Igår visades elbilen Polestar 2 upp.
Kort kan vi sammanfatta bilen med tre bokstäver: W O W
Det är så man vill dra på sig rosa träningsoverallen och utbrista i ett enda stort “Äntligen!”
Äntligen har Volvo visat upp en elbil! Och en riktigt bra en dessutom.
Fast… Volvo och Volvo? Vi måste börja med att bena ut en sak först: det här med Volvo vs Polestar.
För vi kan inte låta bli att undra hur mycket Volvo Polestar egentligen är? Ordet “Volvo” nämndes faktiskt inte en endaste gång under presentationen av bilen! Den kommer heller inte tillverkas i Sverige utan i en nybyggd fabrik i Kina. Det enda som avslöjar släktskapet är faktiskt “Tors hammare” i strålkastarna. Även om våra svenska hjärtan förtvivlat vill få bilen till att vara “Volvo” märks det tydligt att själva företaget inte vill det. Men det struntar vi i och hälsar Volvo välkommen in i spelet, välkommen till framtiden!
Enda andra biltillverkaren, enda andra bilmodellen som nämndes under presentationen var faktiskt Tesla Model 3. Polestars VD Thomas Ingenlath erkände villigt att de blev inspirerade av Tesla Model 3 när de utvecklade Polestar 2. Volvo hade ju tidigt privatimporterat tre Model 3 som de kört runt med i Göteborgstrakten i ett år nu – och plockat isär och skruvat ihop dem gång på gång.
Om vi börjar med det de hade “inspirerats av”:
Ett vridstyvt chassi med låg tyngdpunkt som bär upp en kabin med veganklädsel på stolarna och en stor mittskärm som bilen styrs ifrån. Autopilot som kan hjälpa föraren med körningen och att undvika faror. Ordentlig räckvidd på 50 mil WLTP tack vare 78 kWh batterier. En elmotor på varje axel som ger bilen fyrhjulsdrift och ordentlig acceleration, 0-100 km/h på 4.7 sekunder. Allt sånt känner vi igen från Tesla Model S som kom redan för 7 år sedan – men som ändå så få andra tillverkare kan nå upp till med sina elbilar.
Polestar kommer också erbjuda trådlösa uppdateringar av bilens programvara och säljas direkt till kunder. Företaget kommer öppna visningslokaler i olika städer runt om i världen, i köpcentra och fashionabla kvarter. Känns det igen?
Batterierna påminner dock mer om Audis lösning än om Teslas. 324 påsbattericeller fördelade i 27 batterimoduler utgör batteripacket i Long Range modellen. (Vi känner till och med igen benämningen “Long Range” på batteripack. Planerar Polestar även göra en Standard Range version av bilen?) Rören på bilden ovan kommer pumpa runt kylvatten som kommer kyla batterierna heta sommardagar – eller när bilen snabbladdas med 150 kW. På vintern kommer varmvatten se till att cellerna inte fryser. Polestar verkar ha designat ett väldigt bra och gediget batteripack. Inte ett ord om batterileverantör dock.
Fast mindre bra är att Polestar var tvungna att stapla batterimodulerna på höjden för att få plats. Vilket ger en rejäl “kardantunnel” längs med bilens mitt. Sitta mitt på baksätet kommer inte bli kul – vi undrar om Polestar 2 ens kommer bli femsitsig öht?
Polestar har dock lyckats bättre med bagageutrymmet än Tesla. Istället för Model 3 kritiserade sedan-baklucka får Polestar 2 en rejäl halvkombilucka där hela bakrutan följer med upp när man öppnar bakluckan – som dessutom är elmanövrerad. Under “motorhuven” får Polestar 2 en frunk på 34 liter.
Polestar 2 verkar bli mer praktisk i vardagen än Tesla Model 3. Den har karmar på dörrarna så rutorna fryser inte fast på vintern – och har riktiga, rejäla dörrhandtag att öppna dörrarna med! Den har även strålkastarspolare och LED matrix strålkastare som påstås kunna lysa med helljus hela tiden – den skärmar av strålarna som skulle lysa mötande trafikanter i ögonen. Vi får se om mötande trafikanter kommer hålla med Polestars utvecklare om hur pass bra tekniken fungerar. Det märks i alla fall att Polestars ingenjörer har Volvo-rötter och föredrar rejäla, fungerande doningar.
Mittskärmen var revolutionerande när Tesla Model S kom för sju år sedan. Sedan dess har det dock stått ganska stilla i utvecklingen. Visst finns där Google-karta och Spotify – men tänk om jag hellre vill ha Waze och Storytel? Polestar tänkte nytt, tänkte stort, svalde sitt ego och installerade Android i mittskärmen. Polestar 2 har också Google-karta – men du kan installera Waze om du vill. Eller Storytel. Eller någon annan app du vill ha. Och du kan styra bilen med röstigenkänning. Inte någon sunkig en, utan Google assistent. För första gången ser vi en bil som vi måste erkänna lyckats bättre med sin mittskärm än Tesla!
