Tesla börjar i dagarna producera sina första leveransklara exemplar av sin “folk-elbil” Tesla Model 3 SR. De första kunderna ska få sina bilar om några veckor.
Ända sedan Elon Musk först presenterade Tesla Model 3 har alla väntat på den utlovade $35,000 bilen. Det första året var det dock bara Long Range och Performance modellerna tillgängliga, med betydligt dyrare prislappar. Medium Range versionen kom senare i USA; här i Sverige har vi fortfarande endast de dyrare modellerna att välja mellan.
Svenska kunder måste nu bestämma sig: ska jag köpa en Model 3 för 6-7-800,000 kronor – eller vänta på billigaste modellen? Som sägs börja levereras till Europa om 6 månader. Plus två månaders båtleverans skyndar sig Teslas svenska personal att tillägga. Frågan är alltså om vi kan se några Standard Range Model 3 på våra svenska vägar innan årsskiftet?
Lägger vi på frakt, tull och moms på amerikanska $35,000 priset hamnar vi på runt 460,000 kronor som svensk utgångspris för Model 3. Varav du får tillbaka 60,000:- efter 6 månader när staten betalar ut elbilsbonuset som tack för att du inte förpestar stadsluften.
Summa summarum runt 400,000 kronor för en elbil med 5.9 sekunders acceleration och 35 mils räckvidd.
Fast du kommer inte köpa den bilen.
För du kommer hellre betala 25,000 kronor extra och få Tesla Model 3 SR+
För du vill ju ha elmanövrerbara framsäten, navigation, och en ordentlig mittkonsol med mobilladdning istället för bara en öppen korg mellan framstolarna. Och dessutom få 4 mil till i räckvidd, 39 mil isf 35. Det är ju en jättebra deal!
Välkommen till Tesla. Bolaget som är en hejare på att sälja på kunder “lite till”. För har du väl kommit till nivån SR+ kan det ju verka lockande att få sätesvärme bak, premiumljud med subwoofer, satellitbild och trafikinfo på kartan, webbläsare och streaming musik, och garageport öppnare. Och hela 42 mils räckvidd. För bara 40,000 kronor extra. Tesla har nu så många versioner av sin Model 3 att det finns alltid en prisvärd variant med fler lockande finesser för bara en näve tusenlappar till.
Med alla dessa lockelser undrar vi hur många som egentligen kommer nöja sig med absolut enklaste Teslan?
Kommer den ens finnas kvar nästa år?
När Tesla Model S först visades upp för världen sades den skulle kosta från $49,000. Och den gjorde ju det – ett tag. När leveranserna startade 2012 fanns en variant med 40 kWh batterier för just $49,000. Men försvinnande få valde att köpa den. Alla la till “bara några tusen till” för att få en bättre bil. Efter mindre än ett år togs den bort från sortimentet. Det var för krångligt att tillverka en version i så få exemplar.
Ska jag vara ärlig misstänker jag starkt att samma sak kommer hända med $35,000 varianten av Tesla Model 3. Efter ett tag kommer den också försvinna från sortimentet.
Men det kommer inte vara Teslas fel. Bara deras lockande prislistas.
TCS ett år sedan: Sök hotell med elbilsladdning
För ett år sedan rapporterade vi att nu kan man söka efter hotell som erbjuder laddplats för elbil på både hotels.com och booking.com. Bra att komma ihåg när man ska planera sommarens utflykter!
SR+ blir det för min del. Eller möjligen SR++ om det inte skiljer så mycket i förmånsvärde.
“Svenska kunder måste nu bestämma sig: ska jag köpa en Model 3 för 6-7-800,000 kronor – eller vänta på billigaste modellen? Som sägs börja levereras till Europa om 6 månader. Plus två månaders båtleverans skyndar sig Teslas svenska personal att tillägga”
Diskuterar den svenska personalen verkligen leveranstider på de bilar som inte säljs ännu? Jag har alltid fått “Vi vet ingenting” till svar.
Dröjer medium range lika länge (6+2) så börjar jag panta burkar till en Long range redan nu istället..
Vet inte om det här är konstigare än när man skall köpa vilken bil som helst. Ett litet lockpris och sedan får du mer om du bara lägger till lite.
Kan tro att den har hyffsad chans att vara kvar. Tesla är i den här versionen är vettigt alternativ för en rad tjänsetbilsflottor inom kommun, landsting och en rad andra organisationer. Hemtjänst, distriktssköterskor och liknande mabulerande verksamheter skulle definitivt få en enkel och slittålig maskin frö dagligt bruk som dessutom sparar pengar.
Navigation ingår väl till SR också? är väl samma på SR och Sr+?
Inte konstigare att det är många som köper Renault Zoe Life, som är väldigt spartanskt utrustad… den är billig helt enkelt. och man kanske inte har eller vill punga ut med de där 30″ extra som paketen kostar.
Själv byter jag bil så sällan att jag ser till att köpa fullutrustade kärror med några mil på mätaren.
För dyr! Om något år kan man köpa andra bilar. T o m Nevs kommer då till ett lägre pris, eller BMW, eller Volvo eller varför inte en ny miljödiesel Peugeot 508?