Omställningen kan gå väldigt snabbt

TCS-11

Hur snabbt kan övergången till elbilar bli? Nu när fler och fler tillverkare åtminstone börjar prata om vettiga elbilsmodeller som ska lanseras om nåt år – hur snabbt kommer teknologiskiftet gå?

När man tar smarta telefoner som exempel på snabb övergång brukar folk mena att man byter ju mobil så ofta – det blir inte samma sak med bilar som har mycket längre livslängd än mobiler.

Platt-TV-apparater är också något man brukar jämföra kommande elbilsrevolutionen med. TV-apparater byter man inte lika ofta som mobiler, ändå tog övergången från tjock- till platt-TV endast några år. Plötsligt skämdes folk över sina gamla tjock-TV-apparater när de bjöd gäster. Massor med funktionsdugliga gamla TV kastades på sophögen bara för att man skulle kunna ståta med en ny fin platt-TV i vardagsrummet. Övergången till platt-TV skedde inte för att världen fick slut på bildrör – utan för att det kom något nyare och bättre.

Men TV-apparater är ju billigare än bilar. Bilar byter man inte så lättvindigt!

(Här kan vi stanna till och minnas att första platt-TV-apparaterna kostade också hiskeligt mycket -den första jag såg kostade runt 100,000 kronor- men ju mer deras pris sedan sjönk desto fler hoppade på platt-TV-tåget.)

Men vad sägs om jag berättar om när hela Sverige bytte något ännu dyrare med ännu längre livslängd – på bara fyra år?

PeakSwe

Som vi berättade i en tidigare artikel hade Sverige sin absoluta oljeförbrukningstopp 1970. Ovan graf från Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet visar även att Sveriges oljeförbrukning närapå halverades på endast fyra år! På bara 4 år -mellan 1979 och 1983- minskade årliga oljeförbrukningen med ofattbara 12 miljoner m3! Lika mycket som vi totalt använder idag.

På bara fyra år bytte hundratusentals villaägare ut sina oljepannor mot elvärme. Sverige stängde samtidigt ner flera oljeeldade kraftverk. På fyra år minskade landets oljeförbrukning lika mycket som vi öht använder idag.

Vad hände? Tog oljan slut? Vad fick medelsvensson att kasta ut sina fullt fungerande, dyra oljepannor som skulle hållit i många årtionden till?

Det som hände var att priset på eldningsoljan blev mer än tre gånger så dyr på fyra år! Från 1978 års pris på 634 kronor per m3 till 2228 kronor 1983. Samtidigt skaffade Sverige sina kärnkraftverk vilket gjorde att landet fick tillgång till enorma mängder billig el.

Villaägarna övergav inte sina oljepannor för att oljan tog slut. Eller tja, hösten 1979 inträffade den andra oljekrisen då minskade oljeleveranser från Iran drev upp oljepriserna runt hela världen och alla var rädda för försörjningsproblem – men slutliga bortfallet var endast omkring 4%. Och de flesta bytte inte värmepannan just där på hösten 1979 utan ett-två-tre år senare när det åter igen fanns full tillgång till villaolja.

Oljan tog inte slut. Allt som behövdes var “bara” att priset skulle stegra, folk bli rädda om försörjningsproblem och samtidigt ny billig alternativ uppenbara sig. Sedan kastade folk gladeligen ut sina fullt fungerande oljepannor, trots att de stod för ännu längre investering än vad bilar brukar vara.

Under oljekrisen 1979 steg även bensinpriset i Sverige i motsvarande grad, från 1:81 kronor 1978 till 4:07 kronor 1983. Men folk behöll ändå sina bensinbilar. De bytte oljepannor men inte bilen. Varför?

Jo helt enkelt för att det fanns inga elbilar då än! Den första litiumjonbatterin kom långt senare, 1991! Till oljepannan fanns det ett billigare och bättre alternativ – till bilarna fanns inte än då.

Nu finns det.

Vid nästa oljekris kommer lika många kasta sig över billigare och bättre alternativ till bilen som gjorde det då i början av 1980-talet med villapannan. Och det kan gå lika snabbt som då. Det är ändå enklare att åka iväg och köpa en ny bil än att montera en ny panna i källaren.

Anledningen till att det nog ändå inte kommer gå lika snabbt kommer kanske inte ligga hos konsumenten – utan hos producenterna. Världens biltillverkare är inte förberedda att plötsligt tillverka hundratusentals elbilar. Ingen av dem – utom en.

Nästa gång bensinpriset tar en hicka uppåt och passerar 20 -eller 30?- kronor per liter kommer folk vallfärda till bilsäljarna och fråga efter elbilar. För nu finns det ett alternativ – till skillnad från 1979.

Kommer det aldrig hända? Kan inte bensinpriset skjuta i höjden? Kommer folk behålla sina fossilbilar? Skulle du ha frågat villaägarna toppåret 1970 om de planerar att byta sina oljepannor till el-dito skulle de ha skrattat åt dig lika mycket som de gör nu när man frågar om bilen.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to Omställningen kan gå väldigt snabbt

    1. G F says:

      Fantastiskt bra historisk jämförelse Tibor!
      Ett passus bara “Samtidigt skaffade Sverige sina kärnkraftverk”. Sverige hade reda de flesta av de verk vi har idag flera år innan oljekrisen. Som ett resultat av billig energi (olja) skapades högkonjunkturen som möjliggjorde infrastruktur bygg boomen i slutet av 60-talet. Pengarna fans där och kunskapen (efter vapen-plutonium reaktorerna R1 R2 o R4). De flesta verken togs i bruk mellan 1972-1977.

      De planerades och finansierades innan vi visste hur en oljekris såg ut. Kärnkraften byggdes inte för att det var brist på billig olja, utan för att det var en ny hypad teknik med högt internationellt status värde.
      En nationell “platt-TV i vardagsrummet”. 🙂

    2. Fredrik says:

      Gillar din analys men om man tittar på Svenska marknaden så finns inte alla alternativ riktigt än för att alla ska vara redo att hoppa på tåget.
      För att inte dra ut på kommentaren allt för mycket så tror jag verkligen vi står på tröskeln men där är fortfarande lite som saknas, några exempel.
      – En kombi typ Volvo V70
      – Möjlighet till dragkrog på alla bilar.
      – Möjlighet till takbox på standard modellen.
      – En hyfsad range (~25-30 riktiga mil) till pengar som en privat köpare har råd med.

      Precis som de står i analysen så fanns de redan bra både ekonomiska och praktiska alternativ till oljepannan, för elbilen så måste man fortfarande kompromissa en del men med modell 3 så blir dock kompromisserna färre. Jag hoppas sedan att alla andra biltillverkare kommer med bra el bilar som utmanar Modell 3 för då lär övergången verkligen ta fart mot elbilar.

      • Torkel says:

        Det här med dragkrok måste ju vara väldigt varierat. På gatan utanför mitt radhus står ca 20 bilar. Sex är kombi, ca hälften har dragkrok och två brukar använda taxbox.

        Jag tror framförallt det handlar om pengar. Hade elbilarna kostat liknande eller mindre än en fossilbil så hade Olle lånat en bil med drag, Kalle hade hyrt bil till skidsemestern och Pelle hade knött in familjen i en sedan och ingen hade brytt sig om att de får stanna en halvtimme på Max när de ska besöka faster Agda.

    3. Stefan Larsson says:

      Ett sidospår kanske, men det är intressant att fundera över vad man ersatte oljepannorna med. I radhuset där jag växte upp blev det istället en elpanna som värmde det vattenburna värmesystemet (vårt byte skedde tidigt, redan efter den första oljekrisen). Sen kryddade man gärna med direktverkande elelement, det gjorde vi också när radhuset byggdes till med en utbyggnad dit vattenburen värme inte drogs. Samma lösning fanns i den villa vi flyttade till i mitten av 80-talet.
      I efterhand har det visat sig att det egentligen är så dumt att klockorna stannar att använda el för direkt uppvärmning via vattenburet system eller direktverkande radiatorer. Så sedan 20-talet år pågår nästa stora omställning, den till värmeväxlare i olika former – historien upprepar sig s.a.s.
      Även där var mina föräldrar relativt tidigt ute då de borrade för bergvärme 1994 vilket radikalt sänkte elförbrukningen i villan.

    4. Fredrik_Gustavsson says:

      Nja, idag är ju majoriteten av bensinpriset en fast skatt, så oljepriset skulle behöva gå upp till ~$200/b för att nå 20kr/l. Det finns så mycket överkapacitet idag att någon sådan chock kommer inte inträffa. (Däremot har vi ju numera en indexerad skatt som kommer ta oss dit tids nog)

      • Rasmus Kaj says:

        Miljöskatt på bränsle innebär också att ett besinpris över 20 — eller 50 — kronor / liter bara är ett politiskt beslut bort. Och det är ett beslut som inte är lika otänkbart idag som kanske för några år sedan.

    5. Peter Bäckström says:

      Hej Tibor! Detta är verkligen mycket tänkvärt och bra skrivet. Det finns ett flertal andra paralleller som exvis mekaniska skrivmaskiner och kassaapparater(Facit), klockor med mekaniska verk, rörbestyckade radioapparater och allt som hänt inom styr- och reglersystem med digital istf analog teknik. Ny mer effektivare och användarvänligare teknik tog över. Nu är det dags för transportsektorn och nu kommer flera intressanta bilar som kommer att öka efterfrågan kraftigt. Det är ingen tillfällighet att Model 3 genererade närmare 400 000 förhandsbeställningar och att Chevrolet Bolt blivit vald till Årets Bil i USA. Elbilen är ju mycket effektivare och tekniskt överlägsen fossilbilen och dessutom bekvämare och mer användarvänlig redan. Skall bli intressant att se hur det går för Bolten (Opel Ampera) i Europa.
      Peter på SunDrive

    6. Pontus Kindblad says:

      Ja eller att man kan få folk att förstå att deras begagnade bilar snart kommer vara värdelösa för att ingen vill köpa bensin/disel bilar längre.

    Lämna ett svar