Elbilars batterier försämras med åren. En några år gammal elbil kommer inte lika långt som när den var ny. Men hur stor degradering bör man räkna med? Hur sämre är batterierna i en några år gammal elbil?
Istället för att titta på anekdotiska värden från enskilda elbilar bör man titta på statistik som sammanställts från hundratals ägare. Den största sådana undersökning hittills kommer från bolaget Geotab som har sammanställt data från 6300 elbilar och laddhybrider och kommit fram till att elbilars batterier degraderas med i medel 2,3% per år. Det är dock stora skillnader mellan olika bilmodeller.
En mer Tesla-specifik statistik skapades av influencern Troy Teslike som skapat en online databas där ägare kan rapportera sina bilars batteriprestanda. De kurvorna som visar Tesla Model S, X och 3 batteriprestanda har använts många gånger i olika publikationer.
Vi har dock nu skapat unik statistik över specifikt Tesla Model 3 batteridegradering genom att filtrera ut de 105 Model 3 (SR, SR+, LR och P) som finns listade i databasen och sammanställt deras 200 loggade datapunkter över batteridegradering till följande diagram:
Ovan diagram tyder på att Tesla Model 3 batterier tappar runt 10% batterikapacitet under bilens första 10 000 mil. Därefter verkar kurvan plana ut, bilar som kört 20 000 mil verkar ha lika bra batterier som de som kört bara hälften lika långt.
Både Geotabs och Teslikes undersökningar antydde dock att det verkar vara mer bilens ålder som påverkar batteridegraderingen än hur långt den har hunnit köra under tiden. Därför har vi även sammanställt följande diagram över batteridegradering per kalenderår:
Här skönjs en mer linjär degradering. Efter fem år har batterierna tappat knappa 10% av sin ursprungliga kapacitet.
Det är dock stor spridning mellan olika enstaka exemplar. Det finns två år gamla Tesla Model 3 som fortfarande har 100% batterikapacitet kvar – medan en annan exemplar redan rasat till 83%. Vissa bilar har till och med bättre batterier än förväntat 100%. Den statistiska spridningen är stor.
Tesla Model 3 batteridegradering verkar ske i samma takt som för andra elbilar. 10% på fem år är helt i linje med de siffror Geotab kommit fram till.
Grovt sammanfattat kan man säga att ska du köpa en 3-4 år gammal begagnad Tesla Model 3 får du räkna med 5-10% sämre batterier än när bilen var ny. Vilket för en Long Range bil betyder runt 450-475 km uppgiven räckvidd på bilens instrumentpanel istället för de ursprungliga 500 km bilarna hade som nya. Fast ärligt talat, vad spelar det egentligen för roll?
Pingback: 10 000 mil med min Tesla Model 3 – Tesla Club Sweden