Tesla håller på att släppa en mer avancerad version av sitt summon funktionalitet som en del av Total självkörningsförmåga utrustningspaketet. I designstudion beskrivs den som “Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.”
Funktionen har inte släppts till alla Teslor än – men testas redan flitigt av utvalda ägare som ingår i Teslas early access program. Innan en ny mjukvara skickas trådlöst ut till alla Tesla bilar testas den alltid grundligt igenom av några testförare runt om i världen för att hitta buggar eller eventuella andra problem. Testarna är belagda med tysthetslöfte – men en av dem kunde inte hålla sig efter att ha testat Teslas senaste mjukvarufiness.
Teslas “vanliga” summon gör att bilen kan köra själv korta sträckor. Typ köra ut från trånga utrymmen, det handlar oftast om några enstaka meter.
Med Enhanced Summon utökar Tesla det nu till 45 meter. Ägaren tar fram sin mobil och startar Tesla-appen som vanligt. Men istället för att trycka på fram- eller back-knappen på summon-sidan trycker hon på Enhanced Summon symbolen. Då öppnas kartan i satellitvy med bilen i mitten, se bilden här bredvid. Din position visas också och så länge du befinner dig innanför 45-meters radie från bilen kan du aktivera enhanced summon genom att trycka på “Find me” knappen.
Bilen kommer då alldeles på egen hand köra ut från där du hade parkerat den och navigera fram till dig. På exemplet här bredvid så kommer den köra runt parkeringsplatsen och hitta fram till dig.
Undrar du lite vad enhanced summon egentligen kan användas till (förutom imponator-faktorn förstås) föreställ dig att det ösregnar och du står under ett regnskydd på den där parkeringen…
Tesla börjar bli självkörande “på riktigt”. Det är dock fortfarande du människan som är ansvarig. Du måste hålla “Find me” knappen intryckt hela tiden; så snart du släpper den stannar bilen. Du måste alltså ha uppsikt över din bil medan den kör runt på parkeringsplatsen. (Vilket iofs förtar lite av finessens användbarhet.) Kör bilen in i något är det fortfarande du som ska betala skadorna.
Apropå skador har Tesla lagt till två finesser till i sin app. Lämnar du in bilen på verkstad kan du nu följa arbetets gång. Appen visar när verkstaden väntar på reservdelar, när de börjat jobba på din bil och när den är färdig. Du får också en push-notis direkt i mobilen när bilen är färdig att hämtas.
Och med nya valet “Schedule service” (längst nere på bilden ovan) kan du boka verkstad direkt i mobilen. (Exemplet visar på tredje bilden att bilen är färdig – men en ny verkstadsbesök är inbokad redan om två veckor. Hoppas det inte blir lika ofta i verkligheten.) Har du tur och Tesla bedömer att bilen kan lagas på plats slipper du till och med köra iväg till verkstaden – serviceteknikern kommer hem till dig istället och lagar din bil i ditt eget garage.
TCS fyra år sedan: Genvägen i Sillekrog
Supercharger laddaren i Sillekrog mittemellan Stockholm och Norrköping står på södergående sida av motorvägen. Men hur ska man hitta dit om man åker norrut? Navigatorn föreslår en ganska lång omväg – men det finns faktiskt en genväg som vi får använda.
Den lär med andra ord inte fungera i ett stort garage t.ex. Mall of Scandinavia? Om den är beroende av satellitkarta alltså?
Nej, måste ha GPS signal. Och funkar nog inte om det är flera våningar.
jag läser hela tiden enchanted summon. vilket inte är långt från sanningen.
Det kommer antagligen dröja väldigt länge innan en bil kan vara riktigt självkörande. Idag klarar bilarna det mesta, men de små detaljerna avgör. Hur gör en människa i MOS? Jo, kör runt och letar efter den person man ska hämta, om man inte vet exakt vart denna finns. Även en Tesla med alla dess kameror och beräkningskapacitet borde kunna känna igen ägarens ansikte, men då är det helt plötsligt en helt annan typ av funktionalitet/intelligens, t.ex. vilket sökmönster som ska användas när denne letar efter sin ägare osv. Och att tesla håller ägaren ansvarig för skador visar väl att de inte själva litar på sin teknik, annars hade de ju glatt sagt, att “vi står för alla skador summon möjligtvis orsakar”.
Kul grejor men inte jätteanvändbart om det finns för många begränsningar.