Tesla’s nya mini-SUV Model Y ståtar med 7 sittplatser som tillval. För 33,200 kronor kan man köpa till två säten när man konfigurerar bilen.
Många har undrat hur pass bekväma dessa extrasäten är och över huvud taget hur lyckades Tesla få in sittplats för 7 i den 4.7 meter långa bilen?
På Model Y eventet fick vi bara sitta i de 5 ordinarie sätena som för övrigt är identiska med dem i Model 3, bara monterade några cm högre upp för en mer upprätt sittställning.
Uppmärksamma deltagare märkte dock att den tredje stolraden faktiskt var monterad i testbilen. Ena sätet var nerfällt i bagagegolvet, andra i uppfälld position. Bra att kunna fälla undan stolarna när de inte behövs.
Ovan bild kan behöva lite förklaring. Till vänster syns bagageutrymmets golvmatta. Till höger den uppfällda stolen. Bilden är alltså tagen uppifrån, rakt ner i golvet. Mellan bakstolarna i tredje raden är det tydligen två mugghållare (fast båda stolarna måste vara uppfällda för att kunna använda dem). Längst nere i bild syns baksidan av andra radens ryggstöd, som är bara 5 centimeter från extrastolens sittdyna.
Så är extrasätena endast till för benlösa pygméer? Nej riktigt så illa är det inte. Den ordinarie baksätet kan till skillnad från Model 3 justeras fram och tillbaka. Inför provåkningen sköt Tesla dem längst bak så man fick ordentligt med benutrymme i ordinarie baksäte. Vi som provsatt Model Y tyckte just att det fanns mer benutrymme än i trean. Men ska några sitta i extrasätena måste alltså en del av det benutrymmet offras. Ska det sitta vuxna i båda bänkraderna blir det en kompromiss, båda kommer nog sitta ganska trångt med benen. Vilket duger för korta turer men förvänta inte samma komfort som i Model X tredje rad.
Det blir heller inte lika lätt insteg till tredje raden som på Model X. Dess falkvingedörrar i kombination med motorstyrda säten i andra raden ger ett unikt lätt insteg som gör sittplatserna längst bak förvånansvärt enkla att använda även för vuxna.
Model Y extrasäten blir just det: extrasäten. Kommer älskas av barn och kommer duga kortare sträckor för vuxna. Men planera inte in långfärden med mormor morfar och tjocka släkten.
Med sätena nedfällda blir dock Model Y en veritabel laståsna med 1.9 m3 lastutrymme. Även frunken under “motorhuven” är större än i Model 3 i och med att huven har höjts något för att ge bilen med högre taklinje korrekta proportioner.
Tyckte det var jättebra med det tredje sätet. Har fyra barn och även om det faktiskt är sällan alla åker med finns möjligheten. Bortsett från riktiga minibussar är de flesta tredje rader en kompromiss.
Vår förra bil, Opel Zafira mätte 466 cm och har sju säten, fungerade utmärkt med inte alltför stora barn
Avsaknaden av nackstöd gör dem deinitivt till för korta personer. Väldigt korta.
De ser inte riktigt släta ut på ovansidan av sätet, man kanske kan dra upp ett nackstöd?
Svårt att tro att man får igenom 5* säkerhetstest om man saknar nackstöd så jag gissar att det kommer komma.
Det syntes ett uppfällbart nackstöd på viss bilder.
Model X har väl inte motorstyrda säten i rad 2 längre?
Den sexsitsiga versionen har det.
Utan nackstöd känns sätena som nödutrustning. Nu har de väl typ 18 månader Elon-time på sig att göra mindre justeringar, men personligen upplever jag att Tesla överträffar grundläggande förväntningar med mindre marginal.
Exempelvis tycker jag nästan det är märkligt att de inte erbjuder ett “extra-long-range” alternativ, eller “long tow range”, eller vad man nu vill kalla det, kanske “Autobahn-version” i och kring Tyskland, främst för Y. Känner de sig säkra på att få plats med 200kWh i roadstern som ska gå i produktion i ungefär samma veva borde de utan problem kunna böka i minst 100kWh i model Y till de som betalar för det. De tror ju själva att de ska vara nere i under 100USD per kWh i kostnad för hela batteripaketen vid det laget, 25 kWh blir då mindre 2500 USD, och lite marginaler och annat kan det bli motsvarande 50 000 SEK extra på utpriset. Jag tror inte heller att model 3 skulle vara svår att sälja till ännu mer batterikapacitet till. Inte för att det behövs, men folk betalar mest för sånt de inte behöver.
Bilen som visades upp var, rimligen, en “mockup” byggd i modellverkstaden. Den slutligen produktionsbilen kommer att se annorlunda ut.
Jag har också tänkt på det där med batterier men Elon kanske tänker att han inte skall förbruka för mycket material till varje bil?
nu nämde ju Elon “300 miles ranges” (48) riktiga mil, vilket i sin tur då gör storleken på batteripacken lite obsolete. Då är väl packen 10% större i Y måhända? Roadster 2 är ju en supersportbil och har kanske en lite annorlunda agenda än övriga modeller.
Det förbrukas praktiskt taget inga material alls, de används, och när batterierna tjänat ut sitt syfte ska de återvinnas.
Ju mer batterikapacitet de kan sälja med god vinst, desto mer resurser och incitament får de att vidareutveckla teknikerna, kemin, uppbyggnad och tillverkningsprocesserna.
Tillgång och efterfrågan är vad som huvudsakligen styr priset i en marknadsekonomi, sjunkande kostnader för batterier betyder att tillgången på råvaror inte är något problem.
Se denna bild. Ser definitivt ut som antingen utdragbart nackstöd eller plats för nackstöd. Bilden är tagen från Daeriks provtur, 41 sekunder in i videon. https://www.youtube.com/watch?v=ubCLbdm9DLY https://uploads.disquscdn.com/images/3c3d3344645737739cfd9566bbc59a75b01ba650d3d206efc90ad0ebd70c629a.png