I natt klockan 23 svensk tid släppte Tesla sin billigaste bilmodell hittills: den länge utlovade Standard Range Tesla Model 3.
Den nya instegsmodellen har bakhjulsdrift, 35 mils räckvidd enligt amerikanska EPA körcykeln, 209 km/h toppfart, och 0-100 km/h acceleration på 5.9 sekunder. Pris $35,000. Leverans inom 2-4 veckor i USA.
Vill man ha en aningen vassare bil kan man välja Tesla Model 3 Standard Range Plus med 39 mils räckvidd, 225 km/h toppfart, och 0-100 km/h acceleration på 5.6 sekunder för $37,000. Dessutom med delar av premium interiörpaketet inkluderat, se nedan.
Det märks tydligt att Tesla släppte $35,000 varianten för de ville uppfylla sitt löfte – men de hoppas de flesta kunderna väljer SR+ modellen för $2000 extra.
Just nu kan man välja mellan 6 olika versioner av Tesla Model 3 i USA: bakhjulsdrivna SR, SR+, MR och LR och fyrhjulsdrivna LR och Performance. Tesla verkar ha slängt ur sig en massa olika modeller för att se vad som “fastnar på väggen” – de kommer troligtvis begränsa antal modellvarianter när de sett vilka folk föredrar.
Autopiloten klyvs nu i två delar: standard autopiloten för $3000 innehåller “klassiska” filhållaren och adaptiva farthållaren. Navigate on autopilot, autopark och summon flyttas till fullständiga självkörningsförmågan för $5000 extra. Summon utökas till att kunna navigera bilen runt hela parkeringsplatser. Senare i år utlovas automatisk körning på stadsgator. (Troligtvis under förarens överinseende i början, precis som autopiloten.)
Tesla har kämpat i över ett år nu med att få ner sina kostnader så att de kan lansera sin billigaste folk-elbil med vinstmarginal. För att kunna komma i mål har de nu fått offra sina butiker. Tesla kommer stänga de flesta av sina utställningslokaler och i framtiden enbart sälja sina bilar online.
För att få kunder våga beställa bilar osedda och utan provkörning inför de 7 dagars ångerrätt: är man inte nöjd med bilen man köpt kan man returnera den upp till en vecka efter köpet (körda max 160 mil) och få pengarna tillbaka.
Företaget sänker även priset på alla sina bilar med omkring 6% som en följd av kostnadsbesparingen från butikerna.
De svenska instegspriserna för Tesla Model 3 har sänks till 616,300:- för Long Range versionen och 733,300:- för Performance. Enkla autopiloten kostar nu 33,200:-, fullständig självkörningsförmåga kostar 55,000:- till.
Enligt SMS från Tesla bjuder de på autopilot till alla som redan beställt Model 3 med gamla högre priset. Beställde man Model 3 utan autopilot får man nya enkla autopiloten i alla fall. Beställde man sin bil med enhanced autopilot får man både autopilot och fullständig självkörningsförmåga.
Standard Range versionen går inte att beställa i Sverige än. Enligt tweet från Elon Musk kommer det dröja 6 månader innan den blir tillgänglig i Europa. (Tesla vill tydligen mjölka ur marknaden med Long Range modellen först. Skulle de släppt SR här nu skulle folk avbeställa sina beställda LR på löpande band.)
Via mjukvaruuppdatering får Long Range versionen av Model 3 längre räckvidd, Performance versionen högre toppfart och båda bilarna något starkare motorer. På beställningssidan vässades accelerationssiffrorna för Model 3 med 0.1 sekunder: LR accelererar nu 0-100 på 4.7 sekunder, Performance på 3.4 s. Performance fick även 11 km/h högre toppfart, 261 km/h. Räckvidderna är (än så länge) oförändrade då Tesla måste nu göra om WLTP testerna. (Kan det ha varit det som ställt till med svenska registreringen av bilarna? Det ryktas om att det var registreringen av WLTP siffrorna som det var strul kring.)
Istället för butiker kommer Tesla nu investera i serviceorganisationen. De utlovar service inom samma dag -rent av samma timme- av en servicetekniker som åker ut till kunden. Och de garanterar service överallt i de länder Tesla finns representerade i. Glada nyheter för Sveriges landsbygd!
