Deltävling två av SECC 2020, från Haparanda till Ystad vanns av EnTraktor med tiden 19 timmar 58 minuter. Nytt rekord!
Vänta, vad? Tesla Club Swedens tävling vanns av en traktor? Njae, vår medlem Mikael Robertsson valde “EnTraktor” som medlemsnamn på klubbens onlineforum. Han körde en Tesla Model S 100D.
Gamla rekordet på 20:51 sattes också av en Model S 100D, under SECC 2018. En timme långsammare. SECC 2018 kördes dock på vintern, i -10 grader. Årets tävling skedde under betydligt varmare förhållanden. En snabb jämförelse av tiderna ger att det gick endast 5% långsammare att köra på vintern. Det var barmark och uppehåll båda gångerna.
Efter starten i Haparanda åkte de fem startande tävlande i rad efter varandra ett tag. Bozzman väntade på dem i Luleå redo att ansluta sig. Han skulle åka enbart en delsträcka, “bara” från Luleå till Ystad.
Generalbogge stannade till och laddade redan 7 mil efter starten, i Töre. Inte så mycket av elektronbrist utan av list: han ville på så sätt komma “ur fas” med de andra, att ladda på de Supercharger laddstationer de andra skulle åka förbi. Då slipper han dela laddeffekt med dem och få snabbare laddning. Ändå hamnade han till slut på samma Supercharger i Huddiksvall som alla de andra Teslorna. Så mycket om den strategin…
EnTraktor tog ledningen redan från start, han var först ut från Stora torget i Haparanda och han behöll den ledningen ända in i mål. Tack vare hans elbils batterier, han hade störst batteripack av dem alla, kunde han öka på sitt försprång under tävlingen tack vare färre och kortare laddstopp. Störst är ändå bäst. Inte mycket, skulle det visa sig – men tillräckligt för seger.
Vid Gävle svängde iAkita av E4 med sin Kia e-Niro för att snedda förbi Stockholm på samma sätt han gjorde i deltävlingen uppåt Sverige. Lite färre kilometer att köra – men på mindre vägar med lägre hastighetsgräns. Skulle det löna sig?
Även Lator tog en omväg runt Stockholm, han svängde av E4 vid Uppsala. Inte helt lyckat då han träffade på vägarbeten istället. Nu har han lärt sig att vägverket brukar asfaltera på natten så de inte stör trafiken så mycket… bara maratontävlingar 😉 Men allt som allt lyckades de ändå minska avståndet till ledarklungan när de väl åter körde upp på E4 söder om huvudstaden.
Efter en hel natts körning, när de tävlande började närma sig slutmålet var det åter dags att välja väg. Shven följde EnTraktors exempel och svängde av E4 för att köra raka vägen mot Ystad på småvägar – medan Generalbogge fortsatte åka motorväg mot Helsingborg och sedan neråt Malmö. Omväg – men med högre hastighetsgränser. Skulle hans taktik hålla?
Det såg ut att gå vägen… ända tills Generalbogge insåg att han inte har tillräckligt med laddning för omvägen och var tvungen att stanna och ladda i Löddeköpinge. Shven kunde knipa åt sig silverplatsen på grund av hans malör. Samtidigt kämpade Bozzman och iAkita om fjärdeplatsen. Medan Bozzman tog riksväg 23 mot Höör begav sig iAkita på småvägar och hoppades kunna smita före.
Den strategin kostade honom fjärdeplatsen. För genvägen visade sig vara senvägen. Eller om det var pissepausen som avgjorde saken. Precis innan de åter skulle mötas i Hörby tvärstannade plötsligt iAkita för att lätta på trycket. (Aj, aj. Visste han inte att på sådana här tävlingar så pissar man i flaska? Det är så proffsen gör 😉 )
Till slut rullade iAkita i mål endast några meter efter Bozzman! Målfoto fick avgöra efter 163 mil. Om han bara kunde ha hållit sig lite…
Slutresultatet blev:
1. EnTraktor 19:58 (Tesla Model S 100D)
2. Shven 21:10 (Tesla Model X LR) – totaltid Ystad-Haparanda-Ystad 42:38
3. Generalbogge 21:29 (2017 års Tesla Model S 90D) – totaltid Ystad-Haparanda-Ystad 42:02
4. Bozzman 21:34 (2014 års Tesla Model S) (uppskattad tid då han inte startade från Haparanda utan anslöt sig i Luleå)
5. iAkita 21:34 (Kia e-Niro) – totaltid Ystad-Haparanda-Ystad 44:10
6. Lator 21:56 (2016 års Tesla Model S 90D) – totaltid Ystad-Haparanda-Ystad 44:02
EnTraktor har satt nytt svenskt rekord för elbilar på sträckan Haparanda-Ystad med tiden 19:58. Stort grattis!
Men han åkte endast andra deltävlingen av SECC 2020. De fyra som tävlade i båda deltävlingarna fick totaltiderna:
1. Generalbogge 20:33 + 21:29 = 42:02
2. Shven 21:28 + 21:10 = 42:38
3. Lator 22:06 + 21:56 = 44:02
4. iAkita 22:36 + 21:34 = 44:10
Vinnaren av SECC 2020 är därmed Generalbogge! Stort grattis!
Grymt jobbat. Imponerat över två ting; Teslas SuC nätverk och hur bra även ”ickeTeslor” gör det på långkörning. Båda ionic och e-Niro bet bra ifrån sig, och om man kan få ett konkurrerande laddnätverk till SuC, så verkar inte storleken på batteripaketen att spela så stor roll som jag har trodd.
Tibor, dollarkursen har rasat med ca 20% de senaste månaderna, kan man få beställa press på Tesla att sänka sina priser nu men artikel om detta =)