Så kom prishöjningen till slut.
Tesla chockade omvärlden när de kapade sina priser med så mycket som en tredjedel på vissa modeller i början av mars. Priset för performance versionen av Tesla Model X till exempel sänktes från 1,683,530 till 1,086,000 kronor.
Prissänkningen var så stor och enastående inom bilvärlden att många -inklusive undertecknad- undrade i början om den verkligen var sann? Gjorde Tesla något misstag när de beräknade fram de svenska priserna? För sänkningen skulle enligt Tesla vara på mycket mer moderata 6%. Det tog ett tag innan det sjönk in att sänkningen var sann, det var verklighet – och 6% gällde om man räknade över hela sortimentet, viktat med hur många av varje version Tesla sålde. Många passade på att göra fynd.
Tesla motiverade prissänkningen med att de skulle stänga sina butiker och endast sälja sina bilar online i framtiden. Den kostnadsbesparingen skulle finansiera prissänkningen.
Verkligheten hann dock ikapp företaget. Tesla reviderade sina planer och skulle i slutändan inte stänga lika många butiker. Enligt vissa insåg företaget att de satt fast med långa hyreskontrakt på många lokaler som de inte kunde komma ifrån. Andra menade att företaget insåg att kunder är mer konservativa än de trodde och vill kunna besöka en butik innan de köper en bil. Men att behålla och driva fler butiker kräver mer intäkter därför aviserade Tesla att en prishöjning med 3% skulle ske den 18:e mars. Eller snarare pris-återgång, slutet på en kort rea där man kunde köpa Teslor billigare, speciellt performanceversionerna av dem.
Due to unusually high volume, Tesla was unable to process all orders by midnight on Monday, so the slight price rise on vehicles is postponed to midnight Wednesdayhttps://t.co/peahQBSRtd
— Tesla (@Tesla) 19 mars 2019
En tweet från Elon Musk förlängde tiden till prishöjningen något, men i torsdags morse kom den till slut.
Tesla Model 3
Long Range versionen som kostade 650,200 kronor när den introducerades i Sverige i början av året, och vars pris sänktes till 616,300:- kostar från och med nu 633,300 kronor.
Performance versionen som kostade 767,200 kronor när den introducerades i Sverige i början av året, och vars pris sänktes till 733,300:- kostar från och med nu 750,300 kronor.
Priserna för autopilot och total självkörningsförmåga är oförändrade på 33,200 resp 55,000 kronor.
Tesla Model Y
Instegsmodellen för Tesla Model Y är nu faktiskt billigare än Model 3! För endast 621,000 kronor kan du köpa en Tesla Model Y – billigaste Model 3 är 633,000 kronor. Fast då “fuskar” vi för instegsmodellen av Model Y är bakhjulsdriven medan alla Model 3 som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna. Motsvarande fyrhjulsdriven Model Y börjar från 666,000 kronor och toppmodellen Performance börjar på 757,000 kronor.
Tesla Model S
Instegsmodellen Standard Range (gamla 85D) som gjorde tillfällig comeback i samband med prissänkningen har försvunnit ur sortimentet igen. Grattis till er som hann göra ett fynd och få en splitterny Model S för endast 879,000 kronor!
För billigaste instegsmodellen nu är Long Range (gamla 100D) för 946,000 kronor. Innan prissänkningen låg dess pris på 1,192,780 kronor, sen sänktes den till 923,000. Nu 23,000 kronor dyrare igen.
Performance modellen kostar nu från 1,035,900 kronor, något högre än de 1,013,000 kronor den kostade förra veckan – men ändå rejält billigare än de 1,582,680 kronor den kostade förut innan prissänkningen. Fast medan Ludicrous acceleration ingick i reapriset kostar den nu 136,000 extra.
Tesla Model X
Samma sak även här, Long Range modellen höjdes från 1,004,000 kronor till 1,021,000 kronor. Performance modellen höjdes från 1,086,000 kronor till 1,110,900 kronor – plus att du nu måste betala 136,000 kronor till för att få Ludicrous acceleration. Det ingick under rean.
Det ser alltså ut som att det var ett slags “mellandagsrea” på Teslor under mars månad. Hoppas några av er kunde göra fynd. Speciellt Performance-modellerna hade väldigt fördelaktiga pris medan det varade. Nu återvänder priserna om inte till “normalt” – men ett slags lagom mycket billigare nivå än de gamla priserna.
Är det över nu? Blir priserna stabila nu, undrar säkert några. På den frågan kan vi dock svara ett rungande “nej” till svar i och med Teslas svenska priser har alltid varit beroende av dollarpriset. Gick dollarn upp följde Teslas priser med upp, gick dollarn ner blev bilarna billigare. Med ca tre månaders fördröjning. Så priserna kommer fluktuera även i framtiden. Men kanske inte lika mycket som den här senaste månaden.
Dollarn är mest på väg upp. Kronan tappar på bred front även mot Danmark och Euro. Framtiden ser inte ljus ut när det gäller valuta. Räntan däremot kommer nog tyvärr gå på minus igen.
Gjorde ett “fynd” för en gångs skull. Beställde en Model X Performance. 161000 dyrare efter höjningen med samma konfiguration. Vad den kostade innan minns jag inte förutom att det var för mycket. 🙂
Under Model S står det “För billigaste instegsmodellen nu är Long Range (gamla 100D) för 946,000 kronor. Innan prishöjningen låg dess pris på 1,192,780 kronor.”
Något blev galet där va?
Japp. Fixat. Tack!
Men endå, en liten prisjustering nedåt kan man tacka tesla för. Allt sådant är välkommet. Undrar hur reaktionen i styrelserummen hos de andra tillverkarna var. Kanske de känner sig tvingade att sänka sina priser.. och så är bollen i rullning…