sig mellan sträckorna.

Första deltävlingen startade lördag 1:a augusti kl 11:22 från Ystad. Läs mer om deltävling ett här. Resultatet blev:

1. Generalbogge 20:33 (2017 års Tesla Model S 90D)
2. Basse Engh 20:35 (Tesla Model 3)
3. Shven 21:28 (Tesla Model X LR)
4. Lator 22:06 (Tesla Model S 90D)
5. iAkita 22:36 (Kia e-Niro)
6. Lophornis 23:11 (Hyundai Ioniq)

Andra deltävlingen startade måndag 3:e augusti kl 10:00 från Haparanda. Läs om mer om deltävling två här. Resultatet blev:

1. EnTraktor 19:58 (Tesla Model S 100D)
2. Shven 21:10 (Tesla Model X LR)
3. Generalbogge 21:29 (2017 års Tesla Model S 90D)
4. Bozzman 21:34 (2014 års Tesla Model S) (uppskattad tid då han inte startade från Haparanda utan anslöt sig i Luleå)
5. iAkita 21:34 (Kia e-Niro) – behövdes målfoto, kom i mål endast några meter efter fyran!
6. Lator 21:56 (2016 års Tesla Model S 90D)

Av sammanlagt åtta tävlande körde endast 4 båda deltävlingarna. Därför blev totala slutresultatet:

SECC 2020 slutresultat:

1. Generalbogge 20:33 + 21:29 = 42:02
2. Shven 21:28 + 21:10 = 42:38
3. Lator 22:06 + 21:56 = 44:02
4. iAkita 22:36 + 21:34 = 44:10

Vinnaren av SECC 2020 blev Jens Lindqvist, aka Generalbogge med tiden 42:02

Nytt svenskt rekord för elbilar på sträckan Haparanda-Ystad sattes av Mikael Robertsson, aka EnTraktor med tiden 19:58

Grattis till er båda!

Tävlingen kunde följas live via appen och sajten Glympse och bjöd på spänning både uppåt och neråt längs Sverige. De tävlande fick göra många val, var de skulle ladda, hur mycket, vilken väg de skulle ta – som visade sig vara avgörande i slutändan. I och med att trafikregler måste följas kunde ingen “resja ikapp” någon annan om man tex tog fel väg eller laddade lite för länge. SECC är ingen Canonball Run.

Förutom olika modeller av Teslas elbilar hade vi också två koreaner i startfältet: en Kia e-Niro som körde hela tävlingen, båda delsträckorna, och en Hyundai Ioniq. Många blev glatt överraskade hur bra dessa bilar presterade. Lophornis kom i mål endast en timme efter sista Teslan i deltävling ett med sin Hyundai Ioniq, två och en halv timmar efter vinnaren. Hans bragd visade att man måste inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW snabbladdning för att kunna åka långt med en elbil. Hyundai Ioniq har endast 28 kWh batteripack som kan laddas med beskedliga 75 kW.

iAkitas Kia e-Niro gjorde ännu bättre av sig. På väg upp till Haparanda var den endast två timmar efter vinnande Teslan. På väg ner till Ystad kom han till och med före sista Teslan i mål! Totaltiden för båda deltävlingarna var endast 8 minuter från pallplats :shock: Han missade bronsplatsen på grund av laddstrul under första deltävlingen: snabbladdare som inte fungerade, var upptagna eller tyckte han har fått slut på laddkredit hos operatören. iAkita kommer nog ligga sömnlös över de ynka åtta minuterna han förlorade med. “Om jag bara…”

Vi har fått många lärdomar från årets SECC:

Laddnätverket i södra Sverige börjar bli riktigt bra. Ionitys snabbladdare erbjuder visserligen svindyr men väldigt snabb laddning. Första halvan av deltävling ett leddes länge av iAkita och hans Kia e-Niro! Han kunde ladda snabbare på Ionity än vad Teslorna gjorde på Superchargers. (Och så gjorde han ett bra vägval ut från Ystad, via Kristianstad som gav honom en ledning de andra inte kunde komma ikapp på grund av hastighetsreglerna.) Han genade också via Strängnäs och Enköping förbi Stockholm. Det var först i Söderhamn som han blev frånåkt av Teslorna:

Laddnätverket i norra Sverige är fortfarande dåligt. Det börjar finnas 50 kW snabbladdare lite här och där – men det finns endast två stycken publika HPC snabbladdare med över 100 kW laddeffekt längs E4 norr om Gävle. Mot 7 Supercharger stationer med massa laddare på varje. Medan Teslorna kunde fortsätta ladda snabbt på sina egna laddstationer fick koreanerna börja jaga långsamma 50 kW snabbladdare som både fungerade och var lediga! Vi fick rapporter om flera laddare som inte fungerade.

Hyundai Ioniq är en otroligt bra elbil. Trots minimal batteripack på 28 kWh kan den åka riktigt långt tack vare ultralåg förbrukning. Och trots lilla batteripacket kan den ändå snabbladdas med 75 kW. En vinnande kombination på långresor! Ioniq kom i mål på 23:11. Nya rekordet är på 19:58. Det blir bara 15% i tidsskillnad. Vi ser med spänning fram emot nya Ioniq med 38 kWh batteripack! Kan den få pallplats nästa år?