Polestar har alltså tagit allt det som är bra med Tesla – och kryddat det med en rejäl dos svensk funktionalism för att få fram en bil som inte enbart har en elektrisk drivlina, som inte enbart andas framtid – utan även har goda chanser att fungera i folks vardag. Polestar verkar bli en värdig utmanare till Tesla.
Priset då?
Basversionen kommer kosta från €39,900. Det är dock endast ett framtida mål, precis som Tesla Model 3 Standard Range är. Basversionen av Polestar 2 kommer vara endast bakhjulsdriven och ha mindre batterier och räckvidd (oklart hur mindre).
Den Polestar 2 som ska börja tillverkas om ett år (tillverkningsstart sägs vara februari 2020) är fyrhjulsdrivna Long Range versionen. Den kommer kosta från €59,900. Stora frågan är om detta pris är inkl tull och moms eller inte? För tillkommer det 10% tull (bilen tillverkas ju i Kina) och 25% moms hamnar priset på 870,000 kronor. Enligt Polestars pressrelease är dock priset inkl 19% tysk moms och tull. I så fall hamnar svenska priset på mycket mer beskedliga 630,000 kronor. Men varför ange just tysk moms av alla länder? Polestar måste komma med besked här. Vi vet heller inte något om tillverkningsvolymer – och hur många av de tillverkade bilarna som blir tilldelade Sverige?
Polestar 2 LR | Model 3 LR | Model 3 LR P | |
Mått (LxBxH) | 4607 x 1800 x 1478 mm | 4694 x 1850 x 1443 mm | 4694 x 1850 x 1443 mm |
Batterikapacitet | 78 kWh | 75 kWh | 75 kWh |
Räckvidd (WLTP) | ca 500km | 560 km | 530 km |
Acceleration (0-100 km/h) | 4.7 s | 4.8 s | 3.5 s |
Pris (inkl moms) | 630,000:-?870,000:-? | 650,200:- | 767,200:- |
Polestar har lanserat en konfiguratorsida där man kan designa sin Polestar 2 och till och med lägga en reservation på den.
Se nu nedan video från Polestar 2 eventet:
Vi gratulerar Polestar till en riktigt riktigt bra elbil som säkert kommer tilltala många!
Polestar 2 kommer dessutom faktiskt främja alla svenska elbilister. Oavsett vilket bilmärke de kör. För Sverige är Volvoland. Jag personligen har hört från kommunpolitiker att “vi kommer inte satsa på elbilar förrän Volvo släpper en”. Vi får hoppas att de räknar Polestar som Volvo. Och riksdagspolitiker som inte vågat göra rejäla satsningar på elbilar för det skulle påverkat elbilslösa Volvo negativt. Miljö är bra men arbetstillfällen är viktigare. Nu kommer första elbilen från “nästan-Volvo” Polestar. Snart kommer elbil även från “riktiga” Volvo. Då kommer vi äntligen kunna se ordentliga elbilssatsningar även i det här landet! För inte var det för gröna skogars skull Norge införde sina enorma elbilssubventioner en gång i tiden – utan för att stödja inhemsk bilindustri. I början av 2000-talet fanns det tre elbilstillverkare i Norge: Buddy, Kewet och Think. Norska regeringen ville stödja inhemsk industri och införde skattelättnader på elbilar. Företagen har för länge sedan gått i konkurs men elbilsstödet blev kvar – och grundade elbilsrevolutionen i vårt grannland.
Därför säger alla svenska elbilister: Polestars sak är vår!
Måste hålla med, nya “volvon” är en riktig utmanare till Tesla model 3. Jag har svårt att avgöra vilken av bilarna jag helst vill ha, troligen en Tesla Model 3 tack vare Autopiloten, men kan Volvon bräcka Teslan även där eller nå samma nivå så kommer det bli svårt att motivera ett köp av en Model 3 när väl Polestar2 finns att köpa/beställa.
Den ser väldigt fin ut, men jag föredrar den mer sportiga / sexiga look som har Tesla har. Svårt val, men detta är en riktigt bra utmanare, och det tar emot att säga… Men den verkar faktiskt bättre än Tesla på flera punkter.
Bra med batteriet också, det gör mig absolut ingenting om bilen har en “kardantunnel”, den gång varje år som någon sitter i mitten där bak så får dom väll köra lite rejäl manspreading, kan föreställa mig:
“Volvo uppmuntrar till Manspreading” #me2 (bara skoja lite) 😉
Batteripacket ger ju en viss nackdel för mittenplatsen men mer viktigt tycker jag är att det ger en fördel för ytterplatserna i bak, eftersom det inte finns några batterimoduler i golvet där man har fötterna.
