Tredje raden i Model Y

Interior-from-reveal-Video~01
Tesla’s nya mini-SUV Model Y ståtar med 7 sittplatser som tillval. För 33,200 kronor kan man köpa till två säten när man konfigurerar bilen.

Många har undrat hur pass bekväma dessa extrasäten är och över huvud taget hur lyckades Tesla få in sittplats för 7 i den 4.7 meter långa bilen?

På Model Y eventet fick vi bara sitta i de 5 ordinarie sätena som för övrigt är identiska med dem i Model 3, bara monterade några cm högre upp för en mer upprätt sittställning.

IMG_7936
Uppmärksamma deltagare märkte dock att den tredje stolraden faktiskt var monterad i testbilen. Ena sätet var nerfällt i bagagegolvet, andra i uppfälld position. Bra att kunna fälla undan stolarna när de inte behövs.

IMG_7942~02
Ovan bild kan behöva lite förklaring. Till vänster syns bagageutrymmets golvmatta. Till höger den uppfällda stolen. Bilden är alltså tagen uppifrån, rakt ner i golvet. Mellan bakstolarna i tredje raden är det tydligen två mugghållare (fast båda stolarna måste vara uppfällda för att kunna använda dem). Längst nere i bild syns baksidan av andra radens ryggstöd, som är bara 5 centimeter från extrastolens sittdyna.

Så är extrasätena endast till för benlösa pygméer? Nej riktigt så illa är det inte. Den ordinarie baksätet kan till skillnad från Model 3 justeras fram och tillbaka. Inför provåkningen sköt Tesla dem längst bak så man fick ordentligt med benutrymme i ordinarie baksäte. Vi som provsatt Model Y tyckte just att det fanns mer benutrymme än i trean. Men ska några sitta i extrasätena måste alltså en del av det benutrymmet offras. Ska det sitta vuxna i båda bänkraderna blir det en kompromiss, båda kommer nog sitta ganska trångt med benen. Vilket duger för korta turer men förvänta inte samma komfort som i Model X tredje rad.

Det blir heller inte lika lätt insteg till tredje raden som på Model X. Dess falkvingedörrar i kombination med motorstyrda säten i andra raden ger ett unikt lätt insteg som gör sittplatserna längst bak förvånansvärt enkla att använda även för vuxna.

Model Y extrasäten blir just det: extrasäten. Kommer älskas av barn och kommer duga kortare sträckor för vuxna. Men planera inte in långfärden med mormor morfar och tjocka släkten.

Med sätena nedfällda blir dock Model Y en veritabel laståsna med 1.9 m3 lastutrymme. Även frunken under “motorhuven” är större än i Model 3 i och med att huven har höjts något för att ge bilen med högre taklinje korrekta proportioner.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 14 Responses to Tredje raden i Model Y

    1. Elputte says:

      Tyckte det var jättebra med det tredje sätet. Har fyra barn och även om det faktiskt är sällan alla åker med finns möjligheten. Bortsett från riktiga minibussar är de flesta tredje rader en kompromiss.

    2. Björn says:

      Avsaknaden av nackstöd gör dem deinitivt till för korta personer. Väldigt korta.

    3. johannesbrorsson says:

      Model X har väl inte motorstyrda säten i rad 2 längre?

    4. Erik Åslund says:

      Utan nackstöd känns sätena som nödutrustning. Nu har de väl typ 18 månader Elon-time på sig att göra mindre justeringar, men personligen upplever jag att Tesla överträffar grundläggande förväntningar med mindre marginal.

      Exempelvis tycker jag nästan det är märkligt att de inte erbjuder ett “extra-long-range” alternativ, eller “long tow range”, eller vad man nu vill kalla det, kanske “Autobahn-version” i och kring Tyskland, främst för Y. Känner de sig säkra på att få plats med 200kWh i roadstern som ska gå i produktion i ungefär samma veva borde de utan problem kunna böka i minst 100kWh i model Y till de som betalar för det. De tror ju själva att de ska vara nere i under 100USD per kWh i kostnad för hela batteripaketen vid det laget, 25 kWh blir då mindre 2500 USD, och lite marginaler och annat kan det bli motsvarande 50 000 SEK extra på utpriset. Jag tror inte heller att model 3 skulle vara svår att sälja till ännu mer batterikapacitet till. Inte för att det behövs, men folk betalar mest för sånt de inte behöver.

    Lämna ett svar