Model Y eventet

IMG_20190314_205124252~01

Som en av ytterst få mediarepresentanter lyckades jag komma in på Model Y eventet, särskilt inbjuden av Tesla. Jag åkte i egenskap av motorjournalist för tidningen Elbilen i Sverige så utförlig reportage kommer komma där.

Eventet började kvart över fyra i natt svensk tid. Elon Musk äntrade scenen till publikens jubel och berättade Teslas historia. Bil efter bil rullade upp på scenen: ur-roadstern, Model S, Model X, Model 3, Roadster 2, långtradaren…

Och sen till sist äntligen Model Y!

Model Y är vad Tesla kallar för en mid-size SUV. Mycket är hämtat från Tesla Model 3: bottenplatta, ratt, stolar, mittskärm, mittkonsol är exakt likadana. Men stolarna sitter högre upp vilket gör sittställningen mer upprätt, särskilt i baksätet.

Model 3 Akilleshäll var bagageluckan. Istället för en semikombi var bilen en sedan, backluckan var av “brevlådeinkast” modell. Model Y är en riktig hatchback, bakrutan följer med upp när man öppnar bakluckan.

MEN. Detta gör att balken bakom bakstolarna är tillbaka. Och den i kombination med hög nedre bakkant på bakrutan gör bakåtsikten tyvärr obefintlig.

Läs mer om alla detaljerna på Tesla Model Y i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige!

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Model Y eventet

    1. Top 12 says:

      Y rockar fett. Sitta lite högre riktig baklucka och mer volym invändigt samt att den går att fälla stolarna i bak så den blir helt plan inuti gör Y till bästa bilen hittills till rimligt pris.

    2. Erik Åslund says:

      Reagerade också spontant på bakåtsikten, men det finns ju kameror, och rejäl skärm, och även om utvecklingen av autonom drift inte gått så snabbt som man kunde önska så har det gått snabbt, och det hinner hända en hel del innan Y går i produktion.

    3. Mocke says:

      Bakåtsikten är usel på alla nya bilar (generellt, finns säkert undantag).
      Men model3 som hatchback och drag. Finns det nu något negativt att säga om bilen (förutom priset förstås). elon vill sänka men då blir kunderna som köpt sura. När går den att beställa?

      • Erik Åslund says:

        Närmast jämförbara Volvo blir väl XC90, eller går det att få XC60 med 7 säten?

        Nåväl, XC90 börjar på 450 000:- Vilket är lite mindre än Y lilla batteriet och 2WD lär börja på utan statligt stöd. Om statliga stödet håller i sig kommer billigaste Y bli billigare än billigaste XC90 i inköp.

        Ska man ha en Y tidigt, och med stora batteriet och fyrhjulsdrift hamnar man på ungefär samma inköpspris som XC90 R-design, oräknat eventuellt statligt stöd. Men, om man kör mycket, vilket man lär göra om man köper en bil för 600 000:- och bryr sig om vad saker kostar, så kommer Volvon i slutänden totalt sett bli i storleksordningen dubbelt så dyr som Y.

        • Geni87 says:

          XC90 är den enda Volvon som går att få med 7 säten. Det ska bli väldigt spännande att se storleken på dessa “7 adults” som Model Y påstås vara gjord för. 🙂

      • Beställa kan du göra redan nu. Med svenska priser tesla.com

    Lämna ett svar