Elbilars batterier brukar tappa kapacitet med tiden. Batterierna i en några år gammal elbil kan inte längre lagra lika mycket energi som när bilen var ny vilket medför att räckvidden minskar. Förloppet är dock ytterst långsam, statistiskt runt 2,3% försämring per år. De första åren något snabbare sedan brukar förloppet avta.
Köper man en begagnad elbil får man vara beredd på att batterierna är 10-20% sämre än när bilen var ny, med motsvarande sänkning även av räckvidden. I de flesta praktiska fall är försämringen av liten betydelse men många vill ändå veta hur begagnade elbilars batterier mår innan de slår till och köper bilen. Vissa testhus erbjuder dyra tester för att ta reda på elbilars batterihälsa.
Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Batterihälsotestet kan startas via Reglage > Service > Batteriets hälsa i menysystemet på bilarnas mittskärm.
Testet tar upp till 16 timmar(!) att genomföra, bilens batterier laddas ur och laddas igen, pekskärm, vaktläge, klimatanläggningen är tidvis inte tillgängliga. Höga ljud (t.ex. att fläkten körs på hög hastighet) kan förekomma och är normalt. Medan testet pågår är bilen ej körbar. Det visas en förloppsindikator med beräknad återstående tid på pekskärmen och vid behov kan man avbryta testet.
För att genomföra mätningen måste bilen anslutas till en laddbox med minst 5 kW effekt. (Vilket i praktiken betyder trefas laddbox, enfas duger inte.) Bilen måste även stå i parkeringsläge, med mindre än 20% laddning kvar i batterierna. Det får inte finnas några väntande programvaruuppdateringar eller aktiva varningar relaterade till batteriet eller värmesystemet.
Efter genomfört test visas ett procenttal på skärmen, som anger hur mycket energi batterierna kan lagra jämfört med när de var nya, samt om försämringen är som förväntad, baserat på fordonets ålder och körsträcka.
Har man väl genomfört testet en gång visas det uppmätta värdet varje gång man väljer Reglage > Service > Batteriets hälsa.
Ska du sälja din Tesla kan det därför vara värt att köra testet någon natt, så att du svart på vitt kan visa hur bilens batterier mår till eventuella köpare. Ska du köpa en begagnad Tesla och är orolig över batterierna kan du tipsa säljaren om att hon ska köra testet. Fast egentligen behöver man knappast vara orolig. Det är ungefär samma risk att batterier i gamla elbilar fallerar som att gamla avgasbilar råkar ut för motorras.
Pingback: Teslor kan få högre andrahandsvärde med ny batterifunktion