Billigaste Standard Range Model 3 får manuellt justerbara textilsäten och ratt, enklare ljudsystem, karta utan satellitbild och trafikinfo, och endast en öppen “korg” emellan framsätena, utan lock.
Standard Range Plus versionen får elmanövrerbara säten, bättre ljudsystem, standard navigation, LED dimljus och dockningsstation för mobiltelefoner i mittkonsollen.
Nu går jag och sover 🙂
Du är inte ensam.
Tror min bil vart 0.4 sek snabbare eller?
Inte för att vara negativ men hur kan man tro på det här? Det kommer inte hända..
”De utlovar service inom samma dag -rent av samma timme- av en servicetekniker som åker ut till kunden. Och de garanterar service överallt i de länder Tesla finns representerade i. Glada nyheter för Sveriges landsbygd!”
Min gissning är att Tesla kommer storsatsande på sin ranger service. Tekniker som åker ut till kund. Med några sådana i norra Sverige kan de erbjuda service inom samma dag. OK realistiskt inom samma vecka iaf. Att kunden slipper åka hundra mil till Stockholm för service är en rejäl förbättring.
Inom storstäderna kan serviceteknikern åka ut till kunden inom en timme.
Detta förutsätter dock enorm satsning på rangers. Typ över 50 servicebilar stationerade runt om i Sverige.
Jag har haft Teslas rullande service hemma. Otroligt bra service och duktig personal. Men är det kallt ute krävdes det att serviceteknikern kunde jobba innomhus i ett uppvämt garage. Det var arbetsmiljöregler som gällde sa man på Tesla, så det är inte alla som kan få del av den servicen året runt…
…om man inte åker till närmsta köpcentras garage.
Förutsatt att det 1. finn köpcentras i närheten 2. de har ett garage och inte bara vanliga parkeringar vilket ju är normen.
Men förhoppningsvis känner man någon med varmgarage som kan ställa upp och låna ut det om man inte har det själv.
Ja, e-Niro blir samtidigt 15000:- dyrare. Men basversionen av 3:an kan ju inte jämföras rakt av med motsvarande version av e-Niro, så det är ju inte så enkelt. Om e-Niro dessutom kommer med dragkrok så blir jämförelser inte riktigt möjliga. Det blir istället en jämförelse mellan olika prioriteringar av vad en bil ska ha för egenskaper.
Majoriteten av bilar har inte drag så absolut kan M3 jämföras med vilken BEV som helst utan drag och då vinner M3 överlägset mot allt som finns att köpa idag.
Nja, har en bil inte drag så har den inte. Jag ska ha drag och då är inte Tesla 3 ett alternativ. Det gör Tesla 3 sämre än varje annan BEV med drag för det som jag behöver använda den till.
Ja, men det kan agera som en prispress. Många ökade sina priser med 20000 efter bonus malus, så jag anser att det finns rum för justering och rabatt.
Yiiiihaaaa! Äntligen. När släpps de i Sverige? Tror de inte kommer producera något för utanför USA på länge.
Om ca 6 månader enligt tweet från Elon.
Egentligen sa han 3-6 månader. Med tanke på hur hög produktionstakten är – så kan det ju hända att de kommer gå att beställa redan i maj-juni med leverans i juli-augusti.
Nej i ny tweet ca han ~6 månader. Enligt svenska Tesla dessutom +2 månader frakt.
Där ser man. Hoppas ändå Mid Range släpps på tidigare så som han sa i brevet till sina anställda.
Om 6 månader enligt artikeln och Tesla.
Nog räcker det med en hörna på service centren istället för och ha butiker.
Det är ju viktigare att ha en smidig service, det säljer ju mer i långa loppet än att ha butiker.
“Den nya instegsmodellen har bakhjulsdrift, 35 mils räckvidd enligt amerikanska EPA körcykeln, 210 km/h toppfart, och 0-100 km/h acceleration på 5.6 sekunder.”
0 – 100 km/h acceleration på 5,9 sekunder. Se kanadensiska sidan för att komma hela vägen upp till 100 i stället för 97 km per timme.
Tack! Ändrat.
