2016: The year of the Model 3
Största nyheten 2016 var utan tvekan Tesla Model 3 eventet. Elon Musk visade äntligen upp företagets “folkelbil”. Vi rapporterade direkt från eventet. Kunder stod i långa köer utanför Teslas utställningslokaler för att kunna förboka en.
Men Tesla förnyade även Model S det året med bland annat en helt ny nos, utan noskon. De invigde även Gigafabriken i Nevada, Teslas första egna batterifabrik. Och släppte Master Plan part Deux.
Vi blev Teslas officiella märkesklubb i Sverige. Vi anordnade den första SECC tävlingen, där S-et på den tiden stod för Stockholm: det var en bilburen tipsrunda runt om i staden. Vi anordnade även The Supercharger Grand Challenge som var en tävling runt alla dåtidens 14 Supercharger stationer i Sverige. Det skulle knappast gå idag när vi har uppemot hundra… Vi hade även ett klubbträff med raggarrunda i Stockholm.
På den tiden, i början av 2016 fanns det bara sju tusen elbilar över huvud taget i hela Sverige, varav drygt 1300 Teslor. På kartan över de svenska Teslorna fanns det fortfarande enorma vita fläckar där ingen ens hade sett en elbil än mindre kört en.
Men elbilsägarna rapporterade om ett nytt samhällsfenomen: deras barn hade slutat säga “brum-brum” när de lekte med sina leksaksbilar!
Vi utsåg Norrköping som Sveriges värsta stad för elbilister. Det fanns inga publika laddboxar över huvud taget i hela staden på den tiden bara åtta trötta vägguttag. Vi meddelade nyheten stadens politiker och överräckte till och med ett “pris” till dem – vilket gjorde susen för redan nästa år hade staden fått både laddstolpar och snabbladdare!
Två minnesvärda artiklar från året var “Om alla bilar i Sverige var vätgasbilar” och “Problemet med skylten“.
Och så årets roligaste artikel: Mötesanteckningar från billtillverkarnas utvecklingsmöte.
“Vi har fått i uppdrag från styrelsen att utveckla en elbil. Ja ni vet, en sån där Tesla-dödare”