Tesla kommer introducera Mid Range versionen av Tesla Model 3 i Europa enligt ett mejl från Elon Musk till Teslas anställda.
“starting around May, we will need to deliver at least the mid-range Model 3 variant in all markets, as we need to reach more customers who can afford our vehicles” skrev han i mejlet.
Lägg märke till frasen “at least”. Mid Range modellen var egentligen tänkt att vara en tillfällig lösning, den heter officiellt till och med Limited Edition Medium Range, LEMR och fick smeknamnet “lemur”. Den är tänkt att vara en lite billigare version av Model 3 tills instegsmodellen Standard Range släpps. Tesla har dock inte fått igång tillverkningen av enklare och billigare batteripacket som ska sitta i de bilarna. För att få lönsamhet i modellen måste även produktionsvolymen upp och komponentpriserna ner.
Medium Range versionen av Tesla Model 3 är 4000 dollar billigare i USA än Long Range, men räckvidden sjunker också från 50 till 42 mil enligt amerikanska EPA körcykeln. Färre celler i batteripacket innebär även mindre uteffekt så accelerationstiden ökar från 5.1 till 5.6 sekunder och toppfarten sjunker från 230 till 200 km/h.
I mejlet varnade Elon Musk också för att sista kvartalets vinst kommer bli lägre än det Tesla hade det tredje kvartalet i fjol. Han benämnde de 4% vinst företaget visat som “small by most standards” även om det faktiskt var högre än Volvos. Q4 vinsten blir lägre än så, vilket fick hyperkänsliga aktiemarknaden att störtsänka Teslas aktiekurs. Trots att Elon samtidigt öppnade upp möjligheten för en liten-liten vinst Q1 i år – kvartalet Tesla förut varnade för skulle gå med förlust.
Själva anledningen för mejlet var att Elon Musk skulle förklara för sina anställda varför 7% av arbetsstyrkan skulle behöva gå. Tidningar basunerade snabbt ut “Tesla skär ner med 7%” vilket iofs var sant – men samtidigt var det få som tog upp att Tesla hade expanderat med 30% i fjol. 30% ökning av arbetsstyrkan följt av 7% avskedande blir ändå 21% fler arbetare än i fjol. Fast “Tesla hade expanderat med 21%” säljer inte lika många lösnummer.
Det märks dock att företaget försöker spara pengar överallt det går. I fredags höjde de tex avgiften på sina Supercharger snabbladdare från 1:90 kronor per kWh till 2:56. Vilket fortfarande är hälften av de fem kronor per kWh tex Clever vill ha på sina 50 kW laddare. Halva priset för dubbla laddhastigheten är fortfarande en väldigt bra affär. För dem som öht behöver betala. De flesta Teslaägare i Sverige laddar fortfarande helt gratis på sina Superchargers.
Tesla står dock framför stora utmaningar i år. De måste, bara måste få ut standard versionen av Model 3. Alldeles för många kunder väntar på den. De har fått lite andrum under vintern och våren nu när leveranserna till Europa har kommit igång. Första båtarna med bilar är redan på väg över oceanen. Tesla Model 3 har förresten nu blivit typgodkänd i Europa. Tills de har betat av alla LR och prestanda-modell kunder måste produktionen av Standa Range modellen ha kommit igång. Mid-range modellen kan köpa några månaders respit. Men världen står och stampar i väntan på Standard Range Model 3.
Och fortfarande ingen dragkrok. Vill Elon sälja fler dyra Model 3-modeller så är den ju ett lätt sätt att göra det. Eller uppenbarligen inte så lätt…
Tesla har tidigare varnat för att Q1 kanske inte kan gå med positivt kassaflöde pga återbetalningar av lån. Däremot har man förutspått nettovinst för alla kvartal framöver, så det var en mer försiktig framtidprognos som levererades. Ganska olikt Tesla och Musk, kanske just därför en negativ reaktion.
Det beror väl på om aktiekursen går över 360 eller inte, eftersom en stor del av de lånen är konvertibler.
Framtidsprognosen var ju positivt kassaflöde och nettovinst för alla kvartal framöver, möjligen med undantag för kassaflöde om man behöver göra större låneåterbetalningar. Så, ja, reservationer var för kassaflödet beroende på om man tvingas lösa lånen med aktier eller cash.
Det är ju viss skillnad på hur man behandlar människor om man jämför att öka med 21% och stanna där, med att först öka med 30% och sen minska med 7%. 🙂 Självklart får det senare större rubriker, man skickar ju faktiskt hem folk.
Mellan mid range rwd o long range awd vilka är de två modeller som säljs i USA just nu så är det 7000 USD i USA vilket i Sverige bör motsvara cirka 85 kkr och ett rejält mycket lägre förmånsvärde. Rwd som det togs fram ett förmånsvärde för har 2999 kr i förmånsvärde, 800 kr lägre än mid awd. Jag gissar att mid range åtminstone blir så lågt som 2500 kr. Man kan nog hamna på under 4000 kr per månad netto vilket jag tror kommer göra att den säljer i mängder.