2018: The year of the Profit
Under 2018 fick Tesla igång masstillverkningen av Model 3 och började visa vinst. Rejäl vinst. Högre vinst än Volvo. Alla olyckskorpar som hoppades på snar konkurs tystnade och tittade häpet på.
Elon twittrade “Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured” och Internet och Tesla-aktien stormade. Sedan dess har aktierna splittats femtonfalt så dåtidens $420 skulle idag motsvara $28(!!!) i aktiekurs. De privata köparna skulle gjort en bra affär.
Här i Sverige införde regeringen bonus/malus systemet där elbilister fick 60 000 kronor medan avgasbilister fick betala extra skatt. Nuförtiden är bonus avskaffad – men malus är kvar.
I början av 2018 fanns det 14 500 elbilar i Sverige, varav 3 750 Teslor.
Vi slog dock larm om att massor av subventionerade elbilar exporterades till Norge, framför allt begagnade Nissan Leaf. Programmet Plus i Sveriges Television tog upp fenomenet och bidrog till att regeringen ändrade sina bonusregler och ströp omfattningen av exporten.
Under 2018 blev det enklare att hitta hotell som erbjöd elbilsladdning och begagnade elbilar då både hotell- och annonssajter införde filtrering på elbilar.
Tesla Model 3 visades upp för presumtiva kunder i Sverige, och vi fick se de svenska priserna i kronor: Model 3 Long Range började från 650 200, performance från 767 200. (Standard Range hade inte kommit än på den tiden.)
Tesla började erbjuda Mobile Service i Sverige där tekniker åker hem till kunden och lagar bilen på plats. Vi fick följa med och uppleva framtidens kundservice.
Vi körde elbil på Kinnekulle Ring och insåg att elbilar passar jättebra till bankörning och bilsport! Bara man byter däck på dem.
SECC 2018 var den första Ystad-Haparanda tävlingen för elbilar. (Även om den rent tekniskt gick från Haparanda till Ystad.) På den tiden räknades 20 timmar 51 minuter som häpnadsväckande snabbt för en elbil. (Idag görs resan på 18 timmar 11 minuter.)
Vi hade informativa artiklar som förklarade batteribalansering, solid state batterier och reluktansmotorer. Vad är mer effektivt? Montera solceller och köra elbil eller odla raps och framställa biodiesel? Vi räknade på det och blev smått chockade av resultatet.
När ett nyhetsinslag visade att Elon Musk sov på golvet i Fremont-fabriken medan Model 3 produktionen skulle köras igång gjorde vi en insamling till att köpa honom en IKEA soffa. På bara några timmar samlade våra medlemmar ihop 13 tusen kronor. Samtidigt kom amerikanska influencern Ben Sullins på samma goda idé och samlade ihop 7614 dollar. Vi slog våra påsar ihop och levererade en soffa till Elon som han tackade. Han matchade summan vi båda samlade ihop och alla pengar donerades till välgörenhet. Vi använde våra pengar till att investera i solkraft i tredje världen. Pengarna har sedan dess återinvesterats två gånger och skänkt ljus åt tiotusentals fattiga i Afrika.
Vi hade en meme-tävling där vinnande bidraget drev med Volvos på den tiden fruktlösa försök att påstå att deras hybridbilar på något sätt ändå var något slags “elektrifierade” bilar. De hade inga elbilar eller knappt ens laddhybrider att komma med.
Samma år köpte Volvo in en Tesla Model 3 i USA, fraktade den till Sverige och skruvade isär den i småbitar. Och presto, två år senare släppte de Polestar 2…
Elon Musks privata Tesla Roadster blev den snabbaste bilen i världen då den sköts upp av en gigantisk Falcon Heavy raket och accelererades till 42 km/s. De båda bärraketerna som landade synkront bredvid varandra har blivit en ikonisk bild som än idag visar SpaceX överlägsenhet mot andra nationers rymdprogram.
Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum går vi i en serie artiklar igenom allt som hänt under dessa år:
2014: The year of the Supercharger