Omställningen kan gå väldigt snabbt

TCS-11

Hur snabbt kan övergången till elbilar bli? Nu när fler och fler tillverkare åtminstone börjar prata om vettiga elbilsmodeller som ska lanseras om nåt år – hur snabbt kommer teknologiskiftet gå?

När man tar smarta telefoner som exempel på snabb övergång brukar folk mena att man byter ju mobil så ofta – det blir inte samma sak med bilar som har mycket längre livslängd än mobiler.

Platt-TV-apparater är också något man brukar jämföra kommande elbilsrevolutionen med. TV-apparater byter man inte lika ofta som mobiler, ändå tog övergången från tjock- till platt-TV endast några år. Plötsligt skämdes folk över sina gamla tjock-TV-apparater när de bjöd gäster. Massor med funktionsdugliga gamla TV kastades på sophögen bara för att man skulle kunna ståta med en ny fin platt-TV i vardagsrummet. Övergången till platt-TV skedde inte för att världen fick slut på bildrör – utan för att det kom något nyare och bättre.

Men TV-apparater är ju billigare än bilar. Bilar byter man inte så lättvindigt!

(Här kan vi stanna till och minnas att första platt-TV-apparaterna kostade också hiskeligt mycket -den första jag såg kostade runt 100,000 kronor- men ju mer deras pris sedan sjönk desto fler hoppade på platt-TV-tåget.)

Men vad sägs om jag berättar om när hela Sverige bytte något ännu dyrare med ännu längre livslängd – på bara fyra år?

PeakSwe

Som vi berättade i en tidigare artikel hade Sverige sin absoluta oljeförbrukningstopp 1970. Ovan graf från Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet visar även att Sveriges oljeförbrukning närapå halverades på endast fyra år! På bara 4 år -mellan 1979 och 1983- minskade årliga oljeförbrukningen med ofattbara 12 miljoner m3! Lika mycket som vi totalt använder idag.

På bara fyra år bytte hundratusentals villaägare ut sina oljepannor mot elvärme. Sverige stängde samtidigt ner flera oljeeldade kraftverk. På fyra år minskade landets oljeförbrukning lika mycket som vi öht använder idag.

Vad hände? Tog oljan slut? Vad fick medelsvensson att kasta ut sina fullt fungerande, dyra oljepannor som skulle hållit i många årtionden till?

Det som hände var att priset på eldningsoljan blev mer än tre gånger så dyr på fyra år! Från 1978 års pris på 634 kronor per m3 till 2228 kronor 1983. Samtidigt skaffade Sverige sina kärnkraftverk vilket gjorde att landet fick tillgång till enorma mängder billig el.

Villaägarna övergav inte sina oljepannor för att oljan tog slut. Eller tja, hösten 1979 inträffade den andra oljekrisen då minskade oljeleveranser från Iran drev upp oljepriserna runt hela världen och alla var rädda för försörjningsproblem – men slutliga bortfallet var endast omkring 4%. Och de flesta bytte inte värmepannan just där på hösten 1979 utan ett-två-tre år senare när det åter igen fanns full tillgång till villaolja.

Oljan tog inte slut. Allt som behövdes var “bara” att priset skulle stegra, folk bli rädda om försörjningsproblem och samtidigt ny billig alternativ uppenbara sig. Sedan kastade folk gladeligen ut sina fullt fungerande oljepannor, trots att de stod för ännu längre investering än vad bilar brukar vara.

Under oljekrisen 1979 steg även bensinpriset i Sverige i motsvarande grad, från 1:81 kronor 1978 till 4:07 kronor 1983. Men folk behöll ändå sina bensinbilar. De bytte oljepannor men inte bilen. Varför?

Jo helt enkelt för att det fanns inga elbilar då än! Den första litiumjonbatterin kom långt senare, 1991! Till oljepannan fanns det ett billigare och bättre alternativ – till bilarna fanns inte än då.

Nu finns det.

Vid nästa oljekris kommer lika många kasta sig över billigare och bättre alternativ till bilen som gjorde det då i början av 1980-talet med villapannan. Och det kan gå lika snabbt som då. Det är ändå enklare att åka iväg och köpa en ny bil än att montera en ny panna i källaren.

Anledningen till att det nog ändå inte kommer gå lika snabbt kommer kanske inte ligga hos konsumenten – utan hos producenterna. Världens biltillverkare är inte förberedda att plötsligt tillverka hundratusentals elbilar. Ingen av dem – utom en.

Nästa gång bensinpriset tar en hicka uppåt och passerar 20 -eller 30?- kronor per liter kommer folk vallfärda till bilsäljarna och fråga efter elbilar. För nu finns det ett alternativ – till skillnad från 1979.

Kommer det aldrig hända? Kan inte bensinpriset skjuta i höjden? Kommer folk behålla sina fossilbilar? Skulle du ha frågat villaägarna toppåret 1970 om de planerar att byta sina oljepannor till el-dito skulle de ha skrattat åt dig lika mycket som de gör nu när man frågar om bilen.

Tagged , . Bookmark the permalink.