Någon som har bättre koll än vad jag har ring hur 1 Telsa-USD översätts till Tesla-SEK? Ska man räkna 10 kr? Skulle i så fall betyda under 300.000 kr med skattesubvention?
Tyvärr tullavgift på priset också. Under 300.000 är nog en utopi.
Ah, okej.
Räkna med 12,5kr/usd. Då får du typ med moms och tull och frakt och registrering och vagnskadegaranti.
Så ca 380.000 (med subvention) om man kan tänka sig den i rent standardutförande, vilket man naturligtvis alltid kan när man säljer in det till frun men inte är lika pigg på när man väl sitter med konfiguratorn… 🙂
12,33 är det man använt i nuläget.
Tittar du på hur existerande modeller har prissatts i Sverige så är det mer 15 gånger pengarna så räkna med att $35000 versionen kommer kosta minst 500 000 SEK
“Enligt tweet från Elon Musk kommer det dröja 6 månader innan den blir tillgänglig i Europa. (Tesla vill tydligen mjölka ur marknaden med Long Range modellen först. Skulle de släppt SR här nu skulle folk avbeställa sina beställda LR på löpande band.)”
Jag håller inte med. Jag kan bara gå till mig själv som väntar på MR – jag kommer inte beställa en LR bara för det utan jag får snällt vänta. Jag tror inte den ena modellen tar ut den andra. Därför är det tråkigt att Tesla inte redan nu släpper alla modeller även i Europa.
Det är lite som om Apple skulle släppa en ny iPhone med bara 512 GB minne i Europa och att vi snällt får vänta på 64 GB… Har man inte råd så har man inte. Har man råd så har man, och då väljer man en dyrare version om man vill.
Det finns nog båda varianter. Vi skulle kunna ta oss råd att köpa den dyrare varianten genom att låna på huset, men det vill vi inte. Därför väntar vi på den billigare. För vår del handlar det alltså inte om att vi inte får ekonomin att gå ihop, utan att vi gör andra prioriteringar än att lägga allt vårt kapital på bil.
Om man har hund och barn eller helt enkelt bara vill ha en praktisk familjebil så är inte Model 3 ett
alternativ om den så kostar 200 000 kr. Model 3 är en andrabil alternativt en bil för unga barnlösa och för lite äldre med utflugna barn som ännu inte kommit till stadiet där de vill ha en lite högre och bekvämare bil. Leaf, E-Niro, e-golf, m.fl. funkar som enda bil för en betydligt större kundgrupp. Vi får se hur det påverkar försäljningssiffrorna när de stabiliseras så småningom, beroende på hur många bilar konkurrenterna klarar av att producera.
Passar bara till barnlösa?
Håller inte med alls.
Perfekt för mig, min fru och två barn.
TM3 är mer praktisk än min nuvarande BMW 3-serie.
T.ex får jag in 4 golfbagar utan att fälla sätet. Går inte i BMW 3 sedan. Kräver kombi.
Däremot hade jag inte köpt en sedan om jag haft en större hund, eller barnvagn. Om drag är ett måste får man också välja annat alternativ.
Jag har kanske delvis fastnat för mycket i kombitänket i och med att jag har både hund och barn i barnvagnsåldern. Sen behöver jag en rymlig bil där man kan få ett stort lastutrymme om man fäller baksätena, i och med att det inte finns dragkrok på elbilar i
prisklassen runt halvmiljonen eller lägre. Jag tror inte jag är ensam om det, och valet är nog inte alls så enkelt för många som Top 12 antyder i en kommentar ovan. Jag upplevde baksätet i 3:an som oerhört lågt och obekvämt i jämförelse med e-Niron när jag testade. Men det är kanske bara jag. Har du någon uppfattning om hur det funkar med bakåtvända bilbarnstolar i 3:an?
Du kan söka på youtube. Finns hur mkt som helst om packning och bilbarnstolar. Finns t.o.m de som vågat sig på att installera dragkrok…
En sökning på Tesla Model 3 Child seats gav t.ex. nedan
https://youtu.be/gNhKGWFJ6ro
Så vi som lånade ut 10 000 kr till Tesla under tre år och fortfarande inte fått bilen levererad har m.a.o även fått betala mycket mer för bilen än om vi beställde den idag för att få den levererad någon vecka senare. Jag är inte imponerad.