Supercharger V3

Supercharger_TESLA

Inatt svensk tid visade Tesla upp sin tredje generations snabbladdare, Supercharger V3.

Viktigaste skillnaden mot dagens Superchargers är dubblerad laddhastighet, Supercharger V3 kan leverera upp till 250 kW laddeffekt till Tesla Model 3.

Även Tesla Model S och X kommer få något snabbare laddning, företaget har dock inte specificerat hur snabbare så förbättringen blir nog marginell för dem. I dagsläget är det endast “folkelbilen” Tesla Model 3 som kan ta emot full laddeffekt från de nya Supercharger V3 – men spekulationerna är redan igång om framtida Model S och X med bättre batterier som kan ta emot högre laddning, kanske därför priset sänktes på dem häromdagen?

supercharger_openDagens Superchargers använder samma laddare som sitter i Model S bilarna, 12 stycken av dem staplade ovanpå varandra i en laddskåp. Sammanlagda effekten på 135 kW delas mellan två laddstolpar: så länge det laddar en bil vid stolpen kan den få full (120 kW) laddeffekt – men står det bilar vid båda laddstolparna kopplade till skåpet får de dela på laddeffekten: bilen som kom senare får endast laddeffekten som “blir över”. Det är därför stolparna är markerade med “A” och “B” på dem; undvik ladda vid B stolpen om det redan står någon vid A.

Supercharger V3 kommer istället använda samma växelriktare som sitter i Teslas PowerPack produkter. Förutom elbilar säljer Tesla även stationära enorma batterilager som elbolag börjat använda som kraftlagring. Mest berömda av dem är batterilagret i Australien. I dessa batteriparker sitter det enorma likriktare som omvandlar inkommande växelström till likström så att energin kan lagras i de enorma batteripacken. Supercharger V3 får nya laddskåp som innehåller samma industriella likriktare. Var och en av laddskåpen har 1 MW effekt. Ja, MegaWatt.

Till laddskåpen kopplas flera laddstolpar, men tack vare deras extremt höga effekt kan de leverera full kraft till alla laddande bilar även om det står en bil på varje stolpe. Det blir ingen delning av laddeffekten längre, man behöver inte hålla reda på A och B stolpar, alla kan få full laddeffekt hela tiden.

Själva laddstolpen kommer se likadan ut som idag, fast laddsladden blir smalare. Vänta nu, smalare? Högre effekt borde väl medföra tjockare kablar?

Kablarna för Supercharger V3 blir vätskekylda. Förutom elsladdarna ligger det även en kylslinga i kabeln som kyler bort värmen från ledarna. Då kan man pumpa in högre effekt i smalare kablar, visst blir de varma av det, men värmen kyls bort.

Supercharger V3 får bättre laddeffektivitet. Dagens Supercharger har 92% effektivitet, 92% av växelströmmen som kommer in till laddskåpet omvandlas till likström som hamnar i bilens batterier. Resten blir värme, man hör hur fläktar kämpar att hålla laddskåpen kalla. Supercharger V3 får hela 96% effektivitet. Mindre ström som går förlorad tillsammans med kortare laddtider som medger fler bilar som kan ladda per timme gör att Tesla hoppas Supercharger V3 blir 20% mer kostnadseffektiv än dagens V2.

250 kW max laddeffekt tillsammans med Tesla Model 3 låga förbrukning resulterar i hissnande laddsiffror. På 5 minuter kan bilen få 12 mils extra räckvidd. Ma laddhastighet ligger på hissnande 160 mil i timmen!

Vilket redan resulterat i inlägg från Teslaägare på vårt forum som beklagar de nya kortare laddtiderna! “Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.” skriver vår medlem OlleBack. “Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.” Han syftar nog på att redan idag är bilen oftast snabbare färdigladdad än dess passagerare är färdigfikade. Om man då måste flytta på bilen för att undvika köavgift blir det faktiskt en mer stressande laddupplevelse än idag. Tar det 20 minuter att ladda bilen kan man gå och fika under tiden. Tar det bara 10 minuter börjar man överväga att sitta kvar och vänta – vilket paradoxalt nog resulterar i sämre upplevelse.

Tesla lanserar första test-laddstationen med Supercharger V3 i Kalifornien idag. Första allmänt tillgängliga stationen kommer nästa månad, därefter byggs det fler och fler Supercharger V3 stationer i USA i år. De första europeiska V3 stationerna kommer i höst (Q4). Tesla planerar i första hand bygga helt nya Supercharger V3 anläggningar som ska främja långresor, inte bygga om befintliga Supercharger-stationer till V3.

En viktig nyhet för oss i kalla Sverige är att Tesla även introducerar intelligent förvärmning av bilens batterier. För att kunna ta emot full laddeffekt får batterierna inte vara för kalla. Snabbladdar man i minusgrader får man idag längre laddtider.

Med en ny mjukvara som laddas trådlöst ner till bilarna kommer Tesla förvärma batterierna innan ankomst till Superchargern. Det kommer ge snabbare laddtider på vintern för alla Teslas bilar – både S, X och 3.

Har man matat in i GPS-en att man ska till en Supercharger börjar då bilen värma upp bilens batterier extra mycket de sista milen innan ankomst så att de är lagom tempererade för att på en gång börja ta emot full laddeffet. Idag värms batterierna först när man har anslutit laddsladden.

Enligt Tesla kommer det minska laddtiderna med 25% på alla deras bilar. På vintern blir det nog ännu mer. Ett varmt(!) välkommen nyhet!

Att laddskåpen till Supercharger V3 har 1 MW laddeffekt är nog ingen slump. Det är ungefär så mycket Teslas kommande långtradare kommer behöva för att ladda. Prototyplastbilarna har idag med sig en fascinerande laddkabel som kopplas in i 8 Superchargers samtidigt. Framtida Supercharger V3 stationer kanske kommer ha ordinarie laddstolpar för Teslas bilar – och Megacharger uttag för långtradare? De nya Supercharger V3 stationerna är kanske första steget till Teslas kommande Megacharger nätverk för långtradare?

Tagged , . Bookmark the permalink.