2019: The year of the Cybertruck
Tesla visade upp sin Cybertruck i november 2019 och vände upp och ner på den traditionstyngda amerikanska pick-up-marknaden. Jag var på plats och kan berätta att den är BRUTAL, som hugget ur ett enda solitt block av stål. Som kärleksbarnet av en värdetransportbil och ett stealth-flygplan. Synd att den inte kommer säljas i Europa.
Men Model Y som även den visades upp 2019 kom, såg och vann. Den är bäst säljande bilmodellen i Sverige i år. Och i hela världen!
Även många konkurrenter visade upp sina elbilar det året. Volkswagen ID.3, Polestar 2, Volvo XC40 Recharge. Volvos elbil fick oss utbrista “Äntligen!” då Sverige är ett Volvo-land och den eldrivna Volvon gjorde att elbilen på sätt och vis rullade in i folkhemmet. Innan dess sa kommunpolitiker rätt ut i mitt ansikte “Vi kommer inte satsa på laddinfrastruktur förrän Volvo släppt en elbil“. Nu hände det. Och nu började det hända saker i landet alla elbilister fick glädje av, inte enbart Volvoägarna.
Försäljningen av avgasbilar började minska i världen. I början av 2019 fanns det 22 tusen elbilar i Sverige varav knappt fem tusen Teslor.
Folk var fortfarande lite småskeptiska till elbilar men ville lära sig mer om dem. Biljournalisterna stretade dock mest emot. Vi blev så frustrerade att jag skrev artikeln “Hej Journalist!” där jag förklarade vad folk som är på väg att köpa elbil vill veta om dem. Fakta istället för floskler.
Folksam presenterade en undersökning där de listade de säkraste bilarna. Tesla kom inte med på listan för att de krockade för sällan. Låt det sjunka in: Teslor ansågs inte vara säkra för att de krockade för sällan.
Nobelpriset i kemi tilldelades litiumjonbatteriets uppfinnare.
Elbussarna spred sig i Sverige. Bussbolagen fick upp ögonen för elbussarnas rekordhöga pålitlighet och började köpa in dem. 20% av alla nyregistrerade bussar 2019 var eldrivna mot 5% av personbilarna.
Tesla började leverera Model 3 i Sverige under kaosartade former. Undertecknad hämtade ut sin egna Tesla Model 3. (Som är till salu nu.)
Det kom massor med förbättrade funktioner till bilarna: one-pedal-driving, accelerations-boost, vaktpost (sentry mode), hundläge, och svenska! Äntligen förstod bilarna svenska så man kunde be dem “navigera till Järnvägsgatan 12” genom att bara säga det.
Tesla avskaffade årlig service. Man behövde inte längre besöka verkstad en gång per år “för säkerhets skull”. Eller för att skaffa verkstadsstämpeln så garantierna skulle gälla.
Alla svenska Superchargers fick CCS laddkontakt. Och alla i Europa också. Innan dess hade de bara gamla Typ2 kontakten som passade Model S och X – men inte nya Model 3. Elon Musk lovade personligen fler Superchargers till norra Sverige. Och vi fick dem också.
SECC 2019 var en tävling mellan en elbil och en vätgasbil från Stockholm till Frankfurt. Elbilen kom i mål en timme före vätgasbilen.
En uppmärksammad artikel vi skrev var “Hur mycket avgaser släpper en bil ut egentligen?” där vi räknade ut att varje avgasbil släpper i genomsnitt ut 3 kubikmeter fossilt koldioxid per dag. Och visualiserade det med ballonger.
En annan var där vi berättade att EU tvingar biltillverkare fördumma sina bilar. Amerikanska Teslor till exempel klarar av snävare svängar med autopiloten än de europeiska, för EU tvingar Tesla stänga av autopiloten(!!!) om den detekterar att vägen svänger för mycket.
Vi undersökte om elbilars batterier verkligen kommer från barnarbete och fann att så är inte fallet. Däremot att råolja renas med hjälp av kobolt…
Och måste självkörande bilar verkligen ha LIDAR? Eller duger det med bara kameror? Vi undersökte det också.
Jag blev vald till Årets Elbilsförare med motivationen “Tibors engagemang, skrivande om elbilar i bloggar och tidningar och idéer har hjälpt till att på ett objektivt och roligt sätt informera allmänheten om både fördelarna och nackdelarna med att köra elbilar. Han har bemött elbilskritiker med fakta.”
Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum går vi i en serie artiklar igenom allt som hänt under dessa år:
2014: The year of the Supercharger