10 000 mil med min Tesla Model 3

Jag hämtade ut min Tesla Model 3 LR från Teslas leveransavdelning på Trosta Park utanför Arlande den 11 mars 2019. Den var en av de första som kom till Sverige, leveranserna började bara en dryg vecka tidigare.

Nu fyra år senare passerade jag 10 000 mil, på väg till Berlin när vi skulle besöka Teslas fabrik.

Så vad har hänt under dessa fyra år och 10 000 mil?

Batteriet

Det första alla frågar är batteridegraderingen, så låt oss beta av det på en gång.

När jag fick bilen hade den enligt mätaren på instrumentbrädan exakt 500 km räckvidd med fulladdade batterier. Nu fyra år och 10 000 mil senare anges 455 km om jag laddar batterierna fulla. En minskning med 9%.

Minskningen har dock inte varit linjär. Batterierna tappade kapaciteten redan två år sedan – efter det har minskningen avstannat. Jag har inte tappat nämnvärd kapacitet de senaste två åren.

Vår medlem Tellus presenterade ett enkelt sätt att beräkna hur många kWh som är kvar i batterierna på forumet. Enligt det har min bil 70,5 kWh batterikapacitet kvar, vilket är drygt 9% lägre än ursprungliga 77,8 kWh.

Tittar vi på statistiken tappar de flesta Tesla Model 3 batterier runt 10% efter 10 000 mil. Fast statistiken visar också att batteriernas ålder spelar större roll än körsträckan. Efter fyra år har de flesta Tesla Model 3 tappat runt 8% av sin batterikapacitet. Graferna avslöjar dock även att det är stor spridning mellan enstaka exemplar.

Men ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket om batteridegradering, räckvidd och sånt. Även med några procent borta har jag fortfarande mer än väl med räckvidd i bilen, aldrig något jag behövt bry mig om ens vid långresor.

Kvaliteten

Nästa grej folk alltid snackar om är kvaliteten. Dels när bilen levererades, dels efter några år. Bilen var tip-top när jag hämtade ut den. Inga kvalitetsproblem, inga som störde mig i alla fall. Kisade man och verkligen sökte fel så var karossglipan vid vänster bakhjul mot stötfångaren lite smalare än de andra men orka bry sig liksom.

Vissa ägare hade problem med tunn lack, blästrade trösklar och sånt. Jag har tack och lov sluppit sånt. Fast jag har tyvärr fixat lackskador på egen hand istället. Skrapat mot kantsten med fälgarna, skrapat mot stolpar och sånt med stötfångarna. Har tyvärr fått skrapad lack både vänster fram och bak. Borde fixa dem.

Interiört är bilen lika snygg och fin som när den var ny (förutom, ehem, lite damm). Allt har hållit ihop, inget blivit slitet eller börjat skramla. Stolarna lika sköna som första dagen. Varje gång jag sätter mig i bilen blir jag lika lugn och avslappnad, interiören är som en minimalistisk zen-trädgård med instrumentbrädan som löper tvärs över bilen framför mig.

Det jag saknar på min bil, som nyare treor har fått är dock ljudisolering. Bilen låter väldigt mycket i motorvägsfart, man hör däckbruset alldeles för mycket. Frugans elbil, en 2018 Kia Soul EV är mycket tystare.

Verkstad

Hur mycket har behövts lagas på bilen då? Under dessa fyra år och 10 000 mil har jag besökt verkstaden fyra gånger:

  • De första bilarna hade inga stänkskydd vid framhjulen, man fick efter några månader åka förbi verkstaden så skruvades de på bilen.
  • Bilen levererades med HW2 dator. Vi som beställt FSD fick datorn bytt till HW3 i april 2021.
  • Våren 2021 började framvagnen låta något fördj-vligt. Ett pinsamt, högljutt gnisslande varje gång jag vred ratten. Ett typiskt fel på de bilarna den våren. Tesla bytte övre kontrollarm utan kostnad och gnisslet försvann.
  • Bakrutan sprack i sommarvärmen 2021. Tesla var lite skeptiska om det verkligen var på grund av inre spänning efter så pass lång tid, över två år, men de kunde inte hitta några stenskott eller andra skador så jag fick den bytt på garanti.

Alla dessa besök var kostnadsfria. Jag har inte haft några fel på bilen de senaste två åren över huvud taget.

