De första Tesla Model 3 överlämnades till glada svenska kunder igår den 28 februari. Ovan ses en av de allra första kunderna Patrik Ryzko med sin bil som han la ut på Facebookgruppen Tesla Model 3 Sverige.
Efter en hel del strul med Transportstyrelsen har Model 3 nu typregistrerats i Sverige och de första registreringsskyltarna skeppats till Tesla.
Från och med idag lägger Tesla i överväxeln och börjar leverera bilar på högvarv. Kunder kan hämta sina bilar på Teslas servicecenter i Göteborg och Malmö – och i Trosta Park i Stockholm. Servicecentret i Stockholm är så trångbott att Tesla skulle inte fått plats med alla Model 3 som ska levereras. Därför har de istället hyrt in sig på bilanläggningen Trosta Park ca 5 km öster om Arlanda.
Alla Tesla Model 3 i Stockholmstrakten kommer levereras därifrån. (Även om det fortfarande står leveransplats Infra City på vissa kunders slutfaktura.) Ska du ta dig dit med kollektivtrafik är det buss 531 som från Upplands Väsby pendeltågsstation eller buss 806 från Arlanda som gäller. Ska du anlända med stil beställer du en elbil taxi via nollzon.se För inte åker du dit med nåt dieselhärke väl?
Apropå dieselhärke är det en stor orange traktor du ska hålla utkik efter – ser du den är du framme. Åk in rakt fram genom grindarna så ser du efter ett tag små skyltar med Tesla på som guidar dig rätt.
Medan jag var där och fotograferade kom det två stora långtradare fulla med Teslor och lastade av. Både Model 3 och S.
På en stor parkeringsplats står det hundratal Model 3 uppradade. Personal går runt och monterar svenska skylthållare på bilarna. Huset mitt på bilden är Teslas leveranslokal, det är där bilarna levereras till kund. Bakom den finns det en parkering till med ännu fler Teslor på.
Tesla kommer ha fullt upp med att beta av stora lagret med bilar de har fått samla på sig under skyltkaoset förra månaden. Även med massor av leveranser varje dag kommer det ta veckor att leverera ut bilarna till kunderna.
Inne i hallen monteras registreringsskyltar och vinterdäck på bilarna och de tvättas innan den lyckliga kunden kan ta emot sin sedan länge efterlängtade Tesla.
En av de lyckliga var Martin Ramqvist som fick ut sin bil medan jag var där. (Men hallå! Det där är min bil! Jag ska ha en likadan!)
Ett gott råd till alla nyblivna Teslaägare är att inte ta vägen via Arlanda på väg hem efter leverans, utan ta gamla vägen söderut mot Kimsta och Upplands Väsby. Den är en småkrokig och trevlig landsväg som garanterat trollar ett leende på dina läppar!
När Tesla öppnade svenska beställningssidan för Model 3 i december i fjol lovade de bilarna skulle börja levereras någon gång “februari/mars”. Så vi lät våra medlemmar tippa hur många Model 3 de trodde skulle levereras under februari månad? Det var ytterst nära att det blev 0 – men med en enda dags marginal lyckades Tesla igår leverera dryga dussinet bilar. Vi vet inte exakta siffran än men utgår ifrån att de 19 som tippade “10-49 bilar” fick rätt. Och två medlemmar är riktigt-riktigt besvikna 😉 Men kanske bättre lycka i mars?
För nu börjar en intensiv månad för Tesla då de ska leverera hundratals bilar på en enda månad. Aldrig förut har svenska organisationen levererat så många bilar. Mycket kommer säkert strula. Men en ny epok har startat nu. Elbilsrevolutionen har anlänt till Sverige.
Läs nu även vår artikel om nya $35,000 Tesla Model 3 som släpptes i morse!
man kan faktiskt ta buss från arlanda oxå. Den går till norrtälje över gottröra, börjar på 800 typ och går en gång i timmen. Ibland är det en ul buss från uppsala men det är sl taxa. Man. stiger av vid trosta korset, fyra km från arlanda.
Tack, la till buss 806 från Arlanda till texten.
Stockholmstrakten? Skulle säga hela Sverige , eller finns det någon nordligare?
Skall bli intressant att se lev statistiken för mars. Alla bilar är ju i princip sålda. Vad brukar ettan säljas för i volymer? M3 bör gå upp i toppen tämligen omedelbart.
Det borde bli en ny omröstning antalet i mars.
Pingback: 10 000 mil med min Tesla Model 3 – Tesla Club Sweden