Internationella fordonmarknads konsultfirman JATO sammanställer varje månad en lista över de mest sålda bilmodellerna i Europa. Den listan brukar vanligtvis toppas av Peugeot 208 eller Dacia Sandero. Det är de två som brukar vara de mest populära i de 27 europeiska länderna.
Men i september har de fått stå åt sidan och lämna över ledartröjan till Tesla Model Y.
Tesla Model Y var den bäst säljande bilmodellen i Europa i september i år.
Inte bäst säljande elbilen – bäst säljande bilen över huvud taget, oavsett drivlina:
Vi måste dock vara tydliga med att rekordet beror på Teslas kvartals-leveranser. I början-mitten av varje kvartal tillverkar Tesla bilar i sina amerikanska och kinesiska bilfabriker som sedan skeppas över oceanen till oss och levereras sista månaden i kvartalet till kunderna. Efterföljande två månader, tills nästa båtlast anländer, levereras det betydligt färre bilar. Tesla Model Y var inte ens med på topp-10 listan i augusti (även om den ledde BEV elbilslistan även då).
Det börjar dock ändra på sig nu. I slutet av september hade Teslas europeiska fabrik utanför Berlin nått en tillverkningstakt på 2 000 bilar per vecka. På sikt siktar de på 5 000 bilar per vecka. Med en stadig ström Model Y ut från den europeiska fabriken kommer Tesla bli mindre beroende av båtleveranserna och kan börja kvala in på topplistorna månad efter månad.
Katastrofen i Sverige
Samtidigt som Tesla slog rekord i försäljningen i Europa gjorde de en av sina värsta månader i Sverige. Teslas leveranser sker som sagt i cykler, varje kvartal inleds med två månaders stiltje, med knappt några leveranser alls – sedan när skeppslasten med bilar anländer slås försäljningsrekord den tredje månaden. Därför ser Teslas svenska försäljningssiffror ut som rena berg och dalbanan:
Försäljningstopparna i september 2021, december 2021 och mars och juni 2022 var rekordhöga. Över 2 000 bilar levererade vid varje topp.
Men i september i år hände det något. Rekordleveranserna uteblev. Istället för över tvåtusen bilar levererades endast 917 stycken.
Tesla har inte haft en så dålig kvartals-topp sedan juni 2020.
Vi vet inte än vad som hände. Tillfällig dipp som i juni 2020 – eller början på något nytt? Många av Teslas bilmodeller kostar över 700 tusen kronor och är därmed ej längre berättigade elbilsbonus. Har köparna vänt sig till andra, billigare elbilar? Vi får se det i början av nästa år när statistiken för december månad presenteras. Är den puckeln också lägre kan man börja tala om trendbrott. Än är det kanske lite för tidigt.