Men det mest spektakulära verkstadsbesöket var ändå den jag inte ens behövde göra. Efter första året började laddluckan krångla. Den ville inte öppna och stänga sig ordentligt och jag fick även upp en felkod på skärmen. Jag berättade felkoden till Tesla som fixade problemet på distans med nästa mjukvaruuppgradering. Plötsligt fungerade laddluckan klanderfritt igen utan att jag behövt åka in på verkstad för det.

Jag har heller inte behövt lämna in bilen på service nån gång. Behövt aldrig byta olja eller avgassystem. Nu när bilen passerat 10 000 mil är jag inte det minsta bekymrad över kamremsbyte. För den har ju inget.

Nästa verkstadsbesök kommer dock bli spännande för nu har bilen ingen garanti kvar.

Förutom dessa besök har jag även bytt torkarblad och skaffat nya sommarhjul i fjol. De vinterhjul som följt med bilen sjunger också på sista versen, jag måste skaffa nya i höst.

Uppdateringar

Under dessa fyra år har min Tesla blivit bättre än vad den var när jag köpte den. Varje ny programuppgradering som skickas ut trådlöst till bilarna är som julafton: vad är det för roliga finesser bilen får den här gången?

Sedan jag skaffat bilen har jag fått: roliga spel jag kan spela när bilen står parkerad, YouTube, Netflix och Disney+ jag kan titta på, snabbare Supercharging (förutom Supercharger V3 laddare tillkom ju även att mjukvaran värmer batterierna innan man kommit fram till laddarna), mycket bättre navigator med fler laddare, multipla vägpunkter, POI-detaljer med mera, mycket bättre autopilot som kör mjukare och byter fil bättre, mycket bättre vaktläge där man nu kan titta på de inspelade filmerna, massor med säkerhetsuppdateringar av autobroms, avåkningsskydd, mm, mycket bättre instrumentpanel som visar omgivande trafik, filmarkeringar, skyltar och trafikljus, mycket bättre säkerhet med PIN-kod för att få köra och öppna handskfacket (handskfacket är rena rama James Bond känsla på), mycket bättre röstigenkänning på svenska, mycket bättre halvljusautomatik, plus så mycket mer jag kommer inte ens ihåg allt.

Det är en helt annan, mycket bättre bil jag har idag än när jag köpte den!

10 000 mil på fyra år

Enligt Statistiska Centralbyråns Trafikanalys körs personbilar i medel 1126 mil per år. Jag har kört mer än det dubbla.

Tack vare härliga läsare som använt min referralkod när de köpte sina bilar har jag haft gratis Supercharging under alla dessa år. Behövt inte betala en enda gång för laddning. Då blir det många långresor.

Redan första sommaren åkte vi på en bilsemester i Europa, hela familjen. Sverige-Danmark-Tyskland-Tjeckien-Österrike-Ungern-Kroatien-Slovenien-Italien-Österrike-Tyskland-Danmark-Sverige, sammanlagt över 650 mil.

Dessutom ett antal resor till Tyskland och Nederländerna, plus massor med resor runt vårt avlånga land från Ystad om inte till Haparanda så i alla fall Skellefteå. Jag föredrar att ta bilen framför flyget. Brukar hellre åka rutten runt i Danmark till kontinenten än att ta båten. Det är lätt att vara miljövänlig när resorna är gratis.

Fast oftast har jag laddat hemma, för runt en krona per kWh. (Bundit elpriset.) De senaste två åren har jag dessutom laddat bilen med mycket el från mina egna solpaneler på villataket.

Framtiden

Kommer vi behålla bilen i 10 000 mil till? I fyra år till? Ja håller den sig lika fräsch som nu blir det nog så.

Möjligtvis kommer den bytas till en Tesla Model Y med bättre insteg och sitthöjd, man börjar ju bli gammal gubbe. Eller till nästa bil Elon och hans ingenjörer kucklar på, den som inte kommer heta Model 2.

Till vintern ska nya friktionsdäck införskaffas. Skrapmärkena i lacken borde jag också göra något åt. Men annars är det bara å tuta å köra.

Det jag också ser fram emot är att förlora lagom mycket i dragracing mot någon nån gång. Att någon lyckas köra bara lite snabbare än mina 4,4 sekunder från noll till hundra. “Vänta lite” kommer jag då att säga och ta fram mobilen. Köper accelerations-uppgraderingen till 3,9 sekunder i appen. “Låt oss nu testa igen”. 🙂

Bookmark the permalink.