Så mycket större blir Model Y

M3MY

Det är svårt att få en uppfattning om storleksskillnaden mellan Tesla Model 3 och Model Y. Mini-SUV-en Model Y bygger på samma bottenplatta som Model 3 och de har väldigt snarlika utseenden. Ögat har svårt att uppfatta skillnaden – till och med när man ser bilarna bredvid varandra.

I ovan fotomontage har vi dock lagt designstudio-bilderna för Model 3 (blå) och Model Y (svart) ovanpå varandra. Båda bilarna har samma 18 tums fälgar och hjul och främre hjulet ser därför exakt likadan ut för båda. Bilderna har en aningens annorlunda perspektiv så jämförelsen blir inte helt rättvisande men man kan skönja att bakaxeln på Model Y har flyttats en aning bak jämfört med Model 3 och bilen har förutom höjden även vuxit några centimeter på längden.

Att frunken och bagageutrymmet har fått större volym förklaras av bilens högre nos och bakparti. Model Y verkar använda exakt samma strålkastare och backspeglar som Model 3. Även handtag, kameror och mycket annat är återanvänt – men plåtkarossen använder nya stampverktyg även om bilarna är snarlika. Alla Model Y delar är lite större. På skoj skalade vi om Model 3 bilden med 5% på längden och 20% på höjden – då blev den så gott som identisk med Model Y 🙂

Inuti använder Tesla höjden till att ge passagerarna en mer upprätt sittställning. Avståndet mellan huvud och tak för de sittande i baksätet är lika långt i både Model 3 och Y – men sittställningen är mycket bättre i Model Y. Medan sittdynan i baksätet för Model 3 sitter en aning för lågt för att vara riktigt bekväm är den på rätt höjd i Model Y. Insteget blir också mer “SUV-lik”, man sätter sig “in” i bilen istället för “ner” i bilen.

Framsätena är exakt samma i Model 3 och Model Y, likaså ratten, pedalerna, mittkonsolen och mittskärmen. Mycket av komponenterna är återanvända från Model 3. Sätena sitter bara monterade lite högre upp. Baksätet sägs också vara samma – på Model Y är de dock justerbara i längsled och har knappar för enklare fällning av ryggstödet. Vi tror Tesla egentligen menar “snarlika” baksäten eller “baserade på samma grund” än som framsätena exakt identiska.

En intressant detalj som dock skiljer sig mellan bilarna är att Model Y inte längre har sådana kromlister runt sina fönster som Model S, Model 3 och Model X alla hade. (Och som många ägare klistrat över med tejp för att slippa se dem.) Bilmodet förändrar sig med tiden och Tesla har tydligen tyckt att det är dags att säga adjö till krom på bilar. Till och med dörrhandtagen har fått samma färg som bilen.

Model Y delar batteripack och elmotorer med Model 3. Därför blir både räckvidden mindre och accelerationen lite slöare på grund av den större och tyngre karossen. Istället för 56 mil (WLTP) räckvidd för Model 3 AWD LR får man bara drygt 50 mil med motsvarande Model Y. Skippar man den främre motorn i Model Y får man dock 54 mils räckvidd. Prisskillnaden minskar då också till endast 5000 kronor mellan modellerna – fast accelerationen blir lidande, 5.8 sekunder på 0-100 km/h istället för de 4.7 sekunder som fyrhjulsdrivna Model 3 har. (Fortfarande snabbare än de flesta vanliga bilar dock.)

Du kan alltså få en bakhjulsdriven Model Y för i stort sett samma pris som en fyrhjulsdriven Model 3. Många framtida kunder kommer säkert dividera fram och tillbaka ifall de ska köpa Model 3 eller Y? Model Y kommer tilltala småbarnsfamiljerna medan Model 3 har en lite sportigare framtoning. Har du tittat på Model 3 men tyckt att det skulle varit bättre om den hade ordentlig baklucka och extrasäten för barn behöver du inte vänta längre. Nu kan du beställa en Model Y för i stort sett samma pengar som Model 3!

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Så mycket större blir Model Y

    1. Axel Holm says:

      Jag har länge önskat att Tesla ska göra en herrgårdsvagn som tex v70 passat kombi etc. Men nu funderar jag på om model Y inte uppfyller mina önskemål rätt bra.

      • Tomas says:

        Jag håller med. När jag först såg Model Y så insåg jag inte hur pass mycket större Y är jämfört med 3. Men efter att ha sett bilder liknande ovan och jämfört bagageutrymmet med andra bilar så insåg jag att det är en avsevärd skillnad i storlek mellan 3, som lastar 15 cubic feet och Y som lastar 66 cubic feet. Jag kör idag en Volvo V90 som lastar 59 cubic feet (med baksätet nedfällt). Flera av de som sett Y i verkligheten säger att Y är en kombination av 3 och X. Nu hoppas jag bara att Telsa klarar att hålla leveranstiden och att det blir fler servicecenter i Norra Sverige… 🙂

    2. Alexander Diez Gonzalez says:

      Jag tycker väldigt mycket om Tesla, men jag kommer fortfarande avstå från att köpa en såvida de inte släpper en Kombi. Min smaksak bara.

    3. Johan says:

      Baksätet i 3an är det klart sämsta med bilen IMO

    4. AlmisVallis says:

      Borde vara en bra bil om man vill sova i den. Mitt största argument till att välja en Y istället för en 3 🙂

    5. Eddie C says:

      Ser ut som samma markfrigång som 3…
      Det är tyvärr en stor besvikelse för mig.

    Lämna ett svar