Tesla Club Sweden 2020

2020: The year of the TSLA (and Covid)

I början av 2020 sköt Teslas aktiekurs i höjden. På bara några veckor steg den från 300 till 880 dollar! Massleveranserna av Model 3, att bolaget började gå med vinst och att alla som blankade aktien var tvungna att köpa tillbaka den i förtid gjorde att kursen steg i raketfart. Tycker du $880 låter mycket bör du komma ihåg att det var innan aktien splittats femtonfalt, i dagens kurs skulle det motsvara $59… Köpte du en Tesla aktie sommaren 2019 är den värd tjugo gånger så mycket idag!

En annan stor nyhet det året var ju pandemin. När den slog till verkade det behövas hundratusentals respiratorer i världen för alla patienter. Flera biltillverkare undersökte möjligheten att ställa om sin produktion till respiratorer, så även Tesla som utvecklade en egen från scratch som använde komponenter från bla bilarnas luftfjädring.

Elon Musk var på blixtbesök i Sverige och fick Covid själv.

Medan många biltillverkare stängde sina fabriker och försäljningsställen ökade Tesla på sin produktion och började med “touchless delivery” där kunden signade alla papper digitalt och hämtade ut bilnyckeln från nyckellucka.

En annan effekt av pandemin var att färre åkte bil varpå priset för råolja sjönk till minusnivåer och oljeindustrin gick på knäna. Oljeborrtorn och raffinaderier gick i konkurs och fick permanent stängas. Påven Franciskus bad sina följare gå ifrån fossila bränslen. Oljebolaget BP gick ut med att de tror inte på en fossil framtid längre.

En uppmärksammad artikel under året var dock “Så försökte elbolagen döda elbilen“.

Tesla visade upp sina nya batterier och batteripack som en bärande del av bottenplattan på deras första Battery Day.

Tesla Model 3 genomgick en uppdatering. Samma kaross – men många ändringar under den.

Vi fick de första riktiga förarlösa robotaxis i världen. Waymo plockade bort de mänskliga säkerhetsförarna från sina självkörande taxibilar i Phoenix, Arizona.

SpaceX sköt upp sina första astronauter till rymden 2020. Det har blivit många passagerare till sedan dess.

Företaget Geotabs sammanställde resultat från 6 300 elbilar och kommit fram till att elbilars batterier försämras i genomsnitt med 2,3% per år. De listade även vilka faktorer som påverkar degraderingen.

Miljöaktivister ville stoppa bygget av Teslas bilfabrik utanför Berlin. Eller ville de verkligen det? Tyska myndigheter slog bakut när Tesla ville minska(!) på fabrikens vattenbehov. Elon valde sannerligen en besvärlig plats för sin europeiska bilfabrik.

Företaget Gruber Motors visade hur de reparerar trasiga batteripack: de byter inga celler bara knipsar bort ledningen till den trasiga.

Audi gjorde en total blunder då de släppte information om sina elbilar på sin hemsida. De hade kopierat texten rakt av från Teslas hemsida – glömde till och med plocka bort där det stod Model 3!

Ericssons VD Börje Ekholm var rädd han skulle frysa ihjäl i elbil. Vi slickade på Sveriges mest köpta elbil.

Sveriges Television gick ut med rikslarm om att en elbil brann i Svedala. Allmänheten uppmanades stanna inomhus och stänga dörrar och fönster. Fast det var ingen elbil som brann utan en vanlig bensinbil, som stod bredvid… en laddhybrid. Elbilsbranden som inte fanns fick oss ställa frågan om elbilar är brandfarliga?

En stor nyhet år 2020 var att Riksrevisionen slog ner på att elbilar är en förlustaffär för staten. Långt ner på sidan 59 i en lång rapport kom det fram att de menade (på allvar) att elbilar är en förlustaffär för då går ju staten miste om miljarder i drivmedelsskatt och fordonsskatt. Rent samhällsekonomiskt skulle det vara bättre med gamla törstiga bensinbilar.

Vi hade drygt 37 tusen elbilar i Sverige i början av 2020 varav elva tusen Teslor.

Elbilen Seat Mii utsågs till Sveriges billigaste bil av tidningen Auto Motor & Sport. Bilden av elbilar som leksaker för miljonärer började komma på skam.

Svenska regeringen införde investeringsstöd till snabbladdare i glesbygden som många aktörer ansökte om.

2020 års upplaga av elbilstävlingen SECC gick från Ystad till Haparanda – sedan tillbaka till Ystad igen! 330 mil som tog vinnaren Jens Lindqvist 42 timmar att åka. Han körde en 2017 års Tesla Model S 90D.

 

Vår medlem Peter Fritzson insåg att monterade han takboxen bak och fram på bilen ökade hans räckvidd med 16%.

Året därpå släppte tillverkaren Calix en sådan speciell takbox för elbilar.

I årets aprilskämt bad vi folk att krama sin Tesla på ett speciellt sätt för att öppna en dold lucka på bilarna.

Vi provåkte (provflög?) elbåten Candela-7 som med hjälp av sina bärplan lyfter sig ur vattnet och flyger fram över vågorna. En lika revolutionerande upplevelse på sjön som de första elbilarna var på land!

Vi provåkte även Stockholms första eldrivna sightseeingbåt, som drevs av Teslabatterier.

Sverige fick sina första Supercharger V3 snabbladdare och undertecknad fick äran att få ladda först.

 


Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum går vi i en serie artiklar igenom allt som hänt under dessa år:

2014: The year of the Supercharger

2015: The year of the Autopilot

2016: The year of the Model 3

2017: The year of the Semi

2018: The year of the Profit

2019: The year of the Cybertruck

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar