2017: The year of the Semi
Tesla visade upp sin eldrivna långtradare den 17 november 2017. Med 80 mils räckvidd skulle den elektrifiera ännu en fordonskategori. Medierna var lika skeptiska som när Tesla Model S räckvidd presenterades några år tidigare. Kan detta vara sant? Svenska lastbilstillverkaren Scania hade krismöte och deras chefsingenjör Nils-Gunnar Vågstedt sa sin berömda citat “kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips“. Det fick han äta upp – bokstavligen. (Vi skickade honom en påse chips.)
Tesla Motors tog bort “Motors” från sitt namn och bytte till enbart “Tesla”. Tesla Model 3 började levereras till kunder. Nya Roadstern visades upp.
I Sverige hade vi tio tusen elbilar i början av 2017, varav 2 500 Teslor.
Biljournalister var fortfarande allmänt emot elbilar. De försökte problematisera även lyckade provkörningar. Vi blev så frustrerade så vi översatte en av deras artiklar till “bensinsvenska”.
Vi polisanmälde Trafikverket för diskriminering då de vägrade sätta upp skyltar till snabbladdare på samma sätt det görs för bensinstationer.
Debatten som följde resulterade i att vi kom i kontakt med Trafikverkets chefer, lärde dem skillnaden mellan laddstolpe och snabbladdare och lät dem förstå varför skyltning till snabbladdarstationer är lika nödvändig som till bensinmackar.
Mycket av debatten under året var om hur rena elbilar “egentligen” är. Det hittades på alla möjliga argument med elimport och polsk kolkraft men ingen av dem visade sig stämma. Folk undrade också vad som skulle hända med gamla elbilsbatterier.
En uppmärksammad artikel under året var “Om alla bilar på E4 vore elbilar” där vi räknade på hur många snabbladdare som skulle behövas om alla bilar som åkte mellan Stockholm och Göteborg var elbilar? Svaret 500 var förvånansvärt lågt och vi är nog där redan idag.
Vi berättade om skillnaden mellan synkrona och asynkrona elmotorer och vem som uppfann dem båda.
En profetisk artikel var “Omställningen kan gå väldigt snabbt” där vi tittade på hur Sverige förändrades efter oljekriset 1979 och förutsa att folk kommer byta sina bilar till elbilar vid nästa oljekris. Och se: när bränslepriserna sköt i höjden på grund av kriget i Ukraina slog elbilsförsäljningen rekord med 50% av alla bilar sålda!
Jag fick utmärkelsen “Sveriges el(d)själ” för “långt, ihärdigt och passionerat engagemang i branschen, utanför den ordinarie yrkesrollen”, “Tibors engagemang är inte begränsat till Tesla utan täcker hela elbilssfären där han aktivt driver på elbilssverige”.
Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum går vi igenom vad som har hänt under alla dessa år:
2014: The year of the Supercharger
Pingback: Tesla Club Sweden 2018 – Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Club Sweden 2022 – Tesla Club Sweden