Model 3 och Y får dragkrok

MYhitchcover

Även om valet inte finns i Teslas designstudio än kommer Tesla Model Y få dragkrok.

Prototypen som deltagarna på Model Y eventet fick teståka hade lucka bak för en löstagbar dragkrok.

MYFranzFör att vara helt säker passade jag på att fråga mannen som designade bilen. Mötet beskriver jag på tidningen Elbilen i Sveriges sajt elbilen.org:

Vi fick möjlighet att ställa en kort fråga till Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen precis efter att han steg av scenen på eventet för Model Y:

– Vi i Europa har bara en fråga: kommer den ha dragkrok?

– Ja, svarade han glatt.

– Och Tesla Model 3?

– Den också snart, sa han leende innan han försvann in i minglet.

 

Enligt Tesla Owners Club Norway kommer Model 3 få 910 kg dragkapacitet – så länge man kör med 18 eller 19 tums fälgar. Har man 20 tums fälgar på bilen får man inte använda dragkroken. Performance-modellen får alltså inte dra släp med sina 20″ originalhjul.

Enligt senaste svenska versionen av Model 3 manualen kommer Tesla Model 3 även komma med luftfjädring på bakaxeln. Inte på båda axlarna som på Model S och X utan enbart för att kunna höja och sänka bilens bak som många moderna bilar med dragkrok kan. På så vis hålls bilen vågrätt även om släpet tynger ner dragkroken. Max tyngd på dragkroken är förresten 91 kg enligt Tesla Owners Club Norway.

Model Y kommer troligtvis få samma dragegenskaper i och med att båda bilarna bygger på samma bottenplatta.

Tesla Model 3 och Y kommer alltså inte kunna dra några enorma husvagnar efter sig men kommer duga alldeles utmärkt för att köra skräp till tippen, eller sjösätta mindre båtar. Vill man ha ordentlig dragvikt ska man dock fortfarande välja Tesla Model X som kan dra upp till 2250 kg.

Läs mer om Tesla Model Y och leveranseventet i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Räcker för mina behov ;-)

  • Pär

    Märks att Tesla inte har koll på marknaden då de pratar om bromskontroller (för vad jag förstår är släpar med elektroniskt styrda bromsar) i den norska instruktionsboken. Eller rättare sagt avsaknaden av denna och att dragvikten därför är begränsad till 910 kg. Skulle vara intressant att veta vad de tycker en bromsad släp kan väga.

    • Mattias Larsson

      I USA är det väl elektriska bromsar som gäller, och det är kanske därför man begränsat vikten till 910 kg då släpen ju i deras ögon blir obromsad. Eller det är väl 2000 pounds som den egentligen är.

  • Henke

    Vad är grejen med stora hjul och lägre/ingen dragvikt? Samma på MX att med 22″ får man inte dra lika mycket. Varför?

    • Tom Langborg

      Det borde vara för vridmomentet i hjulnavet. Större diameter större vridmoment.

      • Henke

        Men ytterdiametern på hjul inkl däck är väl ganska likt? Större fälg, mindre däcksida eller mindre fälg mer däcksida

  • Erik Åslund

    Det där med vikter och släp, inklusive husvagnar, är ett klassiskt dilemma, här beror det på vad bilen väger, och vilken behörighet man har hur tungt man får dra. Med vanligt B-körkort utan tilläggsbehörighet borde första gränsen komma vid att sammanlagd totalvikt för bil och släp vara max 3500kg. Om en viss model 3 har totalvikt på 2 ton får man dra ett släp med maxvikt på max 1,5 ton.

    Totalvikten är då tjänstevikt plus max tillåten last, oavsett vad som är i bilen eller släpet. Det hjälper inte om man så kastar ut baksätena för att få ner den verkliga vikten, utan totalvikt enligt registrering gäller.

    Med utökad behörighet, B96, får man köra med sammanlagd totalvikt om 4250kg, vilket med en bil med 2 tons totalvikt innebär att man får dra ett släp med 2250kg totalvikt. Att lägga till B96 är en struntsak i sammanhanget om man kan köra med släp, det är ett förarprov och kostar 800:- dagtid vardagar.

    https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b96/

  • Joakim Uppsäll-Sjögren

    Tibor har det inte fallit bort en nolla dvs ska vikten inte vara 910 kg istället för 91?

    • Pär

      tror max kultryck är 91kg

  • Pär

    Skulle vara intressant att veta om levererade bilar har kablage för drag. i så fall bör det finnas någon slags kontakt baktill på bilen. Någon som vill demontera sin bil och se om det finns något intressant :)

  • Mocke

    Den skulle få drag för 3 år sedan.
    Återstår att se när “snart” är. Jag skulle inte hålla andan. Men trevligt om det skulle komma likaså. (Då sätts en press på övriga tillverkare som också säger “snart”)

  • Richard :)

    Hade verkligen uppskattat om du hade frågat för Model S också eftersom vi har väntat i ganska många år. Bra om Tesla får höra det tror jag. Dom förstår juh inte det här med dragkrok i USA.