Kia e-Niro skulle kunnat knipa en pallplats. Om Sverige hade haft ett ordentligt laddnätverk även i norra halvan av landet. Eller ens bara om iAkita skulle haft lite mer tur med snabbladdarna, om bara en enda av dem trasiga hade fungerat, eller om… … … Det skiljde sig endast ynka åtta minuter mot trean i slutresultatet. Han uppskattade att laddstrulet i norra Sverige på väg upp kostade honom en timme.

Kanske största överraskningen var nog ändå hur lika tiderna var. Snabbast på 19:58. Långsammast på 23:11. Det är till syvende och sist faktiskt inte så stor skillnad alls. Det enda som skiljde sig mellan Teslorna och de koreanska elbilarna var graden av äventyr: utan Supercharger nätverket var det mycket mer osäkert var de kunde hitta laddning och till vilka ockerpriser. Om laddarna ens fungerade. Fram kom de i en tävling. Men skulle det dugt för vanlig semesterresa, med gnälliga barn i baksätet?

 

 


Tidigare upplagor av Swedish Electric Car Championship:

SECC 2016 – bilorientering på Södermalm i Stockholm

SECC 2017 – runt Mälaren

SECC 2018 – mellan Haparanda och Ystad (halva årets sträcka)

SECC 2019 – tävling till Frankfurt mellan elbil och vätgasbil

Tagged . Bookmark the permalink.
  • iAkita

    Tack för en trevlig sammanfattning! En mindre rättelse bara: Den var Ionicen som tog vägen via Kristianstad på uppvägen. Jag körde samma väg som två av Teslorna, alltså väg 13 via Hörby. Min navigator varnade för en trafikolycka vid Höör, så jag tog en genare väg på småvägar förbi Höör istället. Åtminstånde en av Teslorna (Shven) blev fördröjd på grund av olyckan, och på så vis passerade jag båda Teslorna innan vi kom upp till E4.

    Jag kommer publicera min reseberättelse med lite statistik i forumet senare idag eller under morgondagen.

    • John Sangve

      Starkt jobbat! //En annan e-Niro-förare

    • rewdboy

      Kul att E-niron presterade så bra. Var riktigt sugen på en sån för ca ett år sen. Hade i princip muspekaren på köpknappen och beredd att klicka :-)
      Men laddprobemen i kyla fick mig att bli tveksam. Sen var väntetiden just då 9-12 månader och så länge orkade jag inte vänta :-)

      • Marcus

        Samma här. Vi stod inför valet mellan e-Niro och e-tron. Kian förlorade matchen eftersom den inte kunde fås med dragkrok och vi tyckte att bagaget var lite för klent. Och så hade den bara enfasladdning vid den tiden. E-tron passade oss bättre, men den kostade också 3 gånger så mycket tyvärr. Nästa bil kanske ändå blir en Kia eller en Hyundai.

        • rewdboy

          Hade även fingret på köpknappen för en E-tron 50 då jag fick en jäkligt bra offert när de körde kampanj i vintras. Men pga lite olika omständigheter så blev det inget köp. E-tron är så jäkla fin…

  • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

    Hur står sig de här tiderna om man jämför med fossila bilar? Google påstår 18:05, men jag vet inte om det är realistiskt eller om det bara är sträcka delat på hastighetsgräns utan hänsyn till eventuella köer och det faktum att även en fossilbil ju lär behöva stanna och tanka på vägen?

    • rewdboy

      Tid för tankning är nog inget som man ens behöver ta med i beräkningen för en fossilbil. En normal modern diesel som tex en Audi A6 kör lätt 100 mil på en tank. Och att fylla upp tanken tar väl ca 5 minuter.

      • Marcus

        Men vem orkar köra 20+ timmar i sträck? Det är från bilens perspektiv säkert teoretiskt möjligt att köra hela sträckan utan att stanna en enda gång. Men med en ensam förare blir detta rentav livsfarligt, även om man kissar i en flaska och äter bakom ratten. Några pauser måste alltså ändå planeras in. Och då har ju elbilsförarna en fördel eftersom de tvingas göra en paus när bilen behöver laddas.

        • rewdboy

          Ingen kör såklart 20 timmar i sträck utan att byta förare om man inte är dum i huvudet (excuse my french). Men nu handlade det ju om en tävling där laddstopp är en del av ekvationen och jag svarade på en fråga om hur en fossilare skulle stå sig mot en elbil i motsvarande tävling. Elbilsförarna har väl ingen fördel, fossilbilsförarna kan ju ta en paus de med.

          • Marcus

            Med fördel menade jag att en elbilist måste stanna efter ett par-tre timmar. En fossilbilist kan mot bättre vetande bita ihop och fortsätta köra. Jag vet ju själv hur det var när jag hade en diesel som klarade 100+ mil på en tank. Inte ville jag f*n stanna i onödan, man vill ju komma fram liksom. Om det var så klokt alla gånger är en annan fråga.