Polestar 2

polestar_2_001

Igår visades elbilen Polestar 2 upp.

Kort kan vi sammanfatta bilen med tre bokstäver: W O W

Det är så man vill dra på sig rosa träningsoverallen och utbrista i ett enda stort “Äntligen!”

Äntligen har Volvo visat upp en elbil! Och en riktigt bra en dessutom.

Fast… Volvo och Volvo? Vi måste börja med att bena ut en sak först: det här med Volvo vs Polestar.

För vi kan inte låta bli att undra hur mycket Volvo Polestar egentligen är? Ordet “Volvo” nämndes faktiskt inte en endaste gång under presentationen av bilen! Den kommer heller inte tillverkas i Sverige utan i en nybyggd fabrik i Kina. Det enda som avslöjar släktskapet är faktiskt “Tors hammare” i strålkastarna. Även om våra svenska hjärtan förtvivlat vill få bilen till att vara “Volvo” märks det tydligt att själva företaget inte vill det. Men det struntar vi i och hälsar Volvo välkommen in i spelet, välkommen till framtiden!

Enda andra biltillverkaren, enda andra bilmodellen som nämndes under presentationen var faktiskt Tesla Model 3. Polestars VD Thomas Ingenlath erkände villigt att de blev inspirerade av Tesla Model 3 när de utvecklade Polestar 2. Volvo hade ju tidigt privatimporterat tre Model 3 som de kört runt med i Göteborgstrakten i ett år nu – och plockat isär och skruvat ihop dem gång på gång.

Om vi börjar med det de hade “inspirerats av”:

Polestar_2_interior

Ett vridstyvt chassi med låg tyngdpunkt som bär upp en kabin med veganklädsel på stolarna och en stor mittskärm som bilen styrs ifrån. Autopilot som kan hjälpa föraren med körningen och att undvika faror. Ordentlig räckvidd på 50 mil WLTP tack vare 78 kWh batterier. En elmotor på varje axel som ger bilen fyrhjulsdrift och ordentlig acceleration, 0-100 km/h på 4.7 sekunder. Allt sånt känner vi igen från Tesla Model S som kom redan för 7 år sedan – men som ändå så få andra tillverkare kan nå upp till med sina elbilar.

Polestar kommer också erbjuda trådlösa uppdateringar av bilens programvara och säljas direkt till kunder. Företaget kommer öppna visningslokaler i olika städer runt om i världen, i köpcentra och fashionabla kvarter. Känns det igen?

Polestar_cooling

Batterierna påminner dock mer om Audis lösning än om Teslas. 324 påsbattericeller fördelade i 27 batterimoduler utgör batteripacket i Long Range modellen. (Vi känner till och med igen benämningen “Long Range” på batteripack. Planerar Polestar även göra en Standard Range version av bilen?) Rören på bilden ovan kommer pumpa runt kylvatten som kommer kyla batterierna heta sommardagar – eller när bilen snabbladdas med 150 kW. På vintern kommer varmvatten se till att cellerna inte fryser. Polestar verkar ha designat ett väldigt bra och gediget batteripack. Inte ett ord om batterileverantör dock.

Polestar_batteripack

Fast mindre bra är att Polestar var tvungna att stapla batterimodulerna på höjden för att få plats. Vilket ger en rejäl “kardantunnel” längs med bilens mitt. Sitta mitt på baksätet kommer inte bli kul – vi undrar om Polestar 2 ens kommer bli femsitsig öht?

Polestar har dock lyckats bättre med bagageutrymmet än Tesla. Istället för Model 3 kritiserade sedan-baklucka får Polestar 2 en rejäl halvkombilucka där hela bakrutan följer med upp när man öppnar bakluckan – som dessutom är elmanövrerad. Under “motorhuven” får Polestar 2 en frunk på 34 liter.

Polestar 2 verkar bli mer praktisk i vardagen än Tesla Model 3. Den har karmar på dörrarna så rutorna fryser inte fast på vintern – och har riktiga, rejäla dörrhandtag att öppna dörrarna med! Den har även strålkastarspolare och LED matrix strålkastare som påstås kunna lysa med helljus hela tiden – den skärmar av strålarna som skulle lysa mötande trafikanter i ögonen. Vi får se om mötande trafikanter kommer hålla med Polestars utvecklare om hur pass bra tekniken fungerar. Det märks i alla fall att Polestars ingenjörer har Volvo-rötter och föredrar rejäla, fungerande doningar.

