Tesla har tagit bort Medium Range versionen av sin Tesla Model 3 elbil ur sortimentet. Nu kan köpare i USA endast välja mellan olika Standard och Long Range versioner av Tesla Model 3.
Det finns fortfarande fem olika versioner av Tesla Model 3 kvar att välja: bakhjulsdrivna Standard Range, Standard Range Plus och Long Range, samt fyrhjulsdrivna Long Range och Performance.
Ja ja men varför är den här artikeln nersållad med söta lemurer? Vad har de med Tesla att göra?
Det var innan Medium Range Model 3 först skulle introduceras som Elon Musk började twittra om lemurer. Ingen fattade någonting förrän man såg bilens officiella namn:
Limited Edition Medium Range = LEMR
Medium Range har alltså varit avsedd att vara endast en tillfällig version av Tesla Model 3. Den tillkom endast för att kunna erbjuda en något billigare version än Long Range – tills riktiga instegsmodellen Standard Range kunde börja produceras.
Medan Standard Range har en ny, enklare och billigare batteripack hade Medium Range batteripack samma konstruktion som Long Range, bara bestyckad med färre celler.
Nu när produktionen av Model 3 Standard Range (så smått) startar dödar Tesla Medium Range versionen på en gång. Vi misstänker företaget kommer få högre marginaler på billigare Standard Range versionen med billigare batteripacket än på Medium Range med sitt mer komplexa pack.
Man bör alltså vara medveten om att själva hjärtat i elbilen, batteripacket är av en ny oprövad konstruktion i Model 3 instegsmodell. Det är nog därför Tesla börjar leveranserna långsamt och ökar volymerna först efterhand. Eventuella barnsjukdomar måste redas ut innan hundratusentals bilar skeppas till fjärran länder.
I Sverige kan vi bara välja mellan Long Range och Performance versionerna av Model 3. Medium Range kom aldrig till oss – och denna nyhet betyder nog att den aldrig kommer komma heller.
I ett mejl Elon Musk skrev till Teslas anställda i januari skulle åtminstone mid-range komma till Europa runt maj. ”starting around May, we will need to deliver at least the mid-range Model 3 variant in all markets, as we need to reach more customers who can afford our vehicles” skrev han i mejlet.
Nu verkar det som att det inte kommer bli Medium Range i och med att den slutat tillverkas. Det är inte särskilt troligt Tesla skulle tillverka den versionen enbart för europeiska och kinesiska marknaderna utan att sälja dem på hemmaplan.
Tidsangivelsen “omkring maj” i brevet från januari kan med Elon-mått lätt bli hösten, speciellt med tanke på senare uttalanden om att Standard Range kommer till Europa först om ett halvår. Men avslutandet av Medium Range skyndar onekligen på europeiska introduktionen av Standard Range. Vi kanske ändå kommer se den versionen av Model 3 på våra vägar innan årsskiftet.
Den där medium range bilen var väl bara för att kompensera lite att 35000 dollars bilen inte kom ut medans den statliga 7500 dollars skatterabatten fanns.
Och detta var ju bara en USA grej.
Det vore intressant att veta skillnaden i design av SR och LR batteripack. Enligt Elon på ett av konferenssamtalen skulle den bli lättare, billigare och bättre. Hur har man lyckats med det undrar jag.
https://insideevs.com/deep-dive-tesla-short-range-model-3-pack/
“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and we will be introducing that around the end of this year – probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range.”
I Munros teardown sa han att Model 3 hade onödigt kraftig ram runt batteripacket och packets egna inkapsling bidrog inte något till bilens krocksäkerhet eller vridstyvhet. Kanske är det så att Tesla upptäckte samma sak och de insåg att de kunde använda mycket mindre material till batteripackets inkapsling och därmed blir det billigare och enklare att tillverka.
Haha ja det vore något 🙂
Long range rwd togs bort i USA, infördes i Kina och kom sen tillbaka i USA. Så man vet aldrig…
Hade bara SR+ haft det riktiga premiumpaketet hade jag valt den. Midrange låg perfekt för mig prismässigt och räckviddsmässigt. Nu blev det en lr dm istället innan prishöjningen. Jag får nu största batteri och fyrhjulsdrift så jag är nöjd! Sedan vet jag att Tesla kommer skruva på modeller och priser femtioelva gånger till, men jag släpper det nu. Gör vad fan ni vill typ… rätt skönt att ha det ur världen och istället fokusera på att jag får en väldigt cool bil till våren nu!!!