Precis, jag tror Polestar har haft väldigt stor nytta av de Model 3 som de haft tillgång till. Där har de kunnat se vad som är bra och vad som är mindre bra och byggt en bil som är bättre än Model 3 i vissa avseenden. I varje fall för den nordiska marknaden.
Bra sittkomfort bak, strålkastarrengöring, fastback t,ex,.
Ja, antagligen är Volvos batterikonstruktion lite dyrare. Men mer funktionell.
Det finns såklart familjer med 5 person som kommer välja bort bilen, men övriga kommer nog bli nöjda med den lösningen.
I familjer med fem personer är oftast minst en person kort och sitter rätt bra på mittplatsen.
Batteriet har denna utformning på grund av att plattformen redan var konstruerad för ICE, inte el.
För att kunna konvertera plattformen til el så måste h-punkterna (sittpositonerna) vara samma eller snarlika som ursprungsmodellerna.
Dvs det fanns inte platts under fötterna för batterier.
I princip alla kommande plattformar som tas fram för eldrift kommer att ha ett lager batteri under hela golvet. Det är klart effektivast.
Det har ju dock ett pris i låga bilar för att inte takhöjden invändigt ska bli för låg, nämligen att sittdynan hamnar nära golvet, som i Model 3. Men visst är det effektivast (i tillverkningen) att ha ett helt platt batteri.
Nja, Porsche och Audi väljer också en tvålager lösning (interiör komfort bak?)
Vist är det så att vill man ha en lågbyggd bil med låg takhöjd och komfortabel sitthöjd så är bästa lösningen på batteriet som i Polestarbilen. Precis som Porsche och Audi.
Men de flesta kommande elbilarna kommer säkert bli lite högre iställlet och ha ett platt batteri i golvet. Med rådande SUV-trend är detta inget problem.
När man tänker efter så är designen inte helt fel, det ökar sittkomforten för yttre baksäterna, men tycker att de skulle kunnat placera de två som nu är i kardantunnel placering under förarsäterna eller under sitsen bak. mellan platsen är aldrig komfortabel hur man än gör se den som sitter där får “manspreada” i vilket fall.
Absolut de har nog haft nytta av dem. Just batteripackets grundläggande utformning tror jag dock inte man har hunnit ta några intryck till från TM3, den designen måste ha satts för flera år sedan med tanke hur mycket det påverkar.
Kan Volvo verkligen ha angett ett pris utan moms ? Känns märkligt. Räknar man ex att tysk moms ingår (19% har jag för mig) så blir det helt andra priser än ex 870k för P2 LR.
Det var ett internationellt event med Euro-priser utan något land specificerat, vilken momssats skulle dom använda då?
Tysklands ? Men priset i USA ska tydligen vara $63 000 vilket i så fall innebär att priset är utan moms. Och då stämmer nog Tibors priser. I så fall är P2:an rätt ointressant för min del. Det matchar väl iofs också kanske de 50k/år de har tänkt producera.
Ser inte varför de hade valtTysklands momssats, ingen som helst koppling till Tyskland som företag.
De kanske tror att Tyskland blir största €-marknaden för P2, inte orimligt.
Som jag förstod det var det tyska europeiska priser som kommunicerades, inkl moms och tull. Inte FOB China.
Från Polestars pressmeddelande:
1. Guide pricing:
EUR: 39,900-59,900 based on the German market and local taxes;
Förhoppningsvis stämmer det. Annars föll den på mållinjen 🙂
Polestar hänvisar till retail price, så priset i € inkluderar (Tysk) moms och tullar. Räkneövningen som Tibor har gjort på priset bör vara fel.
Men samtidigt står det: USD: 63,000 for the launch edition. Det är i så fall ett enormt överpris jämfört med det europeiska
Läs pressreleasen på https://www.polestar.com/press-release/2019/02/27/polestar-reveals-new-polestar-2
1. Guide pricing:
EUR: 39,900-59,900 based on the German market and local taxes;
USD: 63,000 for the launch edition. Less the federal incentive of 7,500 USD = 55,500 USD for the launch edition;
De tar väl höjd för Trumps kinatullar…
Precis. I USA inkluderar man inte moms och därmed borde bilen rimligtvis kosta något i stil med $50 000 där. Inte $63 000. Dvs, om €59 900 är inklusive 10% tull och 19% moms.
Varför? €59 900 = $68 000
63 000 * 1,025 * 1,0725 = $69 000
Så de ser ut att ligga väldigt lika i pris i EU och USA.
Om €59 900 är med tull på 10% och moms på 19% blir det €45 760 utan tull och moms. dollar/euro kursen verkar vara 1.14 vilket tillsammans med 15% tull blir $59 991. Men det kan väl anses vara hyfsat nära $63 000.
Jo, jag tänkte mer på att slutpriset till kund blir ungefär detsamma. 🙂 Priset i USA bör bli väldigt beroende på hur handelskriget mellan USA och Kina utvecklar sig…
Tror det har mera att göra med konkurrensen i och med att inte Tesla får den tullsatsen på sina bilar. Men en fördel för Volvo är skatterabatten på 7 500 dollar.
Räknade lite fel där, tog inte med 15% tull i USA priset. Får det till ca $60 000 dollar omräknat från euro till dollar, -10% tull + 19% moms + 15% tull i USA. Bra, då blir det ändå vettiga priser här i Sverige.
Skillnaden är att i USA inkluderar man inte moms vilket man gör i EU.
Jag har ändrat i texten.
(Är dock fortfarande inte helt övertygad. Varför i fridens namn tog de just tysk moms i sina prisangivelser?)
Att sätta priserna med svensk 25% moms istället för 19% tysk moms skulle ge ett sämre intryck. Tyskland är en stor marknad.
Förmodligen för att de vill ange momsen för ett €-land i sin €-prissättning, kan man misstänka. De EU-länder som bilen till en början lanseras i verkar ha en moms som spänner mellan 19 och 21%, så då är inte den Tyska momsen så tokig med tanke på att det även är en väldigt stor marknad. 🙂
Kul att det börjar röra på sig, men om den kommer 2020 är det väl snarare Model Y den kommer konkurera mot (om nu elbilar ÖHT konkurerar med varandera). Blir spännande att se vad herr Musk har att visa upp i mars. Förhoppningsvis ett lite mer “inspirerande” event än för model 3.
För 870 000 är det M3 Performance den ska mätas mot och då får man ju lite mer prestanda för pengarna i M3, om det är det som räknas och inte helheten. Hoppas på en polestar effekt kring elbilar i stort.
Priset är ändrat nu, det var inkl tullar och Tysk moms. Dvs väldigt nära TM3 LR. 🙂
Y kommer först 2021.
Verkligen en utmanare till Model 3. För tjänstebilsförare och säljare kommer den vara ett givet val, utbyggt servicenät och en bil som inte sticker i ögonen hos kunder. Priset är inkl tysk moms, €59900.
Bilen verkar grym. Det enda problemet är att de kommer tillverka för få. 50 000 per år har det pratats om 🙁
Förhoppningsvis endast första året då. Med €39 900 varianten i produktion borde de rimligtvis sikta på större volymer.
den verkar lovande, men prislappen alltför hög om den stämmer med exemplet. det är 200 000 över motsvarande model 3. det borde vara tvärtom. dvs börja på drygt 470 000. Då hade de varit farliga, annars prisar de bort sig.
Jag har precis ändrat i texten. Priset var kanske inkl moms iaf
Priset som angavs var det tyska priset, inklusive moms och skatter. Så i princip samma pris i Sverige, bara snäppet högre för att vi har några procent högre moms än Tyskland.
Tibor, det är inte bara strålkastarna som kännetecknar släktskapet med Volvo. Ratten är identisk, växelväljaren finns i en del volvobilar, friskluftsintagen är identiska, nackstöden och säkerligen en del till 🙂
Hela interiören andas väldigt mycket XC40. 🙂 En annan sak är Android i infotainmentsystemet, något Volvo gick ut med för nästan 2 år sedan att det var på G för kommande bilar. Då var väl knappt Polestar påtänkt som bilmärke. 😛 https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/208072/volvo-cars-partners-with-google-to-build-android-into-next-generation-connected-cars
Snygg design,. men batterilösningen ?
Finns fördelar och nackdelar med de flesta lösningar. 🙂
Smart batterilösning för mer baksätesutrymme än M3.
Minst två klara nackdelar med detta system.
1. Kardanliknade tunnel i bilen är helt ”old school” och stjäl utrymme.
2. Kan bli svårare att komma åt batteriet.
Mer utrymme bak för benen och mer utrymme fram för benen. Det märktes tydligt när jag satt i den idag. Uppe vid huvudet är det trångt där bak dock.
Var det bara jag som tappade hakan över baspriset €39900? Är det bara främre motorn och några batterimoduler som saknas i den versionen så borde den bli en storsäljare, jag tar gärna en i alla fall!
Albin, det är bl.a. utan pluspaketet, som innehåller ljudsystemet, glastaket, strålkastarna och veganklädseln. Sen är det förstås underförstått att den billigare varianten får kortare räckvidd och förmodligen bara en motor.