Mittskärmen var revolutionerande när Tesla Model S kom för sju år sedan. Sedan dess har det dock stått ganska stilla i utvecklingen. Visst finns där Google-karta och Spotify – men tänk om jag hellre vill ha Waze och Storytel? Polestar tänkte nytt, tänkte stort, svalde sitt ego och installerade Android i mittskärmen. Polestar 2 har också Google-karta – men du kan installera Waze om du vill. Eller Storytel. Eller någon annan app du vill ha. Och du kan styra bilen med röstigenkänning. Inte någon sunkig en, utan Google assistent. För första gången ser vi en bil som vi måste erkänna lyckats bättre med sin mittskärm än Tesla!

Polestar har alltså tagit allt det som är bra med Tesla – och kryddat det med en rejäl dos svensk funktionalism för att få fram en bil som inte enbart har en elektrisk drivlina, som inte enbart andas framtid – utan även har goda chanser att fungera i folks vardag. Polestar verkar bli en värdig utmanare till Tesla.

Priset då?

Basversionen kommer kosta från €39,900. Det är dock endast ett framtida mål, precis som Tesla Model 3 Standard Range är. Basversionen av Polestar 2 kommer vara endast bakhjulsdriven och ha mindre batterier och räckvidd (oklart hur mindre).

Den Polestar 2 som ska börja tillverkas om ett år (tillverkningsstart sägs vara februari 2020) är fyrhjulsdrivna Long Range versionen. Den kommer kosta från €59,900. Stora frågan är om detta pris är inkl tull och moms eller inte? För tillkommer det 10% tull (bilen tillverkas ju i Kina) och 25% moms hamnar priset på 870,000 kronor. Enligt Polestars pressrelease är dock priset inkl 19% tysk moms och tull. I så fall hamnar svenska priset på mycket mer beskedliga 630,000 kronor. Men varför ange just tysk moms av alla länder? Polestar måste komma med besked här. Vi vet heller inte något om tillverkningsvolymer – och hur många av de tillverkade bilarna som blir tilldelade Sverige?

Polestar 2 LR Model 3 LR Model 3 LR P
Mått (LxBxH) 4607 x 1800 x 1478 mm 4694 x 1850 x 1443 mm 4694 x 1850 x 1443 mm
Batterikapacitet 78 kWh 75 kWh 75 kWh
Räckvidd (WLTP) ca 500km 560 km 530 km
Acceleration (0-100 km/h) 4.7 s 4.8 s 3.5 s
Pris (inkl moms) 630,000:-?870,000:-? 650,200:- 767,200:-

Polestar har lanserat en konfiguratorsida där man kan designa sin Polestar 2 och till och med lägga en reservation på den.

Se nu nedan video från Polestar 2 eventet:

Vi gratulerar Polestar till en riktigt riktigt bra elbil som säkert kommer tilltala många!

 


Polestar 2 kommer dessutom faktiskt främja alla svenska elbilister. Oavsett vilket bilmärke de kör. För Sverige är Volvoland. Jag personligen har hört från kommunpolitiker att “vi kommer inte satsa på elbilar förrän Volvo släpper en”. Vi får hoppas att de räknar Polestar som Volvo. Och riksdagspolitiker som inte vågat göra rejäla satsningar på elbilar för det skulle påverkat elbilslösa Volvo negativt. Miljö är bra men arbetstillfällen är viktigare. Nu kommer första elbilen från “nästan-Volvo” Polestar. Snart kommer elbil även från “riktiga” Volvo. Då kommer vi äntligen kunna se ordentliga elbilssatsningar även i det här landet! För inte var det för gröna skogars skull Norge införde sina enorma elbilssubventioner en gång i tiden – utan för att stödja inhemsk bilindustri. I början av 2000-talet fanns det tre elbilstillverkare i Norge: Buddy, Kewet och Think. Norska regeringen ville stödja inhemsk industri och införde skattelättnader på elbilar. Företagen har för länge sedan gått i konkurs men elbilsstödet blev kvar – och grundade elbilsrevolutionen i vårt grannland.

Därför säger alla svenska elbilister: Polestars sak är vår!

Tagged , , . Bookmark the permalink.