The Tesla customer referral program will end on Feb 1. If you want to refer a friend to buy a Tesla & give them 6 months of free Supercharging, please do so before then.
— Elon Musk (@elonmusk) 17 januari 2019
Tesla kommer avsluta sin referral-program den 1 februari enligt ovan tweet från Elon Musk. I uppföljningstweet bekräftade han att hela programmet läggs ner, på grund av att det kostar för mycket.
Referral-programmet introducerades i mitten av 2015 som ett sätt att få befintliga kunder värva nya kunder. Alla som hade köpt en Tesla fick en referral-kod som till exempel “tibor72449“. Om man sedan till exempel lät grannen testköra och fått honom att också vilja köpa en Tesla kunde grannen ange referral-koden vid sin beställning. Tesla bjöd då både nya kunden och Tesla-ägaren vars referral-kod som använts på gåvor. För nya kunder har det genom åren handlat om rena rabatter på bilarna, eller gratis Supercharging, eller på slutet 6 månaders gratis Supercharging. Det har funnits olika referralprogram genom åren med olika erbjudanden. Teslaägaren vars referral-kod användes fick också gåvor som tack för att han hade värvat en ny kund: gratis laddboxar, fälgar eller elbilar till barnen.
Nuvarande referralprogram som pågår fram till 31 januari erbjuder 6 månaders gratis Supercharging till dem som beställer en Tesla och anger någons referralkod. Teslaägaren vars kod som användes kan få följande belöningar:
- Skjut upp ett foto i yttre rymden
- En gratis laddbox eller elbil till barn
- Gratis fälgar
- Prioriterad tillgång till programvaruuppdateringar
- Inbjudan till Tesla-event
Siffrorna anger hur många kunder man måste ha värvat för att få belöningen.
Referralprogrammet blev en succé och fungerade över förväntan, kunder som hade köpt bilarna blev ambassadörer för märket och värvade nya kunder. Mun-till-mun metoden att värva kunder var minst lika effektiv som om Tesla skulle köpt dyra annonsutrymmen och kört reklamfilmer i TV. Men med den explosionsartade ökningen av leveransvolymerna med Tesla Model 3 blev det alldeles för många kunder som blev kvalificerade. Teslas kostnader för programmet ökade i samma takt. Därför beslöts det att programmet kommer avslutas 1 februari.
Ska du köpa en Tesla och vill få 6 månaders gratis Supercharging är det nu din sista chans! Ange någons referralkod när du beställer din bil, som till exempel tibor72449 (som är min 😉 )
TCS ett år sedan: Solid State batterier
Man hör ofta talas om så kallade solid-state batterier som en framtida batterilösning för elbilar. Men vad är det för slags batterier egentligen och hur fungerar de?
Ett stort bidrag till de ökande kostnaderna för programmet är väl också de rabatter som Tesla gett ut för inköp av nästa generations Roadster. Ett helt gäng med värvare har dessutom nått den punkt där de får en gratis Roadster, och några av dem har värvat så många att Tesla kommer ge dem två stycken Roadster. Alla dessa gratisbilar, och rabatterade bilar, resulterar nog i en hel del interna kostnader.
Rätt vansinnigt att de inte hade något tak på vad man kunde få gratis. T.ex, max en Roadster. Eller max 25% rabatt.
teslanomics (som var en av de första att nå helt gratis roadster) påstår att stor del av vinsten försvann till rabatterna. Sedan har youtubers inte erbjudit provkörning till alla som använt deras ref kod (you you undantagen, men han finns inte på listan så det handlar nästan enbart om popularitetstävling vilken som fick mest). Det är så uppenbart att det inte har fungerat som det var tänkt, där grannar skulle spridit word of mouth, utan det exploderar via sociala medier. De försökte för ett år sedan inskränka hur och vem och jag tycker att de borde vara mer hårda då. youtubers då var lite sura vid tillfället, men blev glad igen då tesla ändrade sig och de fick kickbacks i tusentalskronersklassen.
problemet att de kan inte gå tillbaka och använda rimliga priser utan att folk kommer bli irriterande. Därför slutade de tvärt. Skulle gärna se att man fick några månaders fri laddning, men det skulle man lika gärna få av tesla direkt.
Tycker det är synd att de tar bort programmet helt, hade varit bättre att göra om det. Tror de hade känat på att ha kvar ett program som iallafall ger 6-månaders gratis laddning samt lite kickback till de som delar koden.
För egen del verkar det som att jag kommer lite sen då jag beställde min förra veckan – så snälla använd min kod om du ska beställa http://ts.la/marcus6439
Jag förstår att dom inte kan hålla på slänga Roasters efter folk som startat en YouTube kanal, men dom kunde ha fortsatt med t.ex.
* Förtur till uppdateringar
* Inbjudan till event
* Kampanjer på laddning
* Enklare tillbehör som tröjor, jackor och eventuellt laddare.
En powerwall hade varit (för) mycket. Tycker att de kunnat nöja sig med 5 st. Model 3 har sålt väldigt bra (även om den är dyr) och 6 mån suc gör att nästan samtliga velat ha en refkod. Det här gör att de med populära youtubekanaler har fått en orimlig fördel. 3 powerwalls a 50000 st, 2 roadsters flera miljoner. Senaste månaderna har det exploderat, och även YouTubes utan teslaanknutning har publicerat länkar så de kan få en bil. Självklart så måste tesla dra i handbromsen. Det hade räckt med begränsning av prisvärdet och kanske en dragning av 1roadsters.
Vet åtminstånde en som avbeställde sin roadsters efter den vunnit (hade nog aldrig tänkt köpa utan enbart för att få tillbaka pengarna efter provkörningen)