Tesla har skickat ut mejl till alla fyrhjulsdrivna Tesla Model 3 Long Range ägare:
Accelerations-boost finns nu tillgängligt för ägare av Model 3 Long Range All Wheel Drive.
Öka accelerationen i din bil ytterligare genom att gå från Standard till Sport och förbättra accelerationstiden 0-100km/h från 4,6 sekunder till 4,1 sekunder.
Logga in på ditt Tesla-konto och välj Uppgraderingar för att köpa.
Loggar man in ser man att uppgraderingen kräver mjukvara 2019.40.2 i bilen (som de flesta ägarna redan har fått) och kostar 19.200 kronor:
Uppgraderingen sker helt via mjukvara, vill du veta hur det är möjligt ska du läsa vår artikel Så trimmar man en elmotor.
Enligt Tesla Motors hemsida accelererar Long Range versionen av Tesla Model 3 0-100 km/h på 4.6 sekunder. Performance modellen gör det på 3.4 sekunder. Accelerations-boosten lägger sig mittemellan dessa två värden.
Vi skrev dock “Enligt Tesla Motors hemsida” för att det var inte många veckor sedan bilarna fick en gratis 0.1 sekunders accelerations-boost som inte uppdaterats på hemsidan. Och många Teslaägare har själva klockat sina Model 3 till 4.3 sekunder på 0-100 km/h. Teslas egna siffror är alltså ganska konservativa. I verkligheten kan alltså bilarna få under fyra sekunders acceleration?
Vi har ofta berömt Tesla för att de skänker bort ny funktionalitet till sina redan levererade bilar. De har flera gånger gratis “trimmat” gamla Teslor, gett dem piggare acceleration. Ofta handlade det då om små förbättringar på 0.1 sekunder. Att de nu väljer att ta betalt för en rejäl förbättring minskar inte på vårt beröm. Vi förstår att företaget ansåg boosten vara så betydande att de kunder som vill ha den får betala. Vi frågade därför våra medlemmar hur många som nappat på Teslas erbjudande och gett sig själv en snabbare Tesla som julklapp?
Det verkar bli runt en fjärdedel av ägarna; även sajten Electrec kom fram till liknande resultat i deras omröstning. Om vi extrapolerar siffrorna kan det betyda runt en miljard kronor extra intäkter för Tesla – för en simpel mjukvaruuppgradering med 0 kronor i leveranskostnad. Verkar lovande inför nästa kvartalsrapport.
TCS fyra år sedan: Så trimmar man en elmotor
Hur kan man trimma en elmotor enbart via mjukvara? I och med att jag faktiskt har gjort det själv en gång i tiden kan jag förklara hur man gör…
De stora pengarna för fossil-tillverkarna lär vara eftermarknaden. Jag har hela tiden trott att eftermarknaden för elbilar kommer att kunna bli ännu större. Inte för att reparera en bil som lider av ständiga explosioner, utan för att sälja tillbehör som tillför kunden ett mervärde.
Tesla har under senare tid börjat testa vad som är möjligt att sälja. Det ska bli mycket intressant se denna marknad växa fram.
Som vanligt är Tesla 10 år före alla andra tillverkare som ännu inte fattat någonting.
En intressant fråga i sammanhanget är ju hur detta påverkar motoreffekten – som ju faktiskt står i registreringsbeviset. Normalt ska ju en förändring av bilen som ändrar motoreffekten kräva en ny registreringsbesiktning. Det gäller ju t.ex. om man “chiptrimmar” vanliga bilar, dvs det är ett formellt krav även om jag förstått att många “glömmer” den detaljen.
Men hur tacklar ett företag som Tesla den detaljen när det görs helt öppet så här? Handlar det om en optimering av utnyttjandet av drivlinan som ändå inte förändrar den registrerade “toppeffekten” (som ju ändå är tvivelaktigt registrerad på många elbilar om det strikta regelverket ska följas) eller är det en verklig höjning av toppeffekten?
Pingback: 10 000 mil med min Tesla Model 3 – Tesla